Manlucka dieseltank

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Hasse G
Erfaren medlem

Manlucka dieseltank

Inlägg av Hasse G » fre 24 jan 2014, 17:34

Tänkte köpa en rund lucka till min rostfria dieseltank,nu ä r frågan hur svårt är det att ta hål i tanken,framför allt det stora hålet vilken typ av cirkelsåg duger?
Biltema säljer en för 100kr
Någon av er som gjort detta jobb?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Manlucka dieseltank

Inlägg av Besqua » fre 24 jan 2014, 23:04

Använd inget som orsakar gnistregn, då får du problem med försäkringen när det tar fyr.....
Kanke en rejäl hålsåg eller sticksåg med metallblad...
Fler förslag?

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » lör 25 jan 2014, 09:16

Använd en rejäl hålsåg, det bästa som håller för att borra i rostfritt är Bosch hålsåg 114 mm, finns på Swedol och kostar 414 kr. Artnr VT-22724. Förmodligen behöver du en POWER CHANGE ADAPTER, den man sätter i chucken och som håller själva borret, 188:-
Brukar ta 15-20 min att ta sig igenom plåten med en rejäl batteridriven borrmaskin. Då får man ett ganska runt stort hål i vilket man sätter en inspektionslucka från Wema
http://www.wemasystem.se/inspektionsluc ... 13_47.html
Man får fila till kanterna lite men det är enkelt.
Några problem med gnistbildning har jag aldrig råkat ut för, diesel tänder inte så lätt.
Tänk på att det kan finnas skvalpskott i tanken, så man inte försöker göra hålet precis där. Finns skvalpskott kan man få göra flera inspektionsluckor för att komma åt hela tanken. Man kan se på utsidan (oftast) att det är något svetsat ungefär mitt på tanken, kan vara både långskepps och tvärskepps.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 25 jan 2014, 10:08

Tryckluftsdriven nibblingsax? 550:- Biltema, 400:- jula

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » lör 25 jan 2014, 10:56

Ska du ha ett runt hål är det bara hålsåg som gäller, om du inte är en skicklig plåtslagare kanske. Dessutom ska man ha tryckluft, vilket inte alltid är så lätt att ordna ute i hamnen och ner i båten. Så den lösningen tror jag inte på.

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » lör 25 jan 2014, 11:17

Hej!
Jag gjorde hål i min rostfria avloppstank med en vanlig sticksåg (Bosch) och med metallsågblad. Borra några hål längs periferin på hålet så du kan starta om om sågen inte följer dina intensioner. Jag tyckte inte det var något svårt jobb, det värsta var nog funderingarna innan!
Gjorde likadant på min dieseltank, men den var av glasfiberarmerad plast och dessutom urtagen ur båten, så det var piece of cake.
Inspektionshål i dessa tankar är jättebra, lätt att kolla efter saker som kan fastna i avloppstanken och vatten och dieselbakterier i dieseltanken. När jag sugtömmer avloppstanken öppnar jag locket på avloppstanken, ingen risk för skrumpen tank p g av något klen luftningsslang, dessutom kan jag spola tanken med rent vatten efter tömning, skitbra!
Lycka till!

Hasse G
Erfaren medlem

Inlägg av Hasse G » lör 25 jan 2014, 11:56

Hade tänkt mig den lucka som kronobryggan säljer http://www.kf-maritim.se ,sticksåg tror jag inte på plåten vibrerar för mycket för ett bra resultat.
Brandrisken med diesel är mycket liten,går utmärkt att släcka en brinnande tändsticka i diesel,har haft brandsläckningsövningar då jag använde diesel,det största problemet var att tända!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 26 jan 2014, 19:42

Hej
Jag borrade med hålsåg 2 hål intill varandra sen tog jag sticksågen och tog bort (flikarna),du har rätt ang sticksåg vibrerar mycket
Fick trycka hårt ,jag gjorde ett avlångt hål
//Johan
'

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » fre 31 jan 2014, 11:35

För att underlätta håltagningen är det bra att använda skärpasta, det går snabbare och sliter mindre på borr/såg.

Skriv svar