Lombardini 2204

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Ridax » lör 03 aug 2013, 19:35

Håller som jag tidigare påpekat inte med. Vad är det för elfel som skulle uppstå efter fatt jag startat motorn och precis inträffa när man är som mest utsatt? visst, drt kan hända, men då skulle man ju även kunna täkka sig att gasreglaget fastnar på fullt ös fram och när man panikslagen rycker i stoppreglaget så lostnar hndtaget och man står med en liten stump i handen? Hur skoj är det då att gå in i maskinrummet för att få stopp på den? Med en massa maskindelar som rör och kan snärja in kläder eller hår i remmar m.m.

Otroligt, javisst. Det var det som var poängen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 03 aug 2013, 19:38

Tage skrev:Hej
Jag tycker att det ligger en del i vad Lasse L skriver angående den elektriska automatstoppen. Om ett allvarligare elfel skulle uppstå och automatstoppen stannar motorn så går det ju inte att starta den igen för det finns ju ingen möjlighet att veva igång maskinen. Även jag kommer nog att bygga om till en manuell stoppfunktion vilket skulle kännas lite tryggare.
/Tage
Det borde vara möjligt att"vända på" funktionaliteten. Nu har jag inte Lombardini eller ens elektriskt stopp, men på Yanmarpanelen finns en stor röd stoppknapp, dvs man måste manuellt stoppa motorn, även om det finns ett servo som gör jobbet. (På min drar jag i wire, för dragmagneten som passar är litet dyr, men det är för at jag är snål, inte för att principen med elstopp måste vara dålig.

Sedan kan man förstås tänka sig fiffiga sensorer som stoppar motorn om kylningen uteblir eller (ve och fasa!) oljetrycket går i botten, och att ett totalhaveri på det elektriska därför skall resultera i en stoppad motor. Men så är det där med att det i båt (fordon) kan bli värre än en förstörd motor vid fel tillfälle... På ett kraftverk eller bevattninngspump kan det vara helt rätt.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 03 aug 2013, 22:26

Anders S skrev:
Tage skrev:Hej
Jag tycker att det ligger en del i vad Lasse L skriver angående den elektriska automatstoppen. Om ett allvarligare elfel skulle uppstå och automatstoppen stannar motorn så går det ju inte att starta den igen för det finns ju ingen möjlighet att veva igång maskinen. Även jag kommer nog att bygga om till en manuell stoppfunktion vilket skulle kännas lite tryggare.
/Tage
Det borde vara möjligt att"vända på" funktionaliteten. Nu har jag inte Lombardini eller ens elektriskt stopp, men på Yanmarpanelen finns en stor röd stoppknapp, dvs man måste manuellt stoppa motorn, även om det finns ett servo som gör jobbet. (På min drar jag i wire, för dragmagneten som passar är litet dyr, men det är för at jag är snål, inte för att principen med elstopp måste vara dålig.

Sedan kan man förstås tänka sig fiffiga sensorer som stoppar motorn om kylningen uteblir eller (ve och fasa!) oljetrycket går i botten, och att ett totalhaveri på det elektriska därför skall resultera i en stoppad motor. Men så är det där med att det i båt (fordon) kan bli värre än en förstörd motor vid fel tillfälle... På ett kraftverk eller bevattninngspump kan det vara helt rätt.
Jomenvisst är det så det skall fungera.
Man skall "Ge" stoppfunktion.
Finns inte el att tillgå pga. haveri så stannar inte motorn.
Jag haver en dragmagnet (som skall monteras), när man trycker på "stoppknappen" drar magneten och stoppar motorn.
Skulle strömmen saknas går motorn.

Fiffiga funktioner är bra men jag vill veta vad som sker/hänt och själv stoppa.
Kanske ligger man utanför Kråksundsgap/Islandsberg/Tjurpannan/i dåligt väder och har några minuter tills man kommer i lä, då kan det vara bättre att komma i lä och överhetta motorn än att den stoppar.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 03 aug 2013, 22:48

Det är så mycket kanske i det hela.... kanske inte motorn alls får några elproblem? Kanske motorn stannar av en helt annan anledning just när du passerar kråksundsgap? Tänk om du snubblar över stopphandtaget, slår i huvudet hårt i sittbrunnssargen och dör av det (kanske rent av utanför kråksundsgap, även om det då har mindre betydelse). Tänk om du har glömt att knuffa in stopphandtaget eller någon annan klåfingrig gjort det eller du fastnat i det så att det gått ut. Sedan seglar du utanför kråksundsgap när seglen skörar och du måste ha igång motorn snabbt. I stressen så förstår du inte varför motorn inte går igång....

Bilföretagen som ju är långt mycket mer framåt när det gäller säkerhetstänk... varför oroar inte de dig för vad som skulle kunna hända om tändningslåset helt plötsligt fick något elfel så att motorn slår av, mitt under en omkörning?
Senast redigerad av 2 Ridax, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 03 aug 2013, 22:49

På min motor Lombardini 2003 från ifjol finns det en liten spak med svart handtag i den gröna ringen som i uppfällt läge aktiverar stopp via nyckeln.
omkopplare elektrisk stopp.jpg
I framkant på maskinen finns ett reglage, i den röda ringen, som är ett het vanligt stoppreglage som man kan koppla till en vanlig stoppvajer om man vill eller stoppa motorn med handen om man vill.
Bilagor
Manuell stopp.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 03 aug 2013, 23:12

Ridax skrev:Det är så mycket kanske i det hela.... kanske inte motorn alls får några elproblem? Kanske motorn stannar av en helt annan anledning just närmdu passerar kråksundsgap? Tänk om du snubblar över stopphandtaget, slår i huvudet hårt i sittbrunnssargen och dör av det (kanske rent av utanför kråksundsgap, även om det då hwr mindre betydelse). Tänk om du har glömt att knuffa in stopphandtaget eller någon annan klåfingrig gjort det eller du fastnat i det så att det gått ut. Sedan seglqr du utanför kråksundsgap när seglen skörar och du måste ha igång motorn snabbt. I stressen så förstår fu inte vsrför motorn inte går igång....

Bilföretagen som ju är långt mycket mer framåt när det gäller säkerhetstänk... varför oroar inte de dig för vad som skulle kunna hända om tändningslåset helt plötsligt fick något elfel så att motorn slår av, mitt under en omkörning?
Det gäller att minimera riskerna.
Lombardinis elkunskaper är inte någon höjdare, haver tillrättavisat dom i funktionen av glödautomatiken som var felkunstruerad i min motor.

Kanske dör jag om jag går ombord, bäst att sälja båten, kanske blir jag påkörd av en spårvagn eller en bil, bäst att hålla sej inomhus?
Flygplan kan tappa föremål i huvudet på mej, bäst att inte gå ut. Får ringa hemtjänsten som kan förse mej med färdiglagad mat.
Livet är svårt om man har båt. Lika bra att ta repet med en gång. Men då går det troligtvis av.
Hoppa i sjön kanske? Men då snubblar jag nog på båtgrannens slarvigt uppkastade tampar på bryggan och bryter ett ben.
Jag får nog sluta andas och hoppas att jag i "nästa" liv inte har med motorer, båtar och pessimister att göra.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 03 aug 2013, 23:20

precis, det är så mycket som kan hända... så varför just anta att motorn skall få elproblem just när det är som minst lägligt? Då ser jag sannolikheten för att någon med mekaniskt stopp glömmer att skjuta tillbaks reglaget och inte får igång motorn vid ett kritiskt tillfälle som långt mycket större. Alltså är lösningen med elstopp enligt min mening säkrare än mekaniskt stopp. Enkla logiska funktioner lönar sig i längden... Nyckel för att starta, nyckel för att stoppa. Något som är logiskt och har fungerat i åratal för bilar.

Angående glödautomatiken så har du slagit dig för bröstet för det tidigare. Det är ingen nyhet. Färemot kommer jsg inte ihåg vad som var fel på den ursprungliga... startade inte motorn eller???

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 03 aug 2013, 23:38

Ridax skrev:precis, det är så mycket som kan hända... så varför just anta att motorn skall få elproblem just när det är som minst lägligt? Då ser jag sannolikheten för att någon med mekaniskt stopp glömmer att skjuta tillbaks reglaget och inte får igång motorn vid ett kritiskt tillfälle som långt mycket större. Alltså är lösningen med elstopp enligt min mening säkrare än mekaniskt stopp. Enkla logiska funktioner lönar sig i längden... Nyckel för att starta, nyckel för att stoppa. Något som är logiskt och har fungerat i åratal för bilar.

Angående glödautomatiken så har du slagit dig för bröstet för det tidigare. Det är ingen nyhet. Färemot kommer jsg inte ihåg vad som var fel på den ursprungliga... startade inte motorn eller???
Jo jag har "slagit mej för bröstet" för felkonstruerade lösning tidigare. Lombardini/Iveco gav mej rätt att deras "lösning" på glödautomatiken var felaktig.
Det är bara för dej att leta upp vad du läste då.
Det är nyckel start/stopp som är ett av problemen. Vid vägkanten är det inget problem med bil, vid dåligt väder i trång passage med båt vill jag inte få problemet.
Att det fungerar för bilar är ingen garanti att det funkar på båtar när Lombardinikunstruktörerna inte har någon utbildning i den enklaste elläran.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 03 aug 2013, 23:55

Jag får definitivt hellre stopp på motorn i båten än mitt under en omkörning i bilen. Så tycker du har helt fel när du påstår att en osäker lösning vore ok för bilen men inte båten.

Jag läste vad du skrev om glödautomatiken tidigare men noterade stt du sldrig kunde förklara på vilket sätt originalet var felaktigt. Du lyckades aldrig visa att du visste hur L och T terminalerna fungerade och än mindre kunde du visa varför spänningen plötsligt skulle stiga till reläets spole. Även om du nu förbttrade konstruktionen (vilket återstår att bevisa) så tycker jag att det är en grov överdrift att påstå att originalkonstruktionen skulle vara en felkonstruktion då det hela tydligen har fungerat tämligen felfritt hos alla (utom dig). Jag håller inte heller med om din analys av de påstådda skeendet på din originalmotor. Om du matar spolen med 14v, 12v, 10v eller tror jsg inte hsr någon svgörande betydelse. Antagligen är det en 12v spole och Lombardini ville inte överskrida 12v vilket de riskerade med laddspänning så därför dstte de några dioder i serie för att ta ner spänningen. Ser inte det som det egentliga "problemet" (i den mån det överhuvudtaget fanns något problem). T-logiken borde styra helt och hållet om glödreläet skall dra.

Om du kom och skickade ett fördlsg på förbättring till mih, då tycker jag också en bra idé vore at bara tacka och hålla med. Bästa sättet att få tyst på en del och alla blir nöjda och glada.

Och lite kan de nog ändå om el, eftersom det fungerar fint på min motor och de inte använt din konstruktion där.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 04 aug 2013, 08:28

Glöden dra ca 40 Amp. den strömmen i de något för klena kablaget ger upphov till ett betydande spänningsfall.
När relät släpper rusar spänningen upp och relät drar igen, släpper drar etc. efter ca 50 drag/släpp tystnar det.
Efter att jag byggt en spänninsstabilisator försvann felet.
Detta fel har jag sett på 4 motorer som jag varit med att installera.
Du är bara att gratulera som har fått en perfekt motor som inte har några problem.
Har bytt tändningslåset, kablar till startmotorn som vid fabriksmonteringen kommit i kläm och orsakade kabelbrand efter ett år.
Varvräknaren var inte kalibrerad.
Mitt förtroende för motorns elsystem är lågt.
Min motor är problemfri nu.
Jobbat med el och reläteknik de senaste decennierna. :mrgreen:

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 04 aug 2013, 12:13

Ridax skrev:precis, det är så mycket som kan hända... så varför just anta att motorn skall få elproblem just när det är som minst lägligt? Då ser jag sannolikheten för att någon med mekaniskt stopp glömmer att skjuta tillbaks reglaget och inte får igång motorn vid ett kritiskt tillfälle som långt mycket större. Alltså är lösningen med elstopp enligt min mening säkrare än mekaniskt stopp. Enkla logiska funktioner lönar sig i längden... Nyckel för att starta, nyckel för att stoppa. Något som är logiskt och har fungerat i åratal för bilar.

Murphy ser till att man får elproblem vid sämsta tänkbara tillfälle, det kan man alltid lita på.

Vad gäller lasse L's kritik mot lombardingos elkompetens så kan du lita på att han har underlag för kritiken. Försök inte ifrågasätta detta då hamnar du på djupt vatten !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 04 aug 2013, 15:43

Snacket om Murphy är bara dumheter. I så fall kan du säga precis samma sak om mekaniskt stopp... Murphy gör att du hsr glömt att trycka in stoppet just när du behöver motorn som bäst.

När det gäller Lasse så är jag inte lika imponerad som du. Jag vet inte mycket om honom alls och blir inte imponerad bara för att du talar om för mig att jag bör bli det. Pysslat med reläteknik i hela sitt liv är ju inte direkt high-tec heller.

Lasse, menar du att reläklappret kommer när du startar glödningen eller när den skall upphöra? Jag förstår fortfarande inte vad du menar att 80A glödström gör för att påverka spolspänningen. Glödströmmen är ju en belastning så gott som rakt på batteriet och påverkar inte spolspänningen på annat sätt än att batterispänningen sjunker (olika mycket beroende på konditionen på dina batterier). Klent kablage till kontrollpanelen spelar ju ingen roll, eftersom glödströmmen inte går via kontrollpanelen.

Nu studerar jag det aktuella elschemat till min motor, så något kan ju vara annorlunda.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 04 aug 2013, 16:53

Ridax skrev:Snacket om Murphy är bara dumheter. I så fall kan du säga precis samma sak om mekaniskt stopp... Murphy gör att du hsr glömt att trycka in stoppet just när du behöver motorn som bäst.

När det gäller Lasse så är jag inte lika imponerad som du. Jag vet inte mycket om honom alls och blir inte imponerad bara för att du talar om för mig att jag bör bli det. Pysslat med reläteknik i hela sitt liv är ju inte direkt high-tec heller.

Lasse, menar du att reläklappret kommer när du startar glödningen eller när den skall upphöra? Jag förstår fortfarande inte vad du menar att 80A glödström gör för att påverka spolspänningen. Glödströmmen är ju en belastning så gott som rakt på batteriet och påverkar inte spolspänningen på annat sätt än att batterispänningen sjunker (olika mycket beroende på konditionen på dina batterier). Klent kablage till kontrollpanelen spelar ju ingen roll, eftersom glödströmmen inte går via kontrollpanelen.

Nu studerar jag det aktuella elschemat till min motor, så något kan ju vara annorlunda.
Jag har bara erfarenhet om min motortyp.
Glödreläautomatiken sitter i min manöverpanel och således matas glödstiften därifrån 40 Amp.
Sitter ditt relä på motorn så har Lombardini lärt sej (kanske efter mitt påpekande att konstruktionen var felaktig) att långa klena kablar ger spänningsfall och osäker funktion.
"Klapperljudet kommer när relät skall falla". Det borde framgå om du läser vad jag skrivit, jag har inte skrivit 80 Amp.
Jag har inte pratat om spolspänning, relät är elektronikstyrt (skulle gissa att relät har 5 volts spolspänning), elektronik vill ha stabil spänning för att funka bra.
Vidare diskussion med dej är meningslöst eftersom din kunskap om elektricitet/elektronik verkar vara låg.
Jag ville bara ge andra motorägare tips om de problem som jag råkat på.

Jag har inte bara pysslat med reläteknik utan mest med elektronik.
Visst kan reläer vara hightec på 60-talet fanns i Decca mottagare relän som skulle vara dragna 38 millisekunder, (då gällde att ingen remanens fanns i ankaret, och att det var kliniskt rent), 4 ggr i minuten, dygnet runt.
Äldre tiders telefonväxlar var hightec med sin reläteknik. 8)
http://lasselundell.se/decca.html

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 04 aug 2013, 21:16

Anslutningarna 85 och 86 kallas spolanslutningar enligt DIN 72552 oavsett om det är ett elektroniskt relä eller inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552 och när jag talar om spolspänning är det naturligtvis den spänning som appliceras på spolanslutningarna, eftersom det är det enda som är väsentligt. Vilken spänning som reläet arbetar med internt spelar ingen som helst roll i sammanhanget.

För övrigt så talar både ditt och Lombardinis elschema om 80A matning till reläet, så det är därifrån jag har tagit 80A.
http://www.sailguide.biz/forum2/downloa ... &mode=view . Inte för att det spelar någon som helst roll, men du tycks bara försöka anmärka på allt möjligt oavsett om det är relevant eller inte?

Jag misstänkte naturligtvis att det var när reläet släpper som det klapprar, eftersom det är då det brukar inträffa, men det framgick inte med full klarhet i din text.
Glöden dra ca 40 Amp. den strömmen i de något för klena kablaget ger upphov till ett betydande spänningsfall.
När relät släpper rusar spänningen upp och relät drar igen, släpper drar etc. efter ca 50 drag/släpp tystnar det.
Det du skriver kan tolkas som att när glöden slås på och drar 40A så sjunker spänningen till spolen (spolanslutningen, för att du skall fatta) och reläet släpper för att spolspänningen blir för låg. Då kopplas glöden ur och spänningen ökar igen och reläet kan dra igen osv...

Det är väl så det borde fungera om din teori stämmer. Istället säger du att reläet drar, glöden drar 40A genom klena ledningar och spänningen sjunker. Ändå håller reläet. När reläet sedan skall släppa så skall ju spänningen från spolen kopplas bort och då förstår jag inte vad det spelar för roll om matningsspänningen stiger igen? Du får gärna förklara varför reläet drar igen när det släpper och spänningen ökar. Styrsignalen till reläet skall ju inte indikera glöd längre, så varför drar reläet bara för att matningsspänningen ökar? Det är detta du inte har lyckats förklara, varken nu eller förra gången du var inne på ämnet.

Men jag konstaterar att du återigen inte lyckas bevisa eller förklara din teori om vad som är fel. Det verkar mest som om du har knåpat ihop en fix genom trial and error istället för att mäta dig fram till exakt vad problemet är. Har du inga bilder från skåpet som visar vad som händer?

Men eftersom det inte fungerar alls på samma sätt på de motorer som säljs nu, så är ju din diskussion om att elsystemet på motorn skulle vara kasst inte relevant, då du ju inte vet ett skvatt om elsystemet på motorerna som säljs nu.

Jag har för övrigt arbetat professionellt med elektronik under decennier också. Det är väl därför jag inte sväljer vad du säger med hull och hår...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 04 aug 2013, 22:08

Ridax skrev:Anslutningarna 85 och 86 kallas spolanslutningar enligt DIN 72552 oavsett om det är ett elektroniskt relä eller inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552 och när jag talar om spolspänning är det naturligtvis den spänning som appliceras på spolanslutningarna, eftersom det är det enda som är väsentligt. Vilken spänning som reläet arbetar med internt spelar ingen som helst roll i sammanhanget.

För övrigt så talar både ditt och Lombardinis elschema om 80A matning till reläet, så det är därifrån jag har tagit 80A.
http://www.sailguide.biz/forum2/downloa ... &mode=view . Inte för att det spelar någon som helst roll, men du tycks bara försöka anmärka på allt möjligt oavsett om det är relevant eller inte?

Jag misstänkte naturligtvis att det var när reläet släpper som det klapprar, eftersom det är då det brukar inträffa, men det framgick inte med full klarhet i din text.
Det du skriver kan tolkas som att när glöden slås på och drar 40A så sjunker spänningen till spolen (spolanslutningen, för att du skall fatta) och reläet släpper för att spolspänningen blir för låg. Då kopplas glöden ur och spänningen ökar igen och reläet kan dra igen osv...

Det är väl så det borde fungera om din teori stämmer. Istället säger du att reläet drar, glöden drar 40A genom klena ledningar och spänningen sjunker. Ändå håller reläet. När reläet sedan skall släppa så skall ju spänningen från spolen kopplas bort och då förstår jag inte vad det spelar för roll om matningsspänningen stiger igen? Du får gärna förklara varför reläet drar igen när det släpper och spänningen ökar. Styrsignalen till reläet skall ju inte indikera glöd längre, så varför drar reläet bara för att matningsspänningen ökar? Det är detta du inte har lyckats förklara, varken nu eller förra gången du var inne på ämnet.

Men jag konstaterar att du återigen inte lyckas bevisa eller förklara din teori om vad som är fel. Det verkar mest som om du har knåpat ihop en fix genom trial and error istället för att mäta dig fram till exakt vad problemet är. Har du inga bilder från skåpet som visar vad som händer?

Men eftersom det inte fungerar alls på samma sätt på de motorer som säljs nu, så är ju din diskussion om att elsystemet på motorn skulle vara kasst inte relevant, då du ju inte vet ett skvatt om elsystemet på motorerna som säljs nu.

Jag har för övrigt arbetat professionellt med elektronik under decennier också. Det är väl därför jag inte sväljer vad du säger med hull och hår...
Ytterligare diskussion med dej är inte intressant, du kan ju inte läsa och förstå vad jag beskriver.
Om du jobbat med elektronik under decennier så förvånar det mej att du inte begriper att med varierande spänning får elektroniken "spader".
Om du nu är så bevandrad i elektronik så får du gärna förklara hur Bosch glödautomatikrelät skall kopplas in och med en spec på vilken tolerans på spänning den skall matas med.
Jag vet inte, men min teori var inte fel, och har fungerat > 10 år.
Min "lösning" blev "godkänd" av Iveco representanten i Göteborg, som tillsammans med varvet kontrollerade min motorinstallation (som jag installerade själv) för att garantin skulle gälla.
Varvet som levererade min motor tyckte att den var proffsigt utförd och anställde mej som "extra" hjälp.
Om du inte vet hur ett "vanligt"relä fungerar så kan jag upplysa dej om att när det faller genereras en motEMK av betydande spänning, flera hundra volt, den "spiken" kan knäcka styrelektroniken om skyddsåtgärder inte monteras. Hur skyddar du dej mot detta?
Jag tänker inte fortsätta denna meningslösa diskussion som tydligen går ut på att du vill ifrågasätta mina synpunkter.
Har installerat 4 st Iveco 48 Hkr. alla med samma elfel. (Extraknäckte på ett varv som bla. elektriker ett år).
Mitt inlägg är till för att tipsa de som har problem med äldre Iveco motorer.
Inte för att lägga ut en teknisk förklaring med "bevis" som de flesta båtägare inte begriper.
Jag har inte påstått utan tvärt om skrivit att detta gäller äldre Iveco motorer.
Vet inget om nyare och har inte påstått att jag är expert på andra motorer.
Vart vill du komma med din snedvridning av det jag skriver.
Hämta hem poäng hos dina "beundrare"?
Föreslår att du repeterar och fräschar upp din ellära, ser flera brister i den när jag läser dina svar och påståenden.

Låst