gästflagga under spridaren

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
werkeman
Trogen medlem

gästflagga under spridaren

Inlägg av werkeman » fre 24 jan 2014, 19:19

Hej

En eventuell översegling till danmark i sommar medför givetvis att en gästflagga enligt tradition ska hissas i riggen.
Har några praktiska frågeställningar kring detta..
1. bör man trä i linan till flaggan redan innan påriggning, finns det inte en stor risk att den trasslar sig med lyftstroppen i mastkranen? Eller bör man kliva upp i mastkranen och trä i den när masten står lodrätt?
2.Hur fästes linan nere vid mastfoten?
3. Finns det något enkelt sätt att montera en "krok" på spridaren att trä igenom linan i, utan att behöva göra åverkan på spridaren..
Riggen är den svarta pelle pettersson-masten till en maxi 77.
Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: gästflagga under spridaren

Inlägg av Anders S » lör 25 jan 2014, 10:02

Lösning på problem ett: Valfri. Det går att göra på båda sätten. Jag brukar tycka det är bekvämast att trä i sejnfallet på land och det trasslar inte nämnvärt.
Problem två: Varför mastfoten? Jag fäster linan i en liten plastknap på vantet. Denna är fastnajad med segelgarn, tre minuters arbete (det finns sådana man skruvar fast också). Alternativet är att fästa fallet i mantåget. Tredje alternativet, en bit upp på masten. Vill man ha linan vid mastfoten går det väl också bra.
Problem tre: En liten ring eller ett pytteblock kan man naja fast med segelgarn runt spridaren. Det finns najegarn i svart, till och med.

Det här är inga stora krafter i sammanhanget, och det är ju inte så att något allvarligt händer om sejnfallet havererar, så man behöver inte överdriva för vad som i realiteten handlar om kraften av en stor näsduk på ett klädstreck. Jag har vid något tillfälle klarat mig undan o-respekt från danskar genom att knyta destinations/gästflaggan i vantet (men med en prydlig knut som håller sig sträckt).
Anders S

werkeman
Trogen medlem

Re: gästflagga under spridaren

Inlägg av werkeman » sön 26 jan 2014, 16:04

Tack för svar Anders S!
Det ska nog enkelt gå att lösa så småningom vintern försvinner! Och framförallt att lyckas nå danmark..

Skriv svar