Vad var det för fel på den där kölen? Tyckte den såg fullständigt normal ut...Peter_K skrev:Tack Anders. Nä, den där kölen... det där är inget för mig. Förstår inte varför man sätter en sådan köl på en i övrigt helt OK båt?
/T
Vad var det för fel på den där kölen? Tyckte den såg fullständigt normal ut...Peter_K skrev:Tack Anders. Nä, den där kölen... det där är inget för mig. Förstår inte varför man sätter en sådan köl på en i övrigt helt OK båt?
Ving-kölen?Fredrik skrev:Har en kompis som har en 34.7. Det fastnar visst många spännande grejor i Ving-kölen, t.ex. Ankarlinor och bojkättingar. Badbyxor på och cyklop inom räckhåll anmodas när man skall lägga ut!
har sagts om alla nya ideer. Dvs: jag har en kompis, och han säger, och så är det så mycket xxx.Det fastnar visst många spännande grejor i Ving-kölen, t.ex. Ankarlinor och bojkättingar. Badbyxor på och cyklop inom räckhåll anmodas när man skall lägga ut!
Och vad är fullpris? Hänger inte med på resonemanget där...omega skrev:men för mig är trenden att allt skall vara superbilligt att producera men slutkonsumenten skall betala fullpris likväl,
Tycker den ser lite grund ut till en såpass stor båt, borde ge stor avdrift. Vingkölen tänker jag inte kommentera.T skrev:Vad var det för fel på den där kölen? Tyckte den såg fullständigt normal ut...Peter_K skrev:Tack Anders. Nä, den där kölen... det där är inget för mig. Förstår inte varför man sätter en sådan köl på en i övrigt helt OK båt?
/T
För att stämma till någon liten eftertanke, kärt barn har många namn. En liknande princip användes vid klassisk minsvepning, enär paravanen som skar ut från svepet hade liknande fiskande och fångande utstickare. Kanske är det en paravan-köl?Jaramaz skrev:Visst är det en T- eller torped-köl.
Jo, jag håller med... ett djupgående på 1,98 är nog alldeles för lite för en 35-fotare, undrar vad konstruktören tänkte på???Peter_K skrev:Tycker den ser lite grund ut till en såpass stor båt, borde ge stor avdrift. Vingkölen tänker jag inte kommentera.T skrev:Vad var det för fel på den där kölen? Tyckte den såg fullständigt normal ut...Peter_K skrev:Tack Anders. Nä, den där kölen... det där är inget för mig. Förstår inte varför man sätter en sådan köl på en i övrigt helt OK båt?
/T
Ja, snickarglädje är inte poppis längre. För båtar som riktar sig till välbärgade 50+ kanske sådant funkar, men en modern familj med barn värdesätter annat. Dessa båtar är sannolikt tänkt som andrabåt till välbärgat par med barn.omega skrev:Hej
Jo.. Inga skåp på väggarna i salong nån typ av vita plattor två rätvinkliga moduler på var sida en för kök o en för nav bord ,materialet ser ju ut som nån typ av laminat skiva, för mig ser det billigt ut o inte direkt vackert,just jeannea är ju inte några billiga båtar ,så utan att veta vad kostnaden för inreder är kan man nog förutsätta att det är ganska billigt byggt,
Exakt vad fult pris är vet jag inte ,men om byggmetoden möjlig gör att man kan tjäna en slant borde ju även slutkonsumenten få ta del av det,där får man väl framhålla Bavaria som har samma typ av byggen men till helt okej priser.
Själv har jag svårt att slita mig från våra nordiska båtar o lär nog segla sådana så längre jag håller påa.
Får bara hoppas vi har några varv kvar i Sverige ,
//johan
I all ödmjukhet erkänner jag då att jag har fel om djupgåendet - hittade siffror på 1,70 för standardköl, och 1,50 för grund.T skrev: Jo, jag håller med... ett djupgående på 1,98 är nog alldeles för lite för en 35-fotare, undrar vad konstruktören tänkte på???
Sen var det ju ingen vingköl, sa vi ju... utan en T-köl...Om den är bra eller dålig beror väl lite på vad man vill med sin segling, t.ex för mig skulle den nog inte passa men det finns säkert dom som prioriterar annorlunda.
/T
Peter_K skrev:I all ödmjukhet erkänner jag då att jag har fel om djupgåendet - hittade siffror på 1,70 för standardköl, och 1,50 för grund.T skrev: Jo, jag håller med... ett djupgående på 1,98 är nog alldeles för lite för en 35-fotare, undrar vad konstruktören tänkte på???
Sen var det ju ingen vingköl, sa vi ju... utan en T-köl...Om den är bra eller dålig beror väl lite på vad man vill med sin segling, t.ex för mig skulle den nog inte passa men det finns säkert dom som prioriterar annorlunda.
/T
Däremot undrar jag om T eller vingköl - jag har fått för mig att bilden till höger är en T-köl, medan den andra bilden på kölen med "vingar" är tagen från videon Anders S länkade till - är detta inte en vingköl?
My bad... det är mycket nu.Anders S skrev: Länkade jag? Tro det? Det var nog vår forumägande Anders?