Nybörjarbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Nybörjarbåt?

Inlägg av P.A. » ons 19 feb 2014, 20:52

Hej!

Jag befinner mig i början av processen att skaffa båt, efter att ha spenderat mycket tid under det senaste året framför Blocket...
Mitt mål är att hitta en enklare segelbåt som kan handhas av en person, men som är såpass rymlig att två personer kan bo ombord under en vecka utan att det blir alltför obekvämt.
Erfarenhetsmässigt så har jag seglat ganska mycket jolle fram till 15-års ålder, och har viss allmän sjövana från somrar på Västkusten. Jag inser dock att denna kunskapsbank är både ofullständig och rostig, och skall därför börja gå en kustskepparkurs under vårvintern. Båtförarintyget tog jag i höstas.

Båtar jag främst har funderat på är Triss Magnum, Maxi 68, Misil 2 och Albin Viggen. Är någon av dessa båtar uppenbart olämplig? Har jag missat någon uppenbart lämplig båt?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Nybörjarbåt?

Inlägg av T » ons 19 feb 2014, 21:07

P.A. skrev:Hej!

Jag befinner mig i början av processen att skaffa båt, efter att ha spenderat mycket tid under det senaste året framför Blocket...
Mitt mål är att hitta en enklare segelbåt som kan handhas av en person, men som är såpass rymlig att två personer kan bo ombord under en vecka utan att det blir alltför obekvämt.
Erfarenhetsmässigt så har jag seglat ganska mycket jolle fram till 15-års ålder, och har viss allmän sjövana från somrar på Västkusten. Jag inser dock att denna kunskapsbank är både ofullständig och rostig, och skall därför börja gå en kustskepparkurs under vårvintern. Båtförarintyget tog jag i höstas.

Båtar jag främst har funderat på är Triss Magnum, Maxi 68, Misil 2 och Albin Viggen. Är någon av dessa båtar uppenbart olämplig? Har jag missat någon uppenbart lämplig båt?
Av dom du nämner, skulle jag spontant säja Misil 2, utan att riktigt veta varför... mest båt kanske... minst kartong... Är det nån speciell prisklass du vill hamna i? Räkna med att ganska snart få byta segel och dynor, om det inte nyligen är gjort. Gamla segel är svåra att segla med och gamla dynor som bara är omklädda är lika sunkiga som innan omklädseln... så när som på tyget då...
Peter K, som skriver här ibland, är Misilexpert, han har säkert synpunkter.

:o
/T

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » ons 19 feb 2014, 21:18

T skrev: Av dom du nämner, skulle jag spontant säja Misil 2, utan att riktigt veta varför... mest båt kanske... minst kartong... Är det nån speciell prisklass du vill hamna i? Räkna med att ganska snart få byta segel och dynor, om det inte nyligen är gjort. Gamla segel är svåra att segla med och gamla dynor som bara är omklädda är lika sunkiga som innan omklädseln... så när som på tyget då...

/T
Prismässigt så hoppas jag att hamna kring 30.000:-.
Jag har i och för sig sett betydlig billigare båtar än så ute på Blocket, men att räkna med att hitta en bra båt för mindre än 20 papp verkar onödigt optimistiskt...

När börjar segel bli 'gamla'?
5 års användande? 10?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 19 feb 2014, 21:34

P.A. skrev:...
Jag har i och för sig sett betydlig billigare båtar än så ute på Blocket, men att räkna med att hitta en bra båt för mindre än 20 papp verkar onödigt optimistiskt...

5 års användande? 10?
5 år gamla segel borde absolut vara ok. 10 år gamla... börjar nog närma sig gränsen då men mycket beror på hur dom använts och skötts. Originalsegel är bara att glömma, oavsett hur bra skick dom påstås vara i.

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 19 feb 2014, 21:45

P.A. skrev:
T skrev: Av dom du nämner, skulle jag spontant säja Misil 2, utan att riktigt veta varför... mest båt kanske... minst kartong... Är det nån speciell prisklass du vill hamna i? Räkna med att ganska snart få byta segel och dynor, om det inte nyligen är gjort. Gamla segel är svåra att segla med och gamla dynor som bara är omklädda är lika sunkiga som innan omklädseln... så när som på tyget då...

/T

5 års användande? 10?

Ett tips: Titta på H-båt. En sådan har jag i min närhet, den är en utmärkt nybörjarbåt. Man kan få helt okej sådana i din prisklass, men (förstås) med reservationen att man förmodligen inte vinner tävlingar med dem. Däremot kan man bo i dem, och vad som är "bekvämt" avgör man själv. Ståhöjd har man bara i ruffluckan i alla dina exempel. Om inte snygga, smala och snabba båtar är din grej, så håller jag med om Misil (helst Misil II) och Maxi68. Litet tjockare, litet mer plats, men inte lika snygga. En ytterligare båt i segmentet är IF, som jag inte tycker man bör missa att kolla in.

Ett skäl att välja de (på papperet) dyrare "kända" båtarna är att de troligen kan realiseras även om ett par år. Slitna och "trötta", litet mer okända segelbåtar som det finns massor av idag kanske man inte hittar köpare till. Om man VET detta (för så är det) kan man förstås köpa ett "fynd" (udda båt i bra skick) bara man inser att man kanske får ge bort den eller avveckla den på annat sätt när man vill göra annat eller skaffa större. Andrahandsvärde räknas i kronor, inte i procent - man kan inte göra en reaförlust på mer än vad åten kostat...

Alla inköpskalkyller förvirras av att driftkostnaderna per år kan uppgå till båtens värde, i värsta fall. Båtplats, ansvarsförsäkring och nödvändig bottenfärg, landplats, etc. Därför är köpkostnaden i din prisklass egentligen inte kritisk.

Segel kan anses vara gamla då de är utslitna. Det kan de bli på en säsong eller tio, allt beror på hur hårt de seglas och hur de vårdas. "vanliga seglare" hoppas på tio år. En poäng med kappseglade båtar (som H-Båt, men knappast dina andra val) är att det finns OK begagnade segel på marknaden. Detta gäller alla kappseglade klasser. Om en säljare påstår att seglen är tre år, så skall du kolla att det är så, för vi allihop drabbas av selektivt minne för alla inköp. Det brukar stå på seglen då de tillverkats. Segel nyare än tre år kan förväntas vara OK, äldre än tre år måste besiktigas noga och helst provas på båt innan man tar för gott att de är OK. Viktigt, därför att nya segel är så jättedyra, givet båtens grundvärde.

Bra segel och en bra utombordare (dvs, okorroderad, servad, lättstartad och allmänt frisk) är viktiga delar i båten, vid sidan av det T nämnde. Dynor kan man hemslöjda, men knappast motorer eller segel.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 20 feb 2014, 15:24

Sen går det förstås att göra tvärtom. Spana på alla begagnade båtar i den prisklass du tänker dig. När du ser en som verkar Ok så fråga Sailguide om vad de tror om den ........
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 20 feb 2014, 18:42

Hej,

jag tycker att både Anders och Seawolf har en poäng - men tycker att du skall fundera på tidsperspektivet när du väljer - är det en båt som du skall utvärdera om du gillar eller inte att vara ute och segla - då skulle jag välja ett känt märke. Skulle jag däremot säga att detta är för en längre tid och mina möjligheter att sälja inom kort inte är så viktigt skulle jag se mig om och ha en vidare horisont.

Jag tycker att både H-båt (sportigare) samt Misil 2 och IF (tryggare och långsammare) är mycket bra val.

Jag har tidigare seglat både IF och Viggen, och tycker att IF vinner av dessa två. Har också seglat H-båt och det är klart mer "fart" i den.

//mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » tor 20 feb 2014, 19:24

Seawolf skrev:Sen går det förstås att göra tvärtom. Spana på alla begagnade båtar i den prisklass du tänker dig. När du ser en som verkar Ok så fråga Sailguide om vad de tror om den ........
Gärna det, även om det känns lite spammigt...

Jag har spanat på Blocket tämligen länge nu, så jag har redan en ordentlig lista...

Albin Viggen, Ö-vik.
Verkar ha en ordentlig utrustningslista, och tämligen fräscha segel och motor. Nära.
Om inget oförutsett inträffar, så tänker jag fara och titta på den här båten i helgen.

Maxi 68, Stockholm
Rymlig. Solcell. Också tämligen utförlig utrustningslista.

Piraya 24 Göteborg
Snygg. Billig, Rymlig, om än med låg ruffhöjd. Långt bort.

Birdie 24, Stockholm.
Snygg. Halvfabrikat? Låg i ruff?

Maxi 68, Norrköping.
Verkar kanske en gnutta fräschare än exemplaret i Sthlm.

Becker 27, Örebro
Snyggt skrov. Mycket bristfällig information.

Triss Magnum, Malmö.
Billig.Charmigt ful. Långt bort.

RJ 85 Halland.
Har ingen aning om detta är en lämplig nybörjarbåt, men den är väldigt snygg. Långt bort.

Sedan så vill jag tacka alla som svarat i tråden.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 20 feb 2014, 21:18

I nio fall av tio går det med dej som med andra: du blir biten av segling. Då vill du ha en större båt efter, säg, två säsonger. Så är det! Som nybörjarbåt borde man ta en som lätt går att sälja vidare. Har erfarenhet av H-båten och IF. Båda utmärkta för dem som tar de första stegen. Det gäller säkert andra båtar på din lista också. För IF-båtens del gäller att Göran Helmer Ab fortfarande säljer segel och reservdelar, så man kan få en liten bild av extrautgifterna.

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » tor 20 feb 2014, 21:25

Med tanke på att jag befinner mig tämligen långt upp i norra Sverige, och de flesta båtar föga överraskande finns i närheten av de tre storstäderna, ungefär hur mycket kostar det att transportera en båt på lastbil?
Dumt att köpa 'fel' båt bara för att den är närmast...

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » tor 20 feb 2014, 21:36

När det gäller vad som är bra nyböjrarbåtar så är det egentligen en knepig fråga tycker jag, för det finns två aspekter på detta. 1. en säker och trygg båt som har en rätt hög tolerans för att man inte är en så erfaren seglare. 2 en båt som skickar tydliga signaler till den som seglar om när man gjort rätt och fel.

Problemet är förstås att dessa är oförenliga. Båtar som uppfyller det ena kravet gör det just för att de inte uppfyller det andra och vice versa. Av de båtar som nämnt och som jag har egen erfarenhet av är H-båt en typisk typ-2 båt. Reagerar på trim, det märks om man gjort rätt eller fel. Men för en nybörjarseglare är den en "fint väder"-båt. Redan i halvhård byig vind måste man jobba med storskot (eller hellre storskottravare) för att hålla båten i balans och inte riskera uppskärningar. Jättekul om man kan, och helst om man är två som kan! Men om man är ensamseglare och nybörjare kanske det inte är lika kul. (Och även om man själv tycker det är kul vet jag av egen erfarenhet att seglingsovana gäster är måttligt roade :-)

Ett annat problem med en H-båt när man ensamseglar (som du ju skriver att du skall göra) är att tilläggningar är knepiga. Båten har ett långt akterdäck, så det är långt mellan sittbrunn och motor. Rorkultens hjärtstock går ner i akterkant sittbrunn, så jag önskade flera gånger att jag haft gorillaarmar för att kunna manövrera rorkult och motor när jag skulle lägga till. Det här är betydligt enklare på t.ex. Misil2, Maxi 68, Viggen med flera som saknar akterdäck. IF är ett mellanting. Rätt stort akterdäck, men eftersom roderet är utanpåliggande är det mycket enklare att jobba med rorkult och motor samtidigt. Dessutom har H-båten väldigt kort köl, vilket gör att den mycket mer än t.ex. IF och RJ 85 driver i sidled (dejsar) när man lägger till i kraftig sidvind. Missförstå mig inte, jag tycker H-båten på många sätt är en fantastisk båt och mycket rolig att segla. Men till skillnad från Anders S är den i mina ögon inte den bästa nybörjarbåten för en ensamseglare. Men sen!

Av de båtar jag seglat skulle jag rekommendera Misil 2 (bra byggkvalitet i grunden, och finns idag i den prisklass du siktar på). Nackdel är mastheadrigg och inre förstag, som gör snabba slag med stor genua lite bökiga. Om du är beredd att gå upp lite i pris, skulle jag sikta på en IF. Enligt min erfarenhet är det den absolut bästa kompromissen mellan de två nästan oförenliga krav jag ställde upp i inledningen. (Sedan har jag alltid tyckt att Albin Viggen verkar vara en trevlig nybörjarbåt, men den har jag aldrig seglat).

Till sist måste man förstås kolla det individuella objektet. När det gäller båtar som är så gamla som de som är aktuella här varierar skicket enormt! Och sambandet mellan pris och kvalitet är näst intill obefintligt känns det som.

Ett sista tips, om du inte redan tänkt på det. Flera av dessa båtar har aktiva klassförbund med mycket information om båten. Där kan du också ställa frågor om ett specifikt objekt som du sett om du har någon fråga kring det och dessutom ofta få en bild av vad det kostar med "nya" begagnade segel och liknande.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 21 feb 2014, 00:59

Det är skillnad på ensamsegling o ensamsegling. Day sailing en fin dag med vackert väder går bra, men för längre cruising borde man ha självslående fock för att klara sig. Det brukar ju inte ex vis H båten eller IF båten ha. Annars är det bäst är att vara två. Ren att ensam hissa seglen stående vid masten kan vara knivigt när båten inte vill hållas "i vinn".

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » fre 21 feb 2014, 07:46

Jag har ensamseglat mycket i mina dagar i min 8m-båt och en sak som jag tycker är nödvändigt är en bra motor. Utombordare tycker jag är eländiga att manövrera, så valet för mig är en inombordare. Det är mycket man ska hålla reda på vid tilläggningarna och losskastningarna. Dessutom bör man satsa på en autopilot som kan hålla båten på kurs när man sätter storen eller eljest behöver röra sig på eller under däck av någon anledning. Förseglet har man på rulle så det löser sig.
Men alltihopa hamnar till slut på vilken ekonomi man har.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 feb 2014, 07:49

Nu är ni obefogat oroliga för ensamsegling i små (relativt sett) båtar. En av de viktiga frågorna i så fall är om båten kan seglas på enbart storsegel, viket är den stora "enmansfrågan" - ett alternativ kan vara om båten kan seglas på enbart försegel och om man i så fall har en rulle till detta (eller något annat sätt att ta ner focken, det finns knep för detta (nerhalarlina - anti-fall). Sedan kan man naturligtvis tvingas ta hänsyn till att man inte alltid kan segla in på plats och då håller jag med om att man får lära sig att köra H-båten från akterdäck. Ensamseglaren låser då rodret med en tamp och kör med motorn som vilken snurrebåt som helst. (Motorn ligger stabilt med propellern i vattnet när en vuxen man är ensam i aktern, jag lovar...).

Skillnaderna i just detta mellan IF, H-båt eller Misil (II) är så små att det inte spelar någon roll. Fixar man inte en H-båt när vädret är en smula stökigt, så fixar man inte de andra heller, för skillnaderna är inte så stora. De är ungefär lika tunga och även om jag håller H-båten som "nimm" (skånskt ord för smidig, lättstyrd och manövrerbar) så är även Misilen och IF:en det också, för relativt små, relativt lätta båtar blir nästan alltid hanterliga. Men jag tror (för att nu försvara mitt tips) att det finns en poäng att gå på den båt som blir roligast att segla före den båt som i en övergångsperiod blir marginellt lättare att hantera innan man är "van". Men det finns kanske andra kvaliteter än enbart segelegenskaper att ta hänsyn till och då är nog inte H-båten det självklara valet.

Annars tror jag att man gör rätt i att välja den lagomstora båt man blir berörd av, oavsett om det är utseende eller charm. (Låter det som ett universalråd, så är det det).
Anders S

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » lör 22 feb 2014, 12:43

Jag är helt överens med dig Anders S om att det inte är något problem när det gäller själva seglingen att ensamsegla någon av de båtar som är uppe till diskussion här, även om jag personligen skulle föredra en partialriggad båt just för att den seglar bättre för bara storen och det då är lättare att anpassa segelytan till varierande förhållanden. Försegel på rulle minskar skillnaden, men eftersom budgeten i detta fall låg runt 30 000 tror jag inte man kan räkna med att hitta en båt med rulle. Och att eftermontera spräcker budgeten totalt.

Det jag tog upp var istället skillnader när man skall lägga till. Och tänkte framförallt på ganska öppna brygg- och hamnplatser, som är ganska vanliga här på ostkusten. Enligt min erfarenhet är det betydligt lugnare och enklare att segla in i en anlagd hamn, som t.ex. i Limhamn där vi aldrig använde motorn vare sig när vi skulle in eller ut när jag seglade i Öresund på 70-talet. Så handlar det om sådana hamnar är det antagligen små eller inga problem oavsett vilken båt av dessa man seglar. Om vinden dör ut kan man göra som du säger och låsa rodret och köra in för motorn. I de flesta fall så finns det vind så man kan segla in till bryggplatsen.

Men om man går in mot sin bryggplats som ligger öppet för vågor och vind med en rätt kraftig bris på ca 10 m/s in från sidan eller snett akterifrån blir det för många av oss omöjligt att göra det med en H-båt göra som du föreslår. Låser jag rodret och försöker styra med motorn måste jag dra på så mycket för att få styreffekt att risken att jag styr upp mot brygggrannen i lovart är överhängande. Väljer jag istället att försöka långsamt segla in på riggen har jag varit med om att kölen inte biter, så då ligger bryggrannen i lä rätt illa till.

Jodå, jag har har lagt till själv i förhållanden som dessa, och det mer än en gång och vid flera olika båtplatser här på Ostkusten, bl.a. med SeaCat, H-båt och IF. Och i just den situationen (men bara den) föredrar jag definitivt de båtar som har ett längre lateralplan och som därmed håller kursen bätte i låga farter med vind- och vågtryck in från sidan. Vilket var en anledning till att jag bytte från H-båt till IF för ett par år sedan.

Nu kan det säkert finnas flera erfarna seglare som inte delar min uppfattning här, och som klarar dessa situationer bättre än jag. Men vi diskuterar ju en lämplig båt för en nybörjare. Och jag tänkte då på den knepigaste situationen jag tycker man kan hamna i och mina erfarenheter av den.

Skriv svar