VMG instument

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Bic
Trogen medlem

VMG instument

Inlägg av Bic » tis 27 aug 2013, 10:32

Vad anser ni om VMG-instument.
Har gamla Raymarines Autohelm ST50 i min S30. Har Tridata, Vind och Kompass. Har nu börjat kappsegla igen efter många år. Dock bara kvällsseglingar på klubbnivå men skulle vilja utvecklas lite. Kan det vara värt att komplettera med ett Autohelm VMG instrument. Har sett ett på ebay för ca 2500 kr. Är det bortkastade pengar eller en kul leksak som utvecklar?

M.A.C.
Silvermedlem

Re: VMG instument

Inlägg av M.A.C. » tis 27 aug 2013, 12:25

Men om du har logg och vinddata så finns väl redan vmg...?
Kanske bara ska ställas in så det visas?

Bic
Trogen medlem

Inlägg av Bic » tis 27 aug 2013, 13:03

M.A.C. skrev:Men om du har logg och vinddata så finns väl redan vmg...?
Kanske bara ska ställas in så det visas?
Nja, rätta mig gärna om jag har fel (vilket vore bra och billigt i detta fall) men jag tror att Autohelms ST50 Wind bara visar true och apparent wind. Om man vill ha VMG så behövs deras instrument som heter VMG.

Titta på skillnaden på dessa:
http://www.ebay.com/itm/Autohelm-ST50-C ... 5656b8b6d4

http://www.ebay.com/itm/Autohelm-Raymar ... 27d708946e

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tis 27 aug 2013, 15:31

Så här skriver Velocitek om VMG: http://www.velocitek.com/prostart/vmg/

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 27 aug 2013, 20:40

..
(ändrat 130829, text borttagen)
..

Mha detta instrument så tolkar jag det som att man kan se om man går snabbare på ena bogen jämfört med andra vid olika vindvinklar. Värdefullt för trim av båten, men marginellt plus vid kappsegling kanske. Men jag kan ha fel.
Jag hade fel =)
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 27 aug 2013, 22:54

den säger ju vid vilken kryssvinkel som är förmånligast. men jag skulle ha skaffat en st70 multifunction-display istället för ett gammalt st50 vmg instrument.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 aug 2013, 06:39

Kritik mot VMG-mätning (den som bygger på vindvinkel/hastighets-mätning) är relevant av två skäl: Inte ens när man kappseglar med de yppersta av arrangörer kan man vara säker på att märket ligger exakt i vindögat, och om inte, så är ena benet mer gynnat - det andra är att det finns en tröghet i mätningen som Velocitek påpekar. Men om man tränar i sin ensamhet är förstås funktionen inte värdelös på något sätt, eftersom man, ihop med litet sunt förnuft, får hjälp att bedöma trim och vindvinkel. Å andra sidan brukar man få den kunskapen snabbare och enklare om man jämför sig med andra båtar, i synnerhet om man seglar entyp.

Jag skulle nog påstå att man, när man väl har klart för sig var den optimala vindvinkeln ligger för den egna båten, i så fall (taktiskt och vägvalsvis) kan ha mer nytta av att hålla ett öga på kompassen (för att fånga vindvrid) och lita på den egna förmågan att välja optimal höjd/fart-ekvation.
Anders S

Bic
Trogen medlem

Inlägg av Bic » ons 28 aug 2013, 11:15

Ja jag hade väl mest tänkt att använda den som ni skriver för att hitta bästa vinkel och trim för min båt. Inga andra liknande båtar brukar delta på klubbseglingarna. Förstår att den inte är så användbar under själva tävlingen utan mer för att träna. Men det kanske kostar mer än det smakar. Kanske bara ska titta på loggen?

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » ons 28 aug 2013, 13:06

Mina Nexus-instrument visar VMG, och det känns i teorin som ett bra sätt att kryssa så effektivt som möjligt. I praktiken tycker jag dock att VMG-värdet flaxar för mycket upp och ner för att det ska vara till någon nytta, så jag håller istället ett öga på AWA och seglar på et värde som bör vara hyggligt optimalt enligt polardiagrammet för båten.

Bic
Trogen medlem

Inlägg av Bic » ons 28 aug 2013, 13:56

davidi skrev:Mina Nexus-instrument visar VMG, och det känns i teorin som ett bra sätt att kryssa så effektivt som möjligt. I praktiken tycker jag dock att VMG-värdet flaxar för mycket upp och ner för att det ska vara till någon nytta, så jag håller istället ett öga på AWA och seglar på et värde som bör vara hyggligt optimalt enligt polardiagrammet för båten.
Intressant!
Vad är AWA och hur får man ett polardiagram för sin båt, mätbrev?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 aug 2013, 17:43

AWA betyder Apparent Wind Angle, skenbar vind. Det är samma vind som Windexen visar.

Polardiagram är kul grejor. Man kan få ett sådant genom empiri (dvs, ut och segla, så bra du kan) eller via teori, dvs uträknat vad det borde vara efter inmätning och databehandling i ett VPP (Velocity Prediction Program). Det senare kan du få och i vissa entypsklasser gratis. Sedan händer det att bussiga seglarkompisar delar med sig om man har likadana båtar. Med det instrumentsystem jag har (exus, men det kan också många andra) kan man samla information (bästa fart, vindvinkel och vindstyrka) och då är man på god väg. De man får i mätbrev kan man använda direkt, men de brukar gå att överträffa.
Anders S

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » ons 28 aug 2013, 21:09

stangen skrev:Ja. Och nej. VMG vid kappsegling kan vara värdefullt när man seglar mot ett märke eller punkt. VMG visar tydligt vilken kurs som ger bäst fart mot målet, men för att få till detta behövs en GPS (som kan visa punkten/märket till de andra instrumenten) i nätverket.
Den apparat du hänvisar till (ST50 VMG) visar VMG mot vinden (när fart finns tillgänglig i SeaTalk) tydligen. Intet om fart mot punkt i naturen. Se:
https://flir.app.box.com/s/w7dp1h5hwi1f ... 73506255/1

Mha detta instrument så tolkar jag det som att man kan se om man går snabbare på ena bogen jämfört med andra vid olika vindvinklar. Värdefullt för trim av båten, men marginellt plus vid kappsegling kanske. Men jag kan ha fel.
Det du beskriver kallas egentligen för VMC, Velocity Made good on Course.
VMG har alltid vinden som referens när man seglar och VMC har en fix punkt någonstans, som ett rundningsmärke t.ex.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 29 aug 2013, 06:58

(jag hade fel - borttaget inlägg)
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Bic
Trogen medlem

Inlägg av Bic » tor 29 aug 2013, 08:08

När vi ändå pratar vindinstrument...
Vad tycker ni är mest användbart att visa på vindinstrumentet när man kappseglar? True eller apparent wind? Brukar själv ha den inställd på true eftersom windexen visar apparent men har egentligen aldrig funderat över om true wind är vettig information över huvud taget när man kappseglar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 29 aug 2013, 08:57

Man brukar ju påstå att TWA (och TWS, True Wind Speed) berättar vilket segel man skall ha på nästa bog, och det kanske kan vara sant.

Angående VMG, så handlar det om vad man har som referenspunkt. Kärt barn har många namn, och DMG, CMG och VMG kan beteckna samma sak, litet hur instrumentillverkaren valt att implementera funktionen. Ett instrument som bara vet vindvinkl och hastighet kan bara referera till vindriktningen, så som den upplevs i stunden och VMG refererar då till antagandet att målet är i vindriktningen. Avståndet och vinkeln till målet (märket) vet instrumentet heller ingenting om och det är viktigt, det vet alla som "förseglat" sig. Slöra ner till kryssmärket är osnabbt.

Nu lägger vi till kompassen, så får vi möjlighet att påtala vindvridningar, återigen med antagandet att målet är rakt i vindögat. Då kan vi uppmärksammas på att den andra bogen är relativt bättre (motvrid, sänkare) eller sämre (höjdare, medvrid) - det här lär vi oss redan i optimisten, och vi kan till och med använda ögonmärken mot land. Men med en elektronisk kompass kan vi få det utpekat för oss i instrumentet. TackTick utgår från att målet är rakt upp respektive rakt ner. Fungerar bra på kryss-läns-banor och i båtar där man redan vet optimala prestanda och vindvinklar.

Om inte märket är rakt i vindögat (det är det inte då det kommer nära) måste vi veta om vi går med maximal effektivitet mot märket, och utan kännedom om optimal kryssvinkel (VMG), den egna positionen (gps), märkets position (gps) kan vi inte reda ut den saken (annat än intuitivt och erfarenhetsmässigt - det går ofta bra, bara vi ser oss omkring). Men ser man inte märket och måste förhålla sig till det så behöver vi det här.

Det instrumenten dessvärre inte visar är bästa vägen, men de kan ofta tala om kortaste vägen.

Man kan komma mycket långt med en bra kompass och tejpremsor som visar empiriska kryssvinklar också.

För att hantera frågan om vi går bästa vägen måste vi ha tillgång till påtens polardiagram. Detta ger de data som kan talar om ifall det finns en vindvinkel som är så snabb att det lönar sig att gå en längre väg. Ponera, till exempel att det blåser mycket svagt, och det är möjligt att hålla låg fart (2 knop) och 45 TWA. Hur skall vi veta om det är lönt att hålla 65 TWA med gennakern i stället ? Polardiagrammet visar vad
Anders S

Skriv svar