Byte klädsel
Byte klädsel
Har fundering på att byta ut klädsel i rufftaket på min Albin 78, den är limmad med kontakt lim tror jag,( den är original) har provat att ta väck en liten bit men det svåra är nog att få väck limmet det är fortfarande lite klibbigt, vad jag förstått så måste allt lim väck innan det går att limma på nytt material igen. Är det någon som har ett bra förslag hur man går tillväga..
Re: Byte klädsel
Köp en bra gasmask och kontaktlim på Biltema (billigt) sen smetar du på lim en liten bit i tagen, och just innan den torkar tar du spackelspade och drar av allt. Det är det enda som löser upp limmet, Jag har testat allt! Vill du grisa ner båten rejält, så ta roterande verktyg.
Efteråt kan man tvätta bort den sista tunna ytan med Aceton, även det billigt på BT. Kan vara bra att rugga upp ytan med 40-papper innan mattan limmas på.
/Thomas
Efteråt kan man tvätta bort den sista tunna ytan med Aceton, även det billigt på BT. Kan vara bra att rugga upp ytan med 40-papper innan mattan limmas på.
/Thomas
Lättast och snyggast är att malla av taket och klä in 4-6 skivor av tunn plyfa med inredningsmatta. Sen skruvar du upp skivorna i taket med teakribb som du mattlackat. Ribben ligger över skivskarvarna.
I den Albin 78:a jag varit i sitter mattan limmad på skivor som sedan skruvats i taket. Skruva ner, malla en ny skiva och limma ny matta är nog enklast.
Alla borde ha skägg
tack för förslagen, det är rätt att takbeklädnaden sitter på skivor som jag kan och ska plocka ner och göra om hemma i garaget, det är vid sidorna under däck som jag också som jag vill byta ut som blir ett förmodet jätte jobb, när jobbet eventuellt är färdigt vad för lim bör man använda (det får ju inte bli fel) man vill ju att det sitter kvar i många år, jag ska använda samma typ av material som sitter där idag.
Det är ju inget som hindrar att du sätter skivor under däck och gör på samma sätt där. Det är också praktiskt om du behöver komma åt något beslag eller dra skruvar framöver.Anders-pe skrev:tack för förslagen, det är rätt att takbeklädnaden sitter på skivor som jag kan och ska plocka ner och göra om hemma i garaget, det är vid sidorna under däck som jag också som jag vill byta ut som blir ett förmodet jätte jobb, när jobbet eventuellt är färdigt vad för lim bör man använda (det får ju inte bli fel) man vill ju att det sitter kvar i många år, jag ska använda samma typ av material som sitter där idag.
Limmar du direkt, använd den obehagliga typen av kontaktlim med lösningsmedel för bästa limresultat. Men använd skyddsmask.
Anders S
Hej . om man vet om hur Albin 78 ser ut i ruffen så vet man att det tyvärr inte går att sätta upp förlimmade skivor i resten av rufftaket, så det är bara att limma på. jag har hört att det finns ett vatten baserat mattlim som används till att limma upp klädsel med, är det någon som har erfarenhet av detta lim, tacksam för mer info....
Då menar du kanske skrovsidorna? (Jag kollade en bild eller två och förstår ditt problem). Nu misstänker jag att varvet gjort som så många gjorde på den tiden, dvs först smaskat upp matta från kojkanten till relingen och sedan dragit ut detta till dit däcket möter ruffen. Därefter monterar man all uppskruvad inredning. Lätt när skrovet är tomt, ett pyssel utan all gräns att lappa och laga. Vill man göra om detta "i original" måste man då ta ner skåp och hyllor med mera.Anders-pe skrev:Hej . om man vet om hur Albin 78 ser ut i ruffen så vet man att det tyvärr inte går att sätta upp förlimmade skivor i resten av rufftaket, så det är bara att limma på. jag har hört att det finns ett vatten baserat mattlim som används till att limma upp klädsel med, är det någon som har erfarenhet av detta lim, tacksam för mer info....
Nu tänkte jag mig mera matta under skarndäck, där man både måste passa till mattan och sedan limma den, upp och ner. Det är på de horisontella avsnitten under skarndäck man kan använda tunna plywoodskivor som bärare av mattan. På skrovsidorna kan man också sätta upp skivor, men då försvinner någon centimeter eller t o m två, för då får man fästa skivorna som en sorts stora garneringsstycken och plasta in träklossar eller pseudospant/stringers att fästa i. Men där inredning sitter utanpå mattan blir det ändå inte bra.
Anders S
Hade matta limmat rätt på innan, nu har jag inte det. Taket är uppspacklat och blank fin gelcoat, skivor med isolering på sidor. Inte helt klart på bilderna, har kommit dit lite lister o annat sen.
Hej. ditt arbete ser fint ut, svar på vad Anders S kommentar om att limma på tunna skivor och sen skruva upp, det är en omöjlighet att få till, dom skivor som sitter upp i rufftaket kommer att tas ner och göras om hemma i garaget. det är resten av rufftaket under skarndäck som är problemet det är svängt lutat det sitter hyllor och annan inredning som jag kommer att demontera och montera tillbaka, skulle jag då lägga dit tunna skivor kommer inget att passa igen.
Tillbaka till min ursprungliga fråga. Hur kan man ta väck det gamla limmet på enklast och lättast sätt, vad ska man använda för lim för att ha en bra möjlighet att kunna passa in den nya klädseln, plus det får inte ramla ner igen.
Tillbaka till min ursprungliga fråga. Hur kan man ta väck det gamla limmet på enklast och lättast sätt, vad ska man använda för lim för att ha en bra möjlighet att kunna passa in den nya klädseln, plus det får inte ramla ner igen.
Prova det jag skrev längre upp, med att lösa upp det gamla med nytt lim!
Om man vill ha skivor som är böjda åt flera håll, så går det att forma dom, och sen bibehålla den formen med ett tunt lager polyester på en sida. sen kan man klä bäst man vill. Klädseln (galon) går att forma.
Om man vill ha skivor som är böjda åt flera håll, så går det att forma dom, och sen bibehålla den formen med ett tunt lager polyester på en sida. sen kan man klä bäst man vill. Klädseln (galon) går att forma.
Hej på er .
Har ju fått en del förslag om hur man går tillväga med byte klädsel, efter övervägande så kommer jobbet att utföras så mycket original som möjligit, innebär att skivorna som sitter i rufftaket kläs om och monteras tillbaka, resten av den sneda delen och under skarndäck limmar jag den nya klädseln som det var innan direkt på .
Jag har fått förslag innan om hur jag tar väck det gamla limmet finns det fler sätt så kom med förslag....
Jag har hört att det används nått vatten baserat matt lim för att limma den nya klädseln som är mer lättarbetad den biter inte med engång man har tydligen liten möjlighet att rätta till fel som blir vet ni något om detta eller måste man använda kontaktlim...
Med vänlig hälsning
Anders P Albin 78
Har ju fått en del förslag om hur man går tillväga med byte klädsel, efter övervägande så kommer jobbet att utföras så mycket original som möjligit, innebär att skivorna som sitter i rufftaket kläs om och monteras tillbaka, resten av den sneda delen och under skarndäck limmar jag den nya klädseln som det var innan direkt på .
Jag har fått förslag innan om hur jag tar väck det gamla limmet finns det fler sätt så kom med förslag....
Jag har hört att det används nått vatten baserat matt lim för att limma den nya klädseln som är mer lättarbetad den biter inte med engång man har tydligen liten möjlighet att rätta till fel som blir vet ni något om detta eller måste man använda kontaktlim...
Med vänlig hälsning
Anders P Albin 78
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Jag använde Casco Limtvätt till att ta bort min klädsel - och minst halvmask ska man ha samt riktiga kemi- handskar, sedan använde jag svamp och en spackelspade. Kladdigt, och lyckade fördjävligt - var försiktig med ögonen.
Limtvätten gjorde att mycket av resterna av limmet löstes upp och kunde gnuggas bort med svampen.
När sedan den nya mattan lades på fungerande Cascos vanliga måttlig ( vattenbaserade) alldeles utmärkt och vidhäftningen var bra.
Hälsn
Mats
Jag använde Casco Limtvätt till att ta bort min klädsel - och minst halvmask ska man ha samt riktiga kemi- handskar, sedan använde jag svamp och en spackelspade. Kladdigt, och lyckade fördjävligt - var försiktig med ögonen.
Limtvätten gjorde att mycket av resterna av limmet löstes upp och kunde gnuggas bort med svampen.
När sedan den nya mattan lades på fungerande Cascos vanliga måttlig ( vattenbaserade) alldeles utmärkt och vidhäftningen var bra.
Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142