Så här med första båten med inombordare är man lite nojjig kanske...men
När jag köpte båten så vinterkonserverade förra ägaren och jag motorn tillsammans.
Motorn är lombardini 502 med slutet och sjövattenkylt system
Men sen kom jag på att han ev använde sig av koncentrerad glykol vilket i så fall innebär att det endast finns fryskydd ner till ca 10-.
För att vara på säkra sidan så körde jag i glykol/vatten i 50/50 blandning tills båtgrannen ropade att det kom ut ur avgasröret och då hade jag kört i ca 5liter. Jag avslutade med att hälla i blandningen i sjövattenfiltret så att det även gick igenom vatten/glykolblandning genom sjövattenintaget i drevet och ventilen som sitter i anslutning till det. jag fyllde även upp slangen mot pumpen/impellern så att det står vatten/glykol i den.
Däremot så fick jag köra motorn lite innan den började suga glykolen, kan det bli luftfickor i avgasslangen där det skulle kunna frysa om den gått utan glykol en liten stund?
Jag mätte även det som kom ur avgasröret med glykolmätare och det gav värdet -47, men samma test i en dunk med koncentrerad glykol gav samma värde (biltema mätare med gummituta) hur ska man veta om det är ett faktiskt värde eller endast ett mått på gykolens koncentration?
Sammanfattningsvis vad tror ni räcker det jag gjort eller bör man köra i ytterligare glykol/vatten? I värsta fall kan det finnas delar i avgasslangen där det inte sår glykol men gör det något?
Vinterkonservering
Re: Vinterkonservering
Själv brukar jag först köra igenom färskvatten och sen glycolblandning. Sen tappar jag ur så mycket av glycolblandningen som möjligt. Ser inte nån anledning till att det skall stå glycolblandat vatten i motorn. Glycolen har ju en rostskyddande egenskap och det är ju den man vill ha i första hand, samt att den lilla mängd vatten som eventuellt finns kvar inte fryser.
Min avgasslang brukar aldrig få nån glycol. Tar ut det som kommer från motorn och kör tillbaka till dunken. Har aldrig upplevt några problem. Glycolen återanvänder jag ett par tre år. Här där jag bor - längst i väster i Bohuslän - är det nästan aldrig så kallt, så tom ett skydd för - 10 grader skulle klara sig.
Min avgasslang brukar aldrig få nån glycol. Tar ut det som kommer från motorn och kör tillbaka till dunken. Har aldrig upplevt några problem. Glycolen återanvänder jag ett par tre år. Här där jag bor - längst i väster i Bohuslän - är det nästan aldrig så kallt, så tom ett skydd för - 10 grader skulle klara sig.
thallatha(alfakrull)hotmail.com