I min Volvo Penta MD2020 har generatorn en anslutning för att kompensera för spänningsfall i laddningskablarna. Det är en gul liten kabel som fortfarande sitter i sin ursprungliga position (?) kopplad på på B+ på generatorn (VP levererade motorerna på detta sätt vad jag förstår). Laddningsregulatorn kan därmed inte se någon skillnad och jag utnyttjar inte finessen med att kompensera för spänningsfallet i laddningskablarna.
Nu tänkte jag ta och fixa till och sätta den gula kabeln (som dock måste förlängas) till pluspolen på batteriet.
Min fråga är om den ska in på pluspolen på motorbatteriet eller om den händelsevis (har skylemarks skiljerelä) ska in på förbrukningsbatteriet?
Generatorns sensoranslutning
Re: Generatorns sensoranslutning
jag skulle koppla in den på det batteri som sitter direkt på B+, dvs startbatteriet.SteX skrev:I min Volvo Penta MD2020 har generatorn en anslutning för att kompensera för spänningsfall i laddningskablarna. Det är en gul liten kabel som fortfarande sitter i sin ursprungliga position (?) kopplad på på B+ på generatorn (VP levererade motorerna på detta sätt vad jag förstår). Laddningsregulatorn kan därmed inte se någon skillnad och jag utnyttjar inte finessen med att kompensera för spänningsfallet i laddningskablarna.
Nu tänkte jag ta och fixa till och sätta den gula kabeln (som dock måste förlängas) till pluspolen på batteriet.
Min fråga är om den ska in p pluspolen på motorbatteriet eller om den händelsevis (har skylemarks skiljerelä) ska in på förbrukningsbatteriet?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Hej
Jag kan konfirmera att Du skall ansluta på startbatteriet.
I min vishet hade jag anslutit nyssnämnda sensorkabel till förbrukningsbatteriet. Jag tyckte det verkade bättre att ha avkänning mot just detta, då det belastas en hel del när man är ute med hela familjen som laddar ständigt lap-tops, i-pads och mobiler
Det skulle visa sig att det inte var så lyckat att göra så......
Det felaktiga upptäcktes när vi installerade bogpropeller för att par år sedan. Man noterade då vid provkörningar att BP:n drog ström från såväl startbatteri-kretsen som förbrukningsbanken vilket inte var avsikten. BP batteriet och startbatteriet ligger i en krets, och förbrukningsbatterierna i en krets åtskilda med dioder. Felet lokaliserades till sensorkabeln, som flyttades till startbatterikretsen, och de båda kretsarna är nu återigen separerade.
Mycket Nöje
Miguel i Vagabond 31:an "Vattenvind"
Jag kan konfirmera att Du skall ansluta på startbatteriet.
I min vishet hade jag anslutit nyssnämnda sensorkabel till förbrukningsbatteriet. Jag tyckte det verkade bättre att ha avkänning mot just detta, då det belastas en hel del när man är ute med hela familjen som laddar ständigt lap-tops, i-pads och mobiler
Det skulle visa sig att det inte var så lyckat att göra så......
Det felaktiga upptäcktes när vi installerade bogpropeller för att par år sedan. Man noterade då vid provkörningar att BP:n drog ström från såväl startbatteri-kretsen som förbrukningsbanken vilket inte var avsikten. BP batteriet och startbatteriet ligger i en krets, och förbrukningsbatterierna i en krets åtskilda med dioder. Felet lokaliserades till sensorkabeln, som flyttades till startbatterikretsen, och de båda kretsarna är nu återigen separerade.
Mycket Nöje
Miguel i Vagabond 31:an "Vattenvind"
Senast redigerad av 1 Vagabond, redigerad totalt 0 gånger.
Tack, då fick jag bekräftat att det rätta är att ansluta sensorkabeln till motorbatteriet.
Jag läste på ett tyskt forum och där sade man att det bästa är att sätta sensorn på förbrukningsbatteriet.
Men det som är irriterande är att sensorkabeln aldrig har varit anslutet korrekt på min båt (First 31.7 årsmodell 2003), den har suttit i defaultläget när Volvo Penta levererar motorn till båtbyggaren, dvs gula sensorkabeln kopplad till B+ och därmed blir det ju ingen kompensering för ev spänningsfall i laddningskabeln. Frågan är om det gör så mycket skillnad, men jag ska bygga om när jag får tid någon gång.
Jag läste på ett tyskt forum och där sade man att det bästa är att sätta sensorn på förbrukningsbatteriet.
Men det som är irriterande är att sensorkabeln aldrig har varit anslutet korrekt på min båt (First 31.7 årsmodell 2003), den har suttit i defaultläget när Volvo Penta levererar motorn till båtbyggaren, dvs gula sensorkabeln kopplad till B+ och därmed blir det ju ingen kompensering för ev spänningsfall i laddningskabeln. Frågan är om det gör så mycket skillnad, men jag ska bygga om när jag får tid någon gång.
Stefan