Nybörjarbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Nybörjarbåt?

Inlägg av Anders S » lör 22 feb 2014, 15:03

Nils_D skrev:Jag är helt överens med dig Anders S om att det inte är något problem när det gäller själva seglingen att ensamsegla någon av de båtar som är uppe till diskussion här, även om jag personligen skulle föredra en partialriggad båt just för att den seglar bättre för bara storen och det då är lättare att anpassa segelytan till varierande förhållanden. Försegel på rulle minskar skillnaden, men eftersom budgeten i detta fall låg runt 30 000 tror jag inte man kan räkna med att hitta en båt med rulle. Och att eftermontera spräcker budgeten totalt.

Det jag tog upp var istället skillnader när man skall lägga till. Och tänkte framförallt på ganska öppna brygg- och hamnplatser, som är ganska vanliga här på ostkusten. Enligt min erfarenhet är det betydligt lugnare och enklare att segla in i en anlagd hamn, som t.ex. i Limhamn där vi aldrig använde motorn vare sig när vi skulle in eller ut när jag seglade i Öresund på 70-talet. Så handlar det om sådana hamnar är det antagligen små eller inga problem oavsett vilken båt av dessa man seglar. Om vinden dör ut kan man göra som du säger och låsa rodret och köra in för motorn. I de flesta fall så finns det vind så man kan segla in till bryggplatsen.

Men om man går in mot sin bryggplats som ligger öppet för vågor och vind med en rätt kraftig bris på ca 10 m/s in från sidan eller snett akterifrån blir det för många av oss omöjligt att göra det med en H-båt göra som du föreslår. Låser jag rodret och försöker styra med motorn måste jag dra på så mycket för att få styreffekt att risken att jag styr upp mot brygggrannen i lovart är överhängande. Väljer jag istället att försöka långsamt segla in på riggen har jag varit med om att kölen inte biter, så då ligger bryggrannen i lä rätt illa till.

Jodå, jag har har lagt till själv i förhållanden som dessa, och det mer än en gång och vid flera olika båtplatser här på Ostkusten, bl.a. med SeaCat, H-båt och IF. Och i just den situationen (men bara den) föredrar jag definitivt de båtar som har ett längre lateralplan och som därmed håller kursen bätte i låga farter med vind- och vågtryck in från sidan. Vilket var en anledning till att jag bytte från H-båt till IF för ett par år sedan.

Nu kan det säkert finnas flera erfarna seglare som inte delar min uppfattning här, och som klarar dessa situationer bättre än jag. Men vi diskuterar ju en lämplig båt för en nybörjare. Och jag tänkte då på den knepigaste situationen jag tycker man kan hamna i och mina erfarenheter av den.
Det är ingen tvekan om att en IF (eller Folkbåt) kan seglas mycket långsammare och där både segel och köl stallar mycket senare än en H-båt (som har sämre förutsättnigar angående just detta). Vid just tilläggningar är de egenskaperna extra värdefulla, även om man inte seglar så till vardags. Men jag tror också att den period då man är beroende av motorn och inte kan handskas med båtar med litet kortare köl är övergående i små, välseglande båtar, nästan vilken sort man väljer. Hittar man en juste IF är det också en bra båt som inte kräver att man byter den bara för att man börjar tycka det är roligt att segla litet mer. (Notera gärna att jag noga påpekade IF som ett alternativ :D )

Ett litet tillägg kan ju vara att man kan göra väl i att titta även på sk "kappseglingsutrustade" båtar. De har ofta fall och trim i bra ordning, och även när man seglar ensam är det en fördel att kunna sköta detta från sittbrunnen.

Jag menar ju egentligen att man kan utvidga sin bas på båtar att titta på rätt ordentligt, för 30 papp köper i dessa dagar både IF och H-båt som kan vara i fullt anständigt skick. Det är bara ett par säsonger sedan som dessa kostat rätt mycket mer.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 24 feb 2014, 13:36

På tal om manöverbarheten för ex H-båt i låg fart så upplevde aldrig jag det som ett problem under de ca 10 år (mina första år med kölbåt) jag hade H-båt. Då det behövdes var det enkelt att sitta på akterdäck och snurra på utombordaren vilket gav väldigt bra möjligheter att peka stäven dit man ville. Rodret låstes enkelt i mitten med ett lås till rorkulten. Sedan är H-båten en relativt lätt båt, det gör att man inte behöver vara rädd att med handkraft rätta till en mindre perfekt tilläggning om det skulle behövas. Man orkar oftast mycket bra utan risk för att krossa vare sig fingrar eller tår. En If bör väl väga som 1,5 H-båt ungefär så där är det fler kilon att hålla reda på.

Efter flera år i Vega och Turkryssare så går det inte en dag utan att jag längtar till åren med H-båten inte bara för seglingsegenskaperna utan just manöverbarheten.

Men 10m/s i sidan eller snett akterifrån vid tilläggning är ingen idel situation i någon båt, särskilt inte som nybörjare. Men det kan vara lärorikt :o

Viktigast av allt är nog ändå inte vilken båt du väljer. Snudd på vad som helst kommer att fungera bra och alla båtar är med sina styrkor och svagheter kompromisser man får på köpet 8)
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 24 feb 2014, 14:41

Nu är ju steget prismässigt till en båt med inombordare inte så stort.
Jag hade en albin accent som "förstabåt", och var(är) helt fascinerad av dess manöverbarhet.
Dessutom seglade den bra och var lätt att trimma pga dess mastheadrigg.
Att ha tillgång till en lättstartad inombordare gör allting så mycket enklare.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 24 feb 2014, 15:34

peterh skrev:Nu är ju steget prismässigt till en båt med inombordare inte så stort.
Jag hade en albin accent som "förstabåt", och var(är) helt fascinerad av dess manöverbarhet.
Dessutom seglade den bra och var lätt att trimma pga dess mastheadrigg.
Att ha tillgång till en lättstartad inombordare gör allting så mycket enklare.
"problemet" om man nu ska måla fan på väggen med "billiga" båtar med inombordare kan vara att underhåll och skick av motor inte alltid är det bästa. Och en gammal inombordare är ofta dyr att reparera. Bekvämlighet och upplevd trygghet kan vara bra, men det är ändå oftast i denna prisklass att föra in ett osäkert kort i ekvationen. En utombordare är ofta lätt att ta till verkstaden, och inte så dyr att laga/ersätta om det skulle behövas.

Själv föredrar jag inombordare, men vet också att en 70-talsbåt i prisklassen 30´eller strax däröver med inombordare sällan är utrustad med en motor som har tiden framför sig...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » tis 25 feb 2014, 18:36

Nu har jag varit och tittat på en Viggen, och har kommit fram till att det förmodligen får bli en flushdäckad båt för mig.
Viggen kändes, i brist på bättre beskrivningar, 'onödigt' trång.

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » sön 23 mar 2014, 15:12

H-båtar nämns ovan.
Hur är ruffhöjden på dessa?

Jag har inte hittat någon bestämd uppgift på nätet, men på en ritning såg det ut att inte vara mer än ca 1 meter.
Stämmer detta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 23 mar 2014, 17:28

P.A. skrev:H-båtar nämns ovan.
Hur är ruffhöjden på dessa?

Jag har inte hittat någon bestämd uppgift på nätet, men på en ritning såg det ut att inte vara mer än ca 1 meter.
Stämmer detta?
Litet mer än en meter är det väl, men det är en relativt trång båt. Bekväm om man sitter ner, kan man säga. Ståhöjd har man bara i ruffluckan. Men du bör ställa dig en viktig fråga innan du går vidare: Vill jag ha en segelbåt som seglar riktigt bra i första hand, eller vill jag ha en båt där utrymmen och bomöjligheter är viktigast? I din prisklass är det svårt att få båda. Kan du öka budgeten en smula kan det vara en annan sak.
Anders S

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » sön 23 mar 2014, 19:00

Anders S skrev: Men du bör ställa dig en viktig fråga innan du går vidare: Vill jag ha en segelbåt som seglar riktigt bra i första hand, eller vill jag ha en båt där utrymmen och bomöjligheter är viktigast? I din prisklass är det svårt att få båda. Kan du öka budgeten en smula kan det vara en annan sak.
Måste jag välja, så prioriterar jag nog utrymmena högre.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 23 mar 2014, 19:14

I så fall skulle jag satsa på en större men billig båt. Du kan få en hyfsad Fingal, Maxi 77, eller en Becker 27:a för de pengarna nuför tiden, för att inte tala om Tur 80 eller Vega. Du kan säkert hitta en udda skapelse billigt också.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » sön 23 mar 2014, 19:46

Kan jag som nybörjare ensamsegla en båt i den storleken?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 23 mar 2014, 21:35

P.A. skrev:Kan jag som nybörjare ensamsegla en båt i den storleken?
Ja. Om du har flytväst och i övrigt tänker dig för. Men första turerna med en segelkunning kompis vore bra.
( en 77 är perfekt att ensamsegla )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 23 mar 2014, 21:56

P.A. skrev:Kan jag som nybörjare ensamsegla en båt i den storleken?
Jadå. Det är inte så svårt, men det känns spännande. Men man väljer tillfällen och omständigheter, så går det bra.

Men vad du sagt nu, så skulle jag leta efter en Maxi 77, en Misil II eller en IF. De ar alla större än H-båten. Nackdelen med Maxi77 är möjligen att man får jobba en del med förseglet (det går att segla med fock, men den blir segare än nödvändigt då), men den är störst inom din prisram. Det finns ungefär tre sidor båtar mellan 20 till 40 tusen på blocket, och de flesta inom den ramen har INTE inombordare, det är ovanligt. Exempel: http://www.blocket.se/goteborg/Renovera ... w=3&last=1 Just det exemplet visar att det vanligen är obetydligt dyrare att välja den båten som (åtminstone i annonsen) förefaller vara mer påkostad. Det är en annan sådan där filosofisk fråga - skall man töja på budgeten för att slippa reparationer eller dyra kompletteringar, eller är båtfix det man egentligen gillar? Alternativt, skall man välja en välskött, clean båt med enklare standard eller sätter man värde på att ha komforttillbehör som värme, kyl, etc?

En Misil II http://www.blocket.se/halland/Fin_Hallb ... =23_10&w=3 Den har nog nämnts, men i storleksklassen är det en mycket välbyggd och "fin" båt. Ingen rejser, men skillnaderna i den här storleksklassen är inte särskilt stora i absoluta tal.
Anders S

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » tis 25 mar 2014, 00:30

Monark 700 Miniton?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Nybörjarbåt? Avveckling, skall man bry sig?

Inlägg av Anders S » tis 25 mar 2014, 07:27

P.A. skrev:Monark 700 Miniton?
Det är inga stora problem med den båten heller, men nu börjar vi titta på båtar som är sk "uddabåtar". Man kan utan tvivel få mycket för pengarna om man väljer en litet mindre vanlig båt ((precis som bilar; "uddabåt") och service och reparationsproblemet är inte det minsta likt. Däremot är båtmarknaden ganska seg och det kan (det ser man på uppställningsplatserna) vara svårt att sälja mindre eller halvstora båtar från 70-talet. Det beror troligen på den båtexplosion som var för handen då, och där det var vanligt att man såg en Maxi77 eller Vega som en fullt duglig familjebåt för två vuxna och två, tre barn. (Så ser man det inte ofta nu, kan vi fastslå...). Men de båtar som går att bli av med är välskötta exemplar av de allra mest populära båtarna och det är klokt att planera för detta då man köper sin första båt.

Men varför skulle man vilja sälja?

Antingen för att man utvecklar intresset, och vill "byta upp sig" eller för att man tröttnat en smula. Då är det bra om man kan få åtminstone en grundplåt till nästa, men än viktigare kan det vara att det skall gå att hitta någon som kan ta över båten för att man skall bli av med den och dess oundvikliga kostnader. Att ställa en båt på en båtuppställningsplats kan kosta ett par tusen per år, och om det finns krav från uppställningsplatsen (ofta en ideell förening eller en marina) att båten är försäkrad blir det lätt en tusing till. Lämnar man båten åt sitt öde lär den bli vandaliserad och då lär man bli uppmanad av kommunen att "köra bort skräpet". Som båtägare har man ett ansvar (redaransvar) och det försvinner inte bara för att man ställer båten på land. Båten får inte rasa, välta eller bli tillhåll eller lekstuga för traktens ungar - händer något kan man råka illa ut.

Även om man då väljer att krasst och utan större snyftande bara avveckla båten får man betala en bra slant, om det nu överhuvud taget finns någon som tar på sig att skrota båten. Därför skall man tänka ett steg till, och den kända, populära båten i bra skick är litet lättare att bli av med när den dagen kommer.
Anders S

Skriv svar