Det är ingen tvekan om att en IF (eller Folkbåt) kan seglas mycket långsammare och där både segel och köl stallar mycket senare än en H-båt (som har sämre förutsättnigar angående just detta). Vid just tilläggningar är de egenskaperna extra värdefulla, även om man inte seglar så till vardags. Men jag tror också att den period då man är beroende av motorn och inte kan handskas med båtar med litet kortare köl är övergående i små, välseglande båtar, nästan vilken sort man väljer. Hittar man en juste IF är det också en bra båt som inte kräver att man byter den bara för att man börjar tycka det är roligt att segla litet mer. (Notera gärna att jag noga påpekade IF som ett alternativNils_D skrev:Jag är helt överens med dig Anders S om att det inte är något problem när det gäller själva seglingen att ensamsegla någon av de båtar som är uppe till diskussion här, även om jag personligen skulle föredra en partialriggad båt just för att den seglar bättre för bara storen och det då är lättare att anpassa segelytan till varierande förhållanden. Försegel på rulle minskar skillnaden, men eftersom budgeten i detta fall låg runt 30 000 tror jag inte man kan räkna med att hitta en båt med rulle. Och att eftermontera spräcker budgeten totalt.
Det jag tog upp var istället skillnader när man skall lägga till. Och tänkte framförallt på ganska öppna brygg- och hamnplatser, som är ganska vanliga här på ostkusten. Enligt min erfarenhet är det betydligt lugnare och enklare att segla in i en anlagd hamn, som t.ex. i Limhamn där vi aldrig använde motorn vare sig när vi skulle in eller ut när jag seglade i Öresund på 70-talet. Så handlar det om sådana hamnar är det antagligen små eller inga problem oavsett vilken båt av dessa man seglar. Om vinden dör ut kan man göra som du säger och låsa rodret och köra in för motorn. I de flesta fall så finns det vind så man kan segla in till bryggplatsen.
Men om man går in mot sin bryggplats som ligger öppet för vågor och vind med en rätt kraftig bris på ca 10 m/s in från sidan eller snett akterifrån blir det för många av oss omöjligt att göra det med en H-båt göra som du föreslår. Låser jag rodret och försöker styra med motorn måste jag dra på så mycket för att få styreffekt att risken att jag styr upp mot brygggrannen i lovart är överhängande. Väljer jag istället att försöka långsamt segla in på riggen har jag varit med om att kölen inte biter, så då ligger bryggrannen i lä rätt illa till.
Jodå, jag har har lagt till själv i förhållanden som dessa, och det mer än en gång och vid flera olika båtplatser här på Ostkusten, bl.a. med SeaCat, H-båt och IF. Och i just den situationen (men bara den) föredrar jag definitivt de båtar som har ett längre lateralplan och som därmed håller kursen bätte i låga farter med vind- och vågtryck in från sidan. Vilket var en anledning till att jag bytte från H-båt till IF för ett par år sedan.
Nu kan det säkert finnas flera erfarna seglare som inte delar min uppfattning här, och som klarar dessa situationer bättre än jag. Men vi diskuterar ju en lämplig båt för en nybörjare. Och jag tänkte då på den knepigaste situationen jag tycker man kan hamna i och mina erfarenheter av den.
Ett litet tillägg kan ju vara att man kan göra väl i att titta även på sk "kappseglingsutrustade" båtar. De har ofta fall och trim i bra ordning, och även när man seglar ensam är det en fördel att kunna sköta detta från sittbrunnen.
Jag menar ju egentligen att man kan utvidga sin bas på båtar att titta på rätt ordentligt, för 30 papp köper i dessa dagar både IF och H-båt som kan vara i fullt anständigt skick. Det är bara ett par säsonger sedan som dessa kostat rätt mycket mer.