Årets semesterobservationer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Årets semesterobservationer

Inlägg av Anders S » tor 01 aug 2013, 12:01

Nyss hemkommen från den årliga Kattegatt-Skagerack-raiden har jag gjort följande spaningar:

1. Det är minst lika många norrmän ute detta år som något av de föregående. Hur detta kan komma sig (vi har ju varit i Norge, och Norge är fint, det också) förstår jag inte riktigt. I sammanhanget finner man (fann åtminstone jag) att en tidigare rätt fredad ankarvik utanför Strömstad nu blivit populär och välbesökt av ankarliggare, vilket man kan se även på många andra håll. Det verkar bli allt vanligare med ankarliggare. Är det ett sätt att slippa ligga fender vid fender i naturhamnen eller är det större båtar, djupare kölar och helt enkelt bara "enklare" att ligga så ?

2. Kustkommunerna har ännu inte fattat att man (som ankarliggare, hm) har två skäl att besöka kommunen, för att kasta sopor och för att handla. En rimligt tänkande sopgenererande segelbåt torde skapa ett par sopkassar i veckan, och dessa vill man ju bli av med. Att då betala dygnshyra för att få koden till sopskåpet känns litet avigt för den som bara vill stanna två timmar för att handla. Soptunnor eller container på hamnplan verkar vara allt mera sällsynt. Lösningen (jag är inte där ännu) är då för många att ställa soppåsarna utanför sopskåpet, till vitfåglarnas glädje, omgivningens förargelse och kommunens sopvikariers sysselsättande. Man kan påminna sig att det avseende bajstömningen påpekats särskilt att kostnader inte får utgå, för då gör båtägarna "på annat sätt".

3. En av anledningarna till att handla är att förse båten med totalt nödvändiga tillbehör som man aldrig tidigare haft, men nu inte kan klara sig utan. I spaningen ingår ett besök på Watskaffären vid Götaplatsen, där butiksknoddarna misskötte sig å det grövsta: Amiralen önskade sig en bojfångarkrok, och Robship säljer en snordyr sådan, som, Joe Labero-style drar linan genom bojens öga. Skeptiker av naturen ville amiralen se den visas, varvid bodknoddan lovade att den fungerar så bra så. Ombedd att demonstrera den visade det sig att det kunde hon inte, hon hade aldrig provat. Men hennes manlige (sommar)kollega var den som kunde, och anropad på andra våningen lät denne förstå att "det fanns en skitbra video på Youtube". Min enda kommentar till denne 90-talist var förstås att "då köper jag den förstås också på Youtube". På SeaSea fanns bojfångaren (bondfångaren?) Jack för mindre pengar och dålig funktion, men den unge seglarpojken i kassan tyckte helt käckt att man kunde ju också ta linan till bojen med handen, hellre än att köpa något som inte fungerade. Uppenbarligen finns båda sorters bodknoddar, både bra och dåliga.

4. Vädret har varit kanon. Mer sådant.

5. Tumlare har förökat sig något ohemult, verkar det som. Tidigare år har vi sett några enstaka grupper (flockar) mellan Onsala och Helsingborg de heter Öresvin på danska) - detta året såg vi säkert minst 50 små flockar. Nu var vädret sådant att de var lätta att se (mycket stilla väder) men ändå!

6. Kanske på grund av det fina vädret (s p. 3) men vi har också sett många mindre segelbåtar användas ute på öarna och i hamnarna, i de flesta fall med yngre besättningar, både mixade men också tjejbesättningar. Kan tjejsegling vara en ny (?) trend?

7. Genom en trist incident (omnämnd tidigare) har såväl fartygschefen som dennes amiral skärpt sig ännu mer med flytvästar, selar och löplinor. Numera bär vi alltid, även inomskärs och i lugnt väder) flytväst och sele (så har det inte alltid varit) och att göra små ärenden på däck utan att koppla livlinan i löpremmen gör vi inte heller, då vi är ensamma på däck.

8. Algblomningen i sundet hade börjat då vi kom hemåt. Den gulaktiga blomningen såg precis ut som en grundbank med sand och sjögräs när man såg det i sol och från sidan. Mycket adrenalinframkallande tills dess att ekolod och plotter/sjökort konsulterats.

9. Viss spaning på toatömningsstationer har genomförts. Händer inte något på det området, så kommer utsläppsförbudet att bli något som få bryr sig om och (hemska tanke?) kan det vara så man tänkt tanken? Business as usual, men utan att snacka om det?

Annars är västkusten, Bohuslän Danmark och Norge sig helt lika, men i något fall litet mer.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fy 17. Man ser inga stavfel förrän man skickat. Korrigerat hjälpligt.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Årets semesterobservationer

Inlägg av S-B A-son » tor 01 aug 2013, 12:17

Tack för denna fina spaning Anders S.

Jag har ännu inte gett mig iväg, och vet faktiskt inte än om det blir Bohuslän eller Danmark. Eller bägge. Men nåt blir det.

Beträffande bojkrok så köpte vi en sådan av enklaste modell rostfri krok, på en Marina någonstans norr om Nynäshamn. (De hade också en bra och enkel restaurang). Min hustru uppskattade den mycket, kanske går det fortare och blir enklare att träffa en bojögla, något jag säkert kan komma att uppskatta nu när jag far fram ensam på sjön.

Beware!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 aug 2013, 13:15

S-B A-son skrev:Tack för denna fina spaning Anders S.

Jag har ännu inte gett mig iväg, och vet faktiskt inte än om det blir Bohuslän eller Danmark. Eller bägge. Men nåt blir det.

Beträffande bojkrok så köpte vi en sådan av enklaste modell rostfri krok, på en Marina någonstans norr om Nynäshamn. (De hade också en bra och enkel restaurang). Min hustru uppskattade den mycket, kanske går det fortare och blir enklare att träffa en bojögla, något jag säkert kan komma att uppskatta nu när jag far fram ensam på sjön.

Beware!

mvh Sven-Barry
När det gäller bojkroken, så gjorde jag en spaning på "Youtube" (dvs nätet). Swiftiematic heter en jag hittade (och har på prov från annat håll), och den finns t o m i piratversion (mycket passande, ju) från något italienskt fabrikat. Den som vill ha en trollerikrok kan ju spana i den riktningen.

Jag beklagar att du använder din bojkrok ensam numera.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 01 aug 2013, 17:19

S-B A-son skrev:Tack för denna fina spaning Anders S.

Beware!

mvh Sven-Barry
Om det är en sån bojkrok som på bifogad bild, så känner ja en som inte uppskattar dem - undertecknad (som för säkerhets skull aldrig undertecknar - mer än i mycket speciella fall)
25-107_l.jpg
25-107_l.jpg (33.58 KiB) Visad 7118 gånger
Låg med min L32;a i Vaxholms hamn. När jag skulle gå blåste det en del - sidvind och från sämsta tänkbara hållet. Är själv ombord - som oftast. Förbereder avgången noggrant, släpper förtöjningarna och börjar ta mig ut. Helt plötsligt stannar båten upp. Grannbåtens bojfångare - vänd åt sämsta tänkbara håll - har trasslat in sig i ett av de utvändiga stagen till pushpit och som utgör försträckningar för akterstaget.
MEDIUM11.JPG

Det blåser en hel del från fel håll. Båten väger 6,5 ton. Ensam. Jag fick det mycket besvärligt att komma loss från denna eländiga bojfångare, som sen dess utgör ett hatobjekt för mig.

Varje gång jag ser en dylik tänker jag på eländet i Vaxholm.

Har nog en hel del synpunkter på sommarens månadslånga båtsemester. Men det får anstå. Är inte hemma än. Har hela 6 distansminuter kvar, men jag la till i Valbodalen i Lysekil för att få en kopp kaffe, ta på mig varma kläder (hutter - frys - kallt) och plocka fram dörjerna. Just i det här läget finns ingen ransonering när det gäller dörjefiske, som jag har under övriga semesterseglatsen.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 01 aug 2013, 17:33

Min observation från västkusten är också att vi sett många tumlare. Norrmännen är i majoritet vart man än kommer norr om Marstrand. Däremot var det inte så många båtar ute generellt, det var lätt att hitta lediga platser både på öar och i gästhamnar. Känns som att det är färre personer ute i år än för tre år sedan då vi senast gjorde västkusten.

Har inga synpunkter på bojkrok, har inte ens stött på någon boj senaste åren. Var hittar man dessa?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Orm
Erfaren medlem

Inlägg av Orm » tor 01 aug 2013, 20:36

Ligger förtöjd med akterankare vid klippa i Sörviken på Fifång utanför Trosa tillsammans två andra segelbåtar. På morgonen hörs ett muller. En 40-50 fots motorbåt (skepp?) av sen årsmodell kommer in i viken och stannar ungefär där vi lagt våra ankare. Släpper sitt eget rakt ner med kort, nästan vertikal kätting. Efter en stund befinner sig motorbåten (vars generatordiesel brummar) oroväckande nära aktern på våra båtar. Oj då - säger motorbåtens skeppare-jag glider visst. Drar upp ankaret-lyckligtvis utan att ta med sig våra- och far iväg tvärs över viken och ankrar på liknande sätt i närheten av den enda bränningen i viken. Vad som sen hände vet jag inte.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 02 aug 2013, 10:32

Har kuskat runt i Stockholms södra skärgård med ungarna i nära en vecka, kom hem igår. Vädret var inte på topp. Min observation är att det var otroligt mycket segelbåtar ute, men nästan inga övernattningsbara motorbåtar. Kanske åkte man hem när vädret blev sämre?
Alla borde ha skägg

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 03 aug 2013, 18:51

Efter lite inledande propellerproblem reviderade vi planen på polensegling till att bli segling utan plan. Vi hamnade i a f på Gotland och höll på bli kvar där p g a envis hård nordan.
Väl hemma i STH igen observerade även vi ökat antal "tjejbåtar" (2 st) och svajankrare.
Otroligt mycket segelbåtar, men snabbt avtagande med dåligt väder och industrisemesterslut denna vecka. Bullbåtens besättning vittnade om ett 66 % försäljningstapp från förra veckan.
Tropisk hetta i Stockholm nu.
Att det kostar 300 SEK att ligga i Nynäshamn nu med en 33-fotare känns lite märkligt. Jag hann spendera 3500 SEK på ett dygn i kommunen på mat, dryck och tillbehör. Jag tycker att det är för dyrt för att sätta fast mina snören i deras öglor och misstänker lite stramt budgettänk från kommunens sida. Eller är det kanske billigt?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 03 aug 2013, 21:57

Jag har seglat upp i Bottenviken i sommar, trenden norrut är välutrustade hamnar med frivillig avgift, på Trutskär utanför Kalix så har de en fin skyddad hamn med egen utmärkt farled bra djup och bryggor, klubbhus, kanonbastu och närhet till en bra restaurang. Bottenvikens hamnar har en benägenhet att vara lite grunda men det grävs en hel del. några hamnar att rekommendera: Ratan, Pite rönnskär (nygrävd), Svinöra, Trutskär, Seskarö, Brändöskär, Rödkallen. Det är en fantastisk skärgård med mycket sand och spännande farleder, vi gick på grund på flera ställen men med låg fart mot sandbotten så är det mer en sandbroms.

Mean
Erfaren medlem

Inlägg av Mean » mån 05 aug 2013, 22:36

1 En Norsk flagga. Två unionsflaggor och den vanliga högen med finnar och tyskar.

Ankar är snabbt och enkelt. Har man allt som behövs ombord så kan man jolla in för promenad.

2 Gott om sopmajor runt sthlm.

bajssug kombinerad på vissa ställen med vattentoalett för gästande båtar. Då slipper bajsbåten tömma tomma stationer.

3 Va fin bild föregående talare hittade på min krok. :)

4 +1

5 har bara sett en enda sel. men flera ormar

6 Dubbla kuttersmycken... Eller tar någon på sig ansvaret att vara ruffhäxa?

7 90% av de som drunknat i år är män. Hälften av dessa var över 60. Ska det bli lite solidarisk statistik så får tjejerna segla toppless.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 06 aug 2013, 10:27

I går återkommen, inte från den svenska västkusten, utan från Estland, kan jag leverera följande semesterobservation: marinorna kring det estniska innanhavet Väinämer och i Rigabukten är oerhört moderna och propra: bryggor, förtöjningen, el o vatten, wc, dusch, bastu i toppskick. T o m i i lilla Runö (Ruhnu) mitt i Rigabukten! Marinorna ligger ju inte särskilt tätt, då kusten är så flack och hamnmöjligheterna därför få. Hamnavgiften är tyvärr också den "västerländsk": kring 20 euro och över. Den blå tolvstjärniga dekalen finns uppklistrad överallt och indikerar varifrån pengarna kommer: EU. Taxpayers´money m a o. Men som semesterseglare ska man inte klaga, det kan man göra när man går åter till det civila livet.

Överraskande var också hur god mat det var vid minsta lilla småkrog vid hamnplatserna: abborrfiléer, gös.....mmm. Och ja ... spirituosa ligger avgjort inte i den prisklass som gäller i välfärdssamhällena. Men det var ingen överraskning.

Skriv svar