speed295 skrev:Tack för dina snabba och bra svar.
Jag köpte filtren på blocket, tror det var en privat person.
Så jag har ingen butik att ringa till.
Det var det jag tyckte var så konstigt, att ingen av våra billiga och trevliga båttillbehörs butiker. Har dessa i sitt sortiment.
Kanske är mera för reparations och installations firmor?
jag tror i alla fall att filtrena kommer att göra ett kanon jobb ?, om man nu får vatten och sörja i tanken.
Det är inte roligt att renovera dieselpump och spridare för att man haft taskig diesel.
Tänke även koppla biltemas lilla elpump innan filtren, så man kan "polera" dieseln i tanken och sen låta den renade dieseln gå tillbaks till tanken.
Tack igen för hjälpen Anders S.
Dina filter är (åtminstone av priset att döma) kompetenta, men speciella. Bland annat finns nog risken att man får problem att hitta ersättningsfilter "på stan", så varför inte maila den källa du själv hittat? Inte för att måla någon behornad potentat på väggen, men den dag filtren är till verklig nyta (dvs, ger framdrift när det verkligen behövs, och att segla av någon anledning inte är ett alternativ) behövs, så behöver man troligen byta filterinsatsen en eller ett par gånger - den lär vara full med gucka. För att bevaka vattenförekomst kommer de att fungera utmärkt, men det gör alla filterburkar med sedimenteringsskål.
Där är "standardfilter" av CAV-typ mycket lättare att hitta. Jag håller själv på med (förhoppningsvis helt i onödan...) med en liknande lösning, men jag köper vanliga filterhuvuden med lättfunna filter. Ett exempel (det finns varianter som kan vara/är bättre, läs reseervationen om plastglaset...):
http://www.hjertmans.se/article/bransle ... cav-diesel