Vilken gps eller nav utrustning ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Re: Vilken gps eller nav utrustning ?

Inlägg av peterh » tor 15 aug 2013, 09:19

Anders S skrev:
peterh skrev:Tänkte komplettera vad som sagts om att koppla samman gps och AP.

Man kan styra autopiloten(AP) på 3 sätt :
- via dess inbyggda kompass (1)
- via GPS-ens destination (2)
- via vindmätarens uppfattning om vindriktning (3)

1 och 2 har jag testat.
2 ( att styra till waypoint) funkar MEN jag uppfattar att när man väl hittat "linjen" att gå så envisas AP med
att korrigera minsta avvikelse. Resultatet blir en zig-zag linje, större om man har yttre störningar ( vågor etc) mindre
om man har "blekvatten".
Själv har jag tröttnat på detta och utnyttjar (1) GPS-ens kompass.

Att styra efter vind har jag inte fått till än, men är nyfiken på.
I många navigatorer kan man ställa in värden för bredden på den virtuella rännan som autopiloten vill hålla sig i. Funktionen XTE (cross track error) kan ställas på olika värden, och då kan minska det här. Olika autopiloter är olika avancerade, och de allra listigaste försöker använda information från kompassen och egenrörelsesensorn, (om sådan finns) för att ytterligare minska på styrmaskinutslagen. Då fattar man ingenting...

Autopiloter är knepiga (eller kan vara knepiga) att ställa in dem så som man begriper instruktionerna och inställningarna efter bästa förstånd. De avancerade piloterna med mycket parametrar att ställa in ger inte bättre resultat än enklare piloter utan justeringar om man inte fixar till dem, ordentligt. En del bätte piloter är också "självlärande" känner av "seastate" eller har standardinställningar för olika båttyper. Men just "styra mot waypoint" innebär ofta att dressera plottern, inte autopiloten.
det är en raymarine S1 och den har en zillion parametrar att ställa in ( + självlärning)
Men jag bryr mig inte om detta, det är enklare att styra efter kompass och någon gång då & då justera + eller - några grader.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 15 aug 2013, 10:40

toaen skrev: Det där med att koppla ihop GPS med autopilot har jag aldrig förstått finessen med (fast jag har fått den förklarad för mig vid några tillfällen) Man skall inte krångla till livet mer än nödvändigt - det är krångligt nog ändå.
Inte specifikt riktat till toaen: Det där med att koppla ihop GPS med AP tycker jag är kanon. Bara i somras hade jag användning av detta kanske ett halvdussin tillfällen. Att argumentet skulle vara att krångla till det med att koppla ihop ser jag som bakvänt. Har man kopplat ihop dem så undviker jag just krångel.

Konkret exempel:
- Jag kommer utifrån och angör kusten. Kusten utgör en grå strimma och där någonstans är ett hål som jag skall in i. Jag kan såklart ta ut en kurs på sjökortet. Och visst kan jag passa kompassen minut för minut och handstyra. Eller visst kan jag knappa in kompasskursen på autopiloten och låta denna göra jobbet. Hoppas bara att autopiloten är kalibrerad annars blir det - just det, krångel. Båda alternativen fungerar men tänk om det fanns ett alternativ som var bättre...?

I detta fall väljer jag att på GPS zooma in i det hål jag skall till och lägga ut en WP. I GPS klickar jag "navigera till WP" eller motsvarande vilket gör att GPS sänder ut NMEA signaler. På AP tar jag emot signalerna och den börjar styra mot den WP jag lagt ut. Konsekvens: båten styr mot rätt hål - allt "krångel" med att angöra kusten är eliminerat.
På liknande sätt har jag lagt ut WP för att säkert gå fri från grundflak, gå över en fjärd, eller flera wp (en rutt). Suveränt!

om man har en navigator och en AP som går att koppla ihop föreslår jag att du just kopplar ihop dem - just för att få mindre krångel i vissa lägen. Inte en funktion man måste använda, men bra att den finns när den passar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 aug 2013, 11:01

stangen skrev:
toaen skrev: Det där med att koppla ihop GPS med autopilot har jag aldrig förstått finessen med (fast jag har fått den förklarad för mig vid några tillfällen) Man skall inte krångla till livet mer än nödvändigt - det är krångligt nog ändå.
Inte specifikt riktat till toaen: Det där med att koppla ihop GPS med AP tycker jag är kanon. Bara i somras hade jag användning av detta kanske ett halvdussin tillfällen. Att argumentet skulle vara att krångla till det med att koppla ihop ser jag som bakvänt. Har man kopplat ihop dem så undviker jag just krångel.

Konkret exempel:
- Jag kommer utifrån och angör kusten. Kusten utgör en grå strimma och där någonstans är ett hål som jag skall in i. Jag kan såklart ta ut en kurs på sjökortet. Och visst kan jag passa kompassen minut för minut och handstyra. Eller visst kan jag knappa in kompasskursen på autopiloten och låta denna göra jobbet. Hoppas bara att autopiloten är kalibrerad annars blir det - just det, krångel. Båda alternativen fungerar men tänk om det fanns ett alternativ som var bättre...?

I detta fall väljer jag att på GPS zooma in i det hål jag skall till och lägga ut en WP. I GPS klickar jag "navigera till WP" eller motsvarande vilket gör att GPS sänder ut NMEA signaler. På AP tar jag emot signalerna och den börjar styra mot den WP jag lagt ut. Konsekvens: båten styr mot rätt hål - allt "krångel" med att angöra kusten är eliminerat.
På liknande sätt har jag lagt ut WP för att säkert gå fri från grundflak, gå över en fjärd, eller flera wp (en rutt). Suveränt!

om man har en navigator och en AP som går att koppla ihop föreslår jag att du just kopplar ihop dem - just för att få mindre krångel i vissa lägen. Inte en funktion man måste använda, men bra att den finns när den passar.
Reservationen är förstås att detta är vettigt, bara om man har sans, balans och rumsnärvaro nog att avgöra om den kurs som ekipaget då intar är rimlig och verkar "rätt". Men det är så självklart att det säkert var underförstått.

Exakt så använder jag funktionen även i enklare sammanhang, till exempel i Öresund, då jag "hoppar mellan märken" längs ena eller andra kanten. Jag riktar in båten på det märke jag vill till och verifierar sedan med kikaren att det är det märket (bland rätt många) som kursen ligger på. Kompass kurs just i Sundet kan innebära att man glider duktigt långt i sidled, särskilt eftersom strömmen sätter mycket olika i kanterna.
Anders S

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » tor 15 aug 2013, 12:40

Jag har en 28 fotare och seglar på Mälaren/Skärgården. Först köpte jag en Garmin 276, (utgått idag) en liten allroundnavigaror för bil/friluft/båt. Den har inbyggd laddbart batteri så den klarar sig utan 12V några timmar. Monterade den på skotbänken och anslöt till 12V. Nu visade det sig att det minneskortet skulle utgå och uppdateringar på sikt utebli, så jag köpte en Garmin 521. Har båda ombord och använde 276:an som backup. Senare köpte jag en iPad av andra skäl än navigation. Efter två säsonger tycker jag den är en helt OK som backup om 521 skulle fallerera. Vidare kollar jag väder och TV, nyheter osv samt har alla manualer i den. Till denna säsong blev den en Searay ST2000+ rorkulstpilot som jag styr med den inbyggda kompassen. Nu visare det sig att jag använder autopiloten mer är jag trodde, bra när det är långa motorkörningar och längre seglingar över fjärdar och jag kan göra annat under seglingen. Sitter och håller utkik, kollar vindexen och läser sjökort och det blir mer avslappnat. När jag seglar över en fjärd visade sig att Eniro sjökort var bra då kurslinjalen blir väldigt lång och det går att se på ungefär vad jag man hamnar mellan skären. Fördelen är att jag slipper att knappa så mycket på 521:an Skärmen är liten och det är svårt att få överblick med alla symboler när man zoomar. Har ett vattentätt fodra till iPad. Detta med 521, ST2000 och iPad fyller mina behov för den typ av segling jag bedriver. 8) .

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 15 aug 2013, 14:35

Anders S skrev: Men det är så självklart att det säkert var underförstått.
Ja. Naturligtvis undantar detta handhavande eller förfarande jag beskriver intet från normalt sjömansskap i form av utkik, bestickföring etc, etc.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

jon
Erfaren medlem

Inlägg av jon » sön 18 aug 2013, 20:37

Jag har för länge sedan gett upp det här med pc, surfplattor och smartphones pga att de inte går att läsa i solljus.
För ett par veckor sedan så testade jag min nya surfplatta, en samsung GT-N5120, i fullt solljus. Och det fungerade helt ok!
Appen "sea88" flyttades ju över till den nya plattan så det var mest pga nyfikenhet jag testade, men sedan dess har jag faktiskt använt den lite då och då. Särskilt zoomningen är jag mycket nöjd med.
Tilläggas bör att med skärmen i "batterisparläge" är det sämre men inte kollat i fullt solljus ännu.

Hasseputs
Trogen medlem

Inlägg av Hasseputs » ons 21 aug 2013, 12:43

Ja det var många tips och råd, får undersöka närmare på båtmässan och läsa div, tester innan jag bestämmer mig ( behöver ju inte ha den förrän till våren....)
Snart modifierad Vega ;-)

Skriv svar