Hitta koppling,ventiler till nya Dieselfilter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
speed295
Platinamedlem

Hitta koppling,ventiler till nya Dieselfilter

Inlägg av speed295 » ons 07 maj 2014, 15:16

Vart finner man kopplingar och ventiler för Dieselfilter?
Jag har köpt 2 fina filter som nu ska kopplas ihop så man kan gå från det ena till det andra filtret under gång.

Jag har sök, Googlat utan större framgång. kollat sea sea, hjertmans, erlandsons brygga, mm. I deras kataloger utan att finna det jag söker.

nu frågar jag er :( och hoppas att ni har några tips om vart man finner dessa bränsle kopplingar till vettigt pris.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Hitta koppling,ventiler till nya Dieselfilter

Inlägg av Anders S » ons 07 maj 2014, 18:37

speed295 skrev:Vart finner man kopplingar och ventiler för Dieselfilter?
Jag har köpt 2 fina filter som nu ska kopplas ihop så man kan gå från det ena till det andra filtret under gång.

Jag har sök, Googlat utan större framgång. kollat sea sea, hjertmans, erlandsons brygga, mm. I deras kataloger utan att finna det jag söker.

nu frågar jag er :( och hoppas att ni har några tips om vart man finner dessa bränsle kopplingar till vettigt pris.
En sådan filterlösning ordnar du lättast med två parallella filter, som du kan isolera med ventiler i båda ändar (utan ventiler kan du inte byta ett filter och ha ostörd drift genom det andra).

Du kan använda kulventiler från Biltema som bränsleventiler http://www.biltema.fi/sv/Bygg/VVS/Venti ... il-866130/ (de anges tåla olja) och du behöver två ventiler per filter, en före och en efter. Slangnipplar till filtret hittar du på Ebay: http://stores.ebay.co.uk/tbc1998diesels ... 4271171018

Nu vet jag inte vilken filtertyp du köpt, men det finns både metriska och UNF-gängor att välja på. Det måste man veta då man beställer.
Anders S

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » ons 07 maj 2014, 19:20

delete
Senast redigerad av 1 speed295, redigerad totalt 0 gånger.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » ons 07 maj 2014, 19:20

Jag har 2 separ swk2000/5
Försöker lägga in en bild

Bild

Det är gjort för att sitta oringar i sätes ytan, har inte sett några sådanna kopplingar på biltema, vad jag vet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 maj 2014, 22:00

speed295 skrev:Jag har 2 separ swk2000/5
Försöker lägga in en bild

Bild

Det är gjort för att sitta oringar i sätes ytan, har inte sett några sådanna kopplingar på biltema, vad jag vet.
Det finns det troligen inte. Det som brukar vara "standard" är annars olika knock-offs på CAV-filterhållare (eg Lucas), men din modell är inte lika vanlig och "standard". Det låter ju litet trist (som råd betraktat), men vill du inte mecka ihop grejor själv, så borde ju de rätta tillbehören finnas där du köpt själva filtren. På din bild ( http://www.svb24.com/en/diesel-filter-s ... -2000.html ) ser man den lösning fabrikanten tänkt sig, och där förefaller det som man använder två kopplade kulventiler som växlar filter. För att ansluta slangen verkar det som att artikeln 67019 är vad som skall användas, annars någon av röranslutningarna.

Vill du göra något eget blir det att skruva samman ett ventilpaket själv, och det var där Biltemaventilen och några lagom slangnipplar kunde vara vettig.
Anders S

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » ons 07 maj 2014, 22:53

Tack för dina snabba och bra svar.
Jag köpte filtren på blocket, tror det var en privat person.
Så jag har ingen butik att ringa till.

Det var det jag tyckte var så konstigt, att ingen av våra billiga och trevliga båttillbehörs butiker. Har dessa i sitt sortiment.
Kanske är mera för reparations och installations firmor?

jag tror i alla fall att filtrena kommer att göra ett kanon jobb ?, om man nu får vatten och sörja i tanken.
Det är inte roligt att renovera dieselpump och spridare för att man haft taskig diesel.

Tänke även koppla biltemas lilla elpump innan filtren, så man kan "polera" dieseln i tanken och sen låta den renade dieseln gå tillbaks till tanken.

Tack igen för hjälpen Anders S.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 maj 2014, 06:36

speed295 skrev:Tack för dina snabba och bra svar.
Jag köpte filtren på blocket, tror det var en privat person.
Så jag har ingen butik att ringa till.

Det var det jag tyckte var så konstigt, att ingen av våra billiga och trevliga båttillbehörs butiker. Har dessa i sitt sortiment.
Kanske är mera för reparations och installations firmor?

jag tror i alla fall att filtrena kommer att göra ett kanon jobb ?, om man nu får vatten och sörja i tanken.
Det är inte roligt att renovera dieselpump och spridare för att man haft taskig diesel.

Tänke även koppla biltemas lilla elpump innan filtren, så man kan "polera" dieseln i tanken och sen låta den renade dieseln gå tillbaks till tanken.

Tack igen för hjälpen Anders S.
Dina filter är (åtminstone av priset att döma) kompetenta, men speciella. Bland annat finns nog risken att man får problem att hitta ersättningsfilter "på stan", så varför inte maila den källa du själv hittat? Inte för att måla någon behornad potentat på väggen, men den dag filtren är till verklig nyta (dvs, ger framdrift när det verkligen behövs, och att segla av någon anledning inte är ett alternativ) behövs, så behöver man troligen byta filterinsatsen en eller ett par gånger - den lär vara full med gucka. För att bevaka vattenförekomst kommer de att fungera utmärkt, men det gör alla filterburkar med sedimenteringsskål.

Där är "standardfilter" av CAV-typ mycket lättare att hitta. Jag håller själv på med (förhoppningsvis helt i onödan...) med en liknande lösning, men jag köper vanliga filterhuvuden med lättfunna filter. Ett exempel (det finns varianter som kan vara/är bättre, läs reseervationen om plastglaset...): http://www.hjertmans.se/article/bransle ... cav-diesel
Anders S

Skriv svar