Sjövattenfilter
Sjövattenfilter
Vet inte om inlägget ligger på rätt ämne, men hittar inget bättre. Skulle man kunna använda följande filter som sjövattenfilter till en 15hk yanmar? Slangandlutningen är rätt dimension. Om det inte anses fungera skulle det vara intressant att höra anledningen. Montaget blir isf över vsttenlinjehöjd för att undvika risken för läckage. http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... er-259756/ /Fixade länken. Mod/
Re: Sjövattenfilter
Det kan kanske fungera, men ett för ändamålet avsett filter kostar en hundralapp till: http://www.hjertmans.se/article/filter- ... 19-25-32mm
Värdet av en sådan anordning är att sortera bort sådant som kommer att fastna i kylsystemet men ändå inte gärna bli igensatt. Filtren till tryckvattenpumpar är mer avsedda att sila bort sådant som ställer till det i tryckvattenpumpen och kranar - de filtren handskas inte så bra med maneter, pinnar, löv gegga och annat, som man inte brukar ha i dricksvattentankarna. Dessutom tillåter det här filtret att man fyller på glykol från ovansidan och att man rensar snabbt och enkelt om det behövs. Jag har ett (litet större) sådant, och i filtret hittar jag vanligen sjögräs, inget värre. Jag skulle ändå inte vilja vara utan det.
Värdet av en sådan anordning är att sortera bort sådant som kommer att fastna i kylsystemet men ändå inte gärna bli igensatt. Filtren till tryckvattenpumpar är mer avsedda att sila bort sådant som ställer till det i tryckvattenpumpen och kranar - de filtren handskas inte så bra med maneter, pinnar, löv gegga och annat, som man inte brukar ha i dricksvattentankarna. Dessutom tillåter det här filtret att man fyller på glykol från ovansidan och att man rensar snabbt och enkelt om det behövs. Jag har ett (litet större) sådant, och i filtret hittar jag vanligen sjögräs, inget värre. Jag skulle ändå inte vilja vara utan det.
Anders S
Helt riktigt Anders, men slangdimensionen passar inte då det är 14mm på Yanmarmotorn. Valet hade varit enkelt då. Vill undvika skarvar och övergångar om möjligt. Funderar faktiskt på att ev montera ett även efter pumpen för att skydda motorn mot impellerrester, det är såpass billigt så man ju kan köpa två. Tänker jag fel?
Jag använder ett sådant filter på en transportabel reningsanläggning för dieselbränsle. Den fungerar sådär men den duger för det ändamålet. Att använda den för sjövatteninteg låter vådligt då det är en bajonettfattning och en enkel o-ring. O-ringen har egenheten att den blir större med tiden och då läcker den. Sitter den då i motorrummet..... ja, ni förstår 
Ett riktigt sjövattenfilter i helmetall kostar från 550:- och då håller den också.
Ett riktigt sjövattenfilter i helmetall kostar från 550:- och då håller den också.
Om det används kommer det placeras utanför motorrummet precis av de skäl du anger, plast och värme brukar ju funka "sådär". Tänkte mest på om filtrets utförande jämfört med andra vanliga varianter har självklara svagheter som jag missat.
Den litet stabilare filtermodellen finns också med andra slangfästen, inklusive en modell där du sätter på de slangnipplar du önskar. Filtren du tittar på är avsedda för rent vatten snarare än råvatten (havsvatten) och jag tror att filterytan och masktätheten i silduken är mindre än vad som är optimalt. Att det kan fungera tror jag nog ändå, men om inte har du ju inte stor sak att komma med, givet att det är avsett för helt andra ändamål.
Anders S
Var hittar du ett sådant till det priset om man får fråga?paliswe skrev:Ett riktigt sjövattenfilter i helmetall kostar från 550:- och då håller den också.
DieselPower i Kungsbacka säljer helmetallfilter i den prisklassen. Det är lite större än det från Biltema.tosse skrev:Var hittar du ett sådant till det priset om man får fråga?paliswe skrev:Ett riktigt sjövattenfilter i helmetall kostar från 550:- och då håller den också.
Hittade sjövattenfilter för 550:- hos Albin Marin i Västra Frölunda. Det har ett glaslock (eller plast). Dock bör man påpeka att har sjövattenfiltret glaslock måste det monteras så att locket hamnar ovanför vattenlinjen. Placeras det helt under vattenlinjen måste det vara metallock. Är filtret helt av plast ska hela filtret monteras ovanför vattenlinjen.