Nya båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Nya båtar

Inlägg av T » sön 24 nov 2013, 17:20

Peter_K skrev:Tack Anders. Nä, den där kölen... det där är inget för mig. Förstår inte varför man sätter en sådan köl på en i övrigt helt OK båt?
Vad var det för fel på den där kölen? Tyckte den såg fullständigt normal ut...

:o
/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 24 nov 2013, 17:23

Fredrik skrev:Har en kompis som har en 34.7. Det fastnar visst många spännande grejor i Ving-kölen, t.ex. Ankarlinor och bojkättingar. Badbyxor på och cyklop inom räckhåll anmodas när man skall lägga ut!
Ving-kölen?
Trots all min blygsamhet vill jag påstå att det är en T-köl.

/T

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 24 nov 2013, 18:41

Då hade jag fått saker om bakfoten, jag trodde att den båten hade Ving-köl. Att det trasslar sig runt kölen på den båten är jag iallafall tämligen säker på. :)
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 24 nov 2013, 18:46

Visst är det en T- eller torped-köl.

Uttalanden som
Det fastnar visst många spännande grejor i Ving-kölen, t.ex. Ankarlinor och bojkättingar. Badbyxor på och cyklop inom räckhåll anmodas när man skall lägga ut!
har sagts om alla nya ideer. Dvs: jag har en kompis, och han säger, och så är det så mycket xxx.

Vad sades inte om X-båtarna när de kom? De visade dock sitt värde på kappseglingsbanorna.

Breda bådar, där bredden fortsätten ända akterut (strykjärn) är bra på undanvindar. Beroende på segelföring, vind, och allt annat så kan de till-och-med plana. Vilket en 20 år gammal konstruktion i samma storlek inte alls gör. Den har istället starka rullningstendenser.

Under åren utvecklas segelbåtar, de blir snabbare och svarar mer mot användarnas krav. För oss svenskar, som mest seglar i skärgård, med lite udda längre seglingar, är det små behov av seglingskojer i salongen, men desstu större behov av gemensamma utrymmen att umgås i.

Tidigare i tråden utnämndes Jannån til att vara tung. Med sina 5.3 ton så kan man konstatera att det har varit en ganska typisk vikt för en 35-fotare de senaste 20-30 åren. 57 kvm ... ganska typiskt det med. Inte direkt överriggat, men sannolikt hyfsat tillräckligt. Nå, det är klart att den är avsedd för "charter", då är det bästa att inte utmana ödet.

För min del är jag inte så kritisk, Jannån är en typisk produkt av sin tid. Inte alls dålig, det är rent fantastiskt vad det går att klämma in.

Kul med nya båtar. Det finns förresten många fler ....

/J

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 24 nov 2013, 20:55

Hej Johan,
På vilket sätt tycker du det framgår att denna båt är superbilligt producerad eller "trenden" är att det skall vara superbilligt?
omega skrev:men för mig är trenden att allt skall vara superbilligt att producera men slutkonsumenten skall betala fullpris likväl,
Och vad är fullpris? Hänger inte med på resonemanget där...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 24 nov 2013, 21:28

Hej
Jo.. Inga skåp på väggarna i salong nån typ av vita plattor två rätvinkliga moduler på var sida en för kök o en för nav bord ,materialet ser ju ut som nån typ av laminat skiva, för mig ser det billigt ut o inte direkt vackert,just jeannea är ju inte några billiga båtar ,så utan att veta vad kostnaden för inreder är kan man nog förutsätta att det är ganska billigt byggt,
Exakt vad fult pris är vet jag inte ,men om byggmetoden möjlig gör att man kan tjäna en slant borde ju även slutkonsumenten få ta del av det,där får man väl framhålla Bavaria som har samma typ av byggen men till helt okej priser.
Själv har jag svårt att slita mig från våra nordiska båtar o lär nog segla sådana så längre jag håller påa.
Får bara hoppas vi har några varv kvar i Sverige ,
//johan

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 24 nov 2013, 22:15

T skrev:
Peter_K skrev:Tack Anders. Nä, den där kölen... det där är inget för mig. Förstår inte varför man sätter en sådan köl på en i övrigt helt OK båt?

/T
Tycker den ser lite grund ut till en såpass stor båt, borde ge stor avdrift. Vingkölen tänker jag inte kommentera.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 nov 2013, 23:02

Jaramaz skrev:Visst är det en T- eller torped-köl.
För att stämma till någon liten eftertanke, kärt barn har många namn. En liknande princip användes vid klassisk minsvepning, enär paravanen som skar ut från svepet hade liknande fiskande och fångande utstickare. Kanske är det en paravan-köl?

Det må ju vara rejsigt och tufft på alla vis, men en spiss som sticker ut framåt är i vart fall inget man dunsar i stenar frivilligt och det är klart att drivgarn och flytande vrakgods fastnar litet lättare. Trösten kan ju vara att man kan bli av med det genom att backa, det går rakt icke när det sitter i propellern. .
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 24 nov 2013, 23:14

Peter_K skrev:
T skrev:

/T
Tycker den ser lite grund ut till en såpass stor båt, borde ge stor avdrift. Vingkölen tänker jag inte kommentera.
Jo, jag håller med... ett djupgående på 1,98 är nog alldeles för lite för en 35-fotare, undrar vad konstruktören tänkte på???
Sen var det ju ingen vingköl, sa vi ju... utan en T-köl... :oops: Om den är bra eller dålig beror väl lite på vad man vill med sin segling, t.ex för mig skulle den nog inte passa men det finns säkert dom som prioriterar annorlunda.

/T

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 26 nov 2013, 08:29

omega skrev:Hej
Jo.. Inga skåp på väggarna i salong nån typ av vita plattor två rätvinkliga moduler på var sida en för kök o en för nav bord ,materialet ser ju ut som nån typ av laminat skiva, för mig ser det billigt ut o inte direkt vackert,just jeannea är ju inte några billiga båtar ,så utan att veta vad kostnaden för inreder är kan man nog förutsätta att det är ganska billigt byggt,
Exakt vad fult pris är vet jag inte ,men om byggmetoden möjlig gör att man kan tjäna en slant borde ju även slutkonsumenten få ta del av det,där får man väl framhålla Bavaria som har samma typ av byggen men till helt okej priser.
Själv har jag svårt att slita mig från våra nordiska båtar o lär nog segla sådana så längre jag håller påa.
Får bara hoppas vi har några varv kvar i Sverige ,
//johan
Ja, snickarglädje är inte poppis längre. För båtar som riktar sig till välbärgade 50+ kanske sådant funkar, men en modern familj med barn värdesätter annat. Dessa båtar är sannolikt tänkt som andrabåt till välbärgat par med barn.
Slå upp bilagan med bostadsannonser så får du en ledtråd. Ljust, fräscht, rena linjer och utan prydnadssaker. Inte plottrigt, övermöblerat och saker framme. Det är ju inte direkt så att man byter åsikt om vad som är fint eller vad som passar praktiskt när man sätter sig i en båt. Och återigen, vad du anser är fult är vad en annan anser vackert.
Naturligtvis har du rätt i att moderna varv planerar byggnationen kanske jobbar med moduler mm som gör det billigare. Men bara för att det inte är mörka träslag och böjlimmade lister betyder det inte dålig kvalitet. Snarare rationella byggmetoder tycker jag. Dessutom känns det knas att bedöma pris på inredningen. Fråga dig hur båten är konstruerad, Hur är skrovet platsat, sammanfogning skrov och däck... där har du skillnaden med lågrpisvarven (höll på att skriva lågkvalitetsvarven...). Ur den synvinkeln är inredningen kosmetiska på toppen och inte de stora kostnaderna.
Tror helt enkelt att du helt missbedömt denna båt om att den skall vara en lågprisbåt och jämförbar med Bavaria. Men det märker du om du någonsin kliver ner i en fransos.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

andy48
Erfaren medlem

Inlägg av andy48 » tis 26 nov 2013, 15:23

Tror att den "nya" inredningstrenden med ljusa öppna ytor och mycket ljusinsläpp är här för att stanna. Har själv alltid gillat och föredragit den scandinaviska stilen med mycket trä men har ändrat uppfattning. På öppet varv i höstas kändes Malö m fl hopplöst gammalmodiga i designen, därtill med häftiga prislappar.
H-R försöker ju hänga med en aning med ljusinsläpp i friborden och det kanske räcker för den aktuella kundgruppen.

Däremot finns det en annan trend som stör mig väldigt och det är inflationen i båtbeteckningar. Den aktuella Jeanneau'n heter 349 och i den här tråden kallas den ju för 35-fotare vilket säkert är helt i linje med vad deras marknadsavdelning vill, men tittar man i specifikationen så är skrovlängden bara 9,97m (32,7 fot)..... Den är alltså drygt 2 fot kortare än vad benämningen antyder och det tycker jag är direkt vilseledande. Det här är ju inget nytt men det blir värre och värre, Hanse's 385 torde väl vara värst just nu med en uppgiven skrovlängd på 10,9 m (35,8 fot).

Anders N

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » ons 27 nov 2013, 09:13

Tycker att det finns en gräns (för mej) när det gäller synlig plast och kantiga former i en båt, livlöst laminat i skott och inredning, men visst lättstädat är det säkert.
Positivt är i mina ögon att däckslayout och andra lösningar gör det lättare att segla och röra sej på dessa nyare båtar, det som ändå fäller avgörandet för mej i båtval är tåligheten då jag har och säkert kommer att gå på.
Senast redigerad av 2 Besqua, redigerad totalt 0 gång.
Har jag bråttom tar jag bilen

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 27 nov 2013, 11:03

T skrev: Jo, jag håller med... ett djupgående på 1,98 är nog alldeles för lite för en 35-fotare, undrar vad konstruktören tänkte på???
Sen var det ju ingen vingköl, sa vi ju... utan en T-köl... :oops: Om den är bra eller dålig beror väl lite på vad man vill med sin segling, t.ex för mig skulle den nog inte passa men det finns säkert dom som prioriterar annorlunda.

/T
I all ödmjukhet erkänner jag då att jag har fel om djupgåendet - hittade siffror på 1,70 för standardköl, och 1,50 för grund.
Däremot undrar jag om T eller vingköl - jag har fått för mig att bilden till höger är en T-köl, medan den andra bilden på kölen med "vingar" är tagen från videon Anders S länkade till - är detta inte en vingköl?
kölbilder.jpg
T eller vingar för pengarna?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 27 nov 2013, 12:07

Peter_K skrev:
T skrev: Jo, jag håller med... ett djupgående på 1,98 är nog alldeles för lite för en 35-fotare, undrar vad konstruktören tänkte på???

/T
I all ödmjukhet erkänner jag då att jag har fel om djupgåendet - hittade siffror på 1,70 för standardköl, och 1,50 för grund.
Däremot undrar jag om T eller vingköl - jag har fått för mig att bilden till höger är en T-köl, medan den andra bilden på kölen med "vingar" är tagen från videon Anders S länkade till - är detta inte en vingköl?
kölbilder.jpg

Länkade jag? Tro det? Det var nog vår forumägande Anders?

Men visst är kölen med vingar en vingköl, och visst är kölen som bildar ett uppochnervänt "T" en "T-köl". Båda har sina sidor, men vinkölen har flera. Vingkölen (*) brukar beskrivas som ett alternativ till en djupare köl, därför att vingen är tung på rätt ställe och sedan vungerar vingen som en ändskiva på kölen, därmed minskande tryckförluster. Samtidigt måste vingarna beräknas noga, och avlösningsvirvlar torde uppstå på vingarnas ändar i stället för kölspetsen. Den yta som vingarna bidrar med hjälper ine med avdriften, men det finns påståenden om att vingkölar gör att båten seglar stabilare och "värdigare".

T-kölen (cigarrkölen) har också ett (embryo) till en ändskiva genom själva cigarren. Det är här jag tänker mig att man kan fånga ett och annat, om man seglar in i det med kölens framkant. Men, som sagt, det rep/nät/skräp man (förmodligen sällan fångar i framkanten på kölen kanske man slipper få i propeller eller roder, och att "backa loss" från ett sådant fiskafänge bör vara enkelt.

(*) Sist jag tittade till en fransk båt fann jag att det fanns också en Vin-köl, dvs ett vinflaskestativ under durkarna. Det tänkte jag härma, tills jag insåg att i vårt fall fick facken bli fyrkantiga... :P
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 27 nov 2013, 12:13

Anders S skrev: Länkade jag? Tro det? Det var nog vår forumägande Anders?
My bad... det är mycket nu.
Alla borde ha skägg

Skriv svar