Batteriet självurladdar - Biltema säger att det är ok...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
dvraptor
Guldmedlem

Batteriet självurladdar - Biltema säger att det är ok...

Inlägg av dvraptor » ons 18 jun 2014, 14:41

Har ett 100Ah SMF marinbatteri från Biltema som tycks självurladda. Det är kopplat fristående till en sparsamt använd bogpropeller, laddas endast
via en lös laddare och har aldrig tagit stryk och blivit tömt till mer än 12.3 volt.

Men under vinterns förvaring hände något konstigt. När jag lämnade båten i höstas skruvade jag bort batteriskorna och laddade upp batteriet.
När jag kollade laddningen några månader senare var det nere i strax under 12.0 volt. :cry:

Batteriet är 1.5 år, har två till likadana för övrig förbrukning som fortfarande visade 12.7 volt, två säsonger gamla och
fungerat ypperligt än så länge. Förutom att det tycks självurladda så undrar jag om batteriet kan ha tagit skada av den låga spänningen
eftersom det var mitt i vintern med temperaturer nedåt -30.

Nu har Biltema mätt upp det och säger att det inte är något fel på det. Är det någon som har koll på om det överhuvudtaget är möjligt att
testa en eventuell självurladdning genom ett snabbt test med ett testinstrument?

Den tvååriga garantin går ut i dagarna, så jag är inte riktigt övertygad att batteriet verkligen är helt ok.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Batteriet självurladdar - Biltema säger att det är ok..

Inlägg av AndersGustafsson » ons 18 jun 2014, 15:25

Man brukar räkna med ca 3% per månad, så om du har 9 månader så tappar du nästan 30%, det är vid 20C dock.

Risken med ett urladdat batteri är att det fryser dessutom sulfateras elektroderna.

Enda sättet att mäta självurladdning är att ladda upp och låta stå och sedan mäta antingen spänning, eller elektrolytens densitet efter en månad eller så.
/Anders G

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » ons 18 jun 2014, 15:56

Ok, så det går inte att testa det ordentligt på endast 1-2 veckor?

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » ons 18 jun 2014, 17:31

Det finns två sätt till att testa batteriet
1) Man kopplar på en belastning som tar ut ca 100 A under 10 sek och ser vilken spänning det är efter denna tid. Det är en ganska brutal metod och man kan ju ifrågasätta noggrannheten men det ger ju en vink om hur batteriet mår.
http://www.jula.se/batteri-laddtestare-12v-604178
2) Man mäter den inre resistansen med ett instrument. Det belastar inte batteriet men ger en indikation på hur bra batteriet är. Ctek har ett sådant instrument,
http://ctek.se/se/sv/chargers/Battery%20Analyzer
Man ställer in hur många ampere batteriet ska kunna lämna momentant (CCA) och sedan gör instrumentet en beräkning. Man får väl anta att det inte är helt missvisande, då det är Ctek som säljer det.
I båda fallen ska batterierna vara fulladdade och därefter ha vilat ett antal timmar innan mätning görs, helst låta det stå över natten.

För mig verkar det som en cell i ditt batteri inte mår så bra och detta drar ner prestanda. Det är inget ovanligt att det är vissa tillverkningsfel på enstaka batterier.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 18 jun 2014, 18:26

Eftersom Du lämnade batteriet i båten med frånkopplade poler, som jag gissar står ute i kylan så verkar det konstigt att självurladdningen skulle vara så hög.

Om batteriet stått ett antal månader med 12.0 V så har Du säkert en hel del sulfatering. Kan ju vara så som paliswe säger att en cell är kass. Vet inte hur stor bogpropeller Du har? Men det är ju möjligt att batteriet får lite stryk av höga strömuttag. Du bör kolla batteriets CCA värde mot bogpropeller tillverkarens rekommendation.

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » ons 18 jun 2014, 19:41

stå på dig och se till att du får ett nytt batteri!
säg som du skrivit, att det laddat ur sig totalt fast det inte ens varit inkopplat.
Du har ju garanti!!
Svårt för biltema att bevisa att dom har rätt och du fel. För något knas är det ju på det.................

Skulle dom ändå inte vilja så lämna batteriet för utredning hos dom, och kontakta almäna reklationsnämnden.
Klart att dom försöker att få det att låta som att det inte är fel på batteriet.
Jag har aldrig haft några reklamations svårigheter på mitt varuhus här i Västerås.

LYCKA TILL!!!!
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 18 jun 2014, 21:31

Ok, så det går inte att testa det ordentligt på endast 1-2 veckor?
Visst, speciellt om du har ett annat, likadant att jämföra med.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 19 jun 2014, 06:36

dvraptor skrev:Har ett 100Ah SMF marinbatteri från Biltema som tycks självurladda. Det är kopplat fristående till en sparsamt använd bogpropeller, laddas endast
via en lös laddare
och har aldrig tagit stryk och blivit tömt till mer än 12.3 volt.

Men under vinterns förvaring hände något konstigt. När jag lämnade båten i höstas skruvade jag bort batteriskorna och laddade upp batteriet.
När jag kollade laddningen några månader senare var det nere i strax under 12.0 volt. :cry:

Batteriet är 1.5 år, har två till likadana för övrig förbrukning som fortfarande visade 12.7 volt, två säsonger gamla och
fungerat ypperligt än så länge. Förutom att det tycks självurladda så undrar jag om batteriet kan ha tagit skada av den låga spänningen
eftersom det var mitt i vintern med temperaturer nedåt -30.

Nu har Biltema mätt upp det och säger att det inte är något fel på det. Är det någon som har koll på om det överhuvudtaget är möjligt att
testa en eventuell självurladdning genom ett snabbt test med ett testinstrument?

Den tvååriga garantin går ut i dagarna, så jag är inte riktigt övertygad att batteriet verkligen är helt ok.
Jag tror att det du berättar här är en ledtråd.

Skillnaden mot dina förbrukningsbatterier är troligen att de laddas regelbundet och "ofta", medan det nog kan tänkas att ditt bogpropellerbatteri laddas mer (kanske mycket mer) sällan. Haken då är att batterier som inte återladdas efter stora strömuttag sulfaterar rätt ordentligt, och när det dröjer innan batterierna återladdas så blir sulfateringen svårare att reversera. Driftfallet för ditt batteri är olämpligt, helt enkelt. Väntar man med att återladda permanentas skadan och batteriet blir gradvis sämre.

Anekdotiskt: Jag dödade ett startbatteri på just ditt sätt på en enda sommar, därför att jag helt missat att kolla att startbatteriet var inkopplat på laddningsfördelaren. Eftersom batteriet återhämtade sig mellan varje start märktes ingenting av laddningsbristen, inte förrän förfallet gått alldeles för långt. Att biltema kommer fram till att batteriet är OK är inte så konstigt - de tittar antagligen på starteffekten och belastningsmäter batteriet, och det kommer det att klara av fint. Självurladdning över tid ser man inte om man inte har... tid.

I ditt fall hade jag försökt ordna någon sorts laddning av bogbatteriet, så att återladdningen sker direkt efter att plattorna och syran fått jobba (rätt så hårt - en bogis belastar som en startmotor på vintern, den är ju på flera hästkrafter). Ett sätt är att använda en 12v-till-12V-laddare (Ctek har), om man nu inte vill få Svenska Kraftnät att imponeras av kablarna mellan generator och bog-batteri.

I akutläget du har nu kan du prova att "överladda" batteriet med låg ström ett tag. Detta reverserar sulfateringen (om det är möjligt). De flesta "dumma lågprisladdare" duger till detta, men det gäller att ladda med så liten ström att man inte kokar bort vattnet, om du inte kan fylla på.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 19 jun 2014, 08:48

laddas endastvia en lös laddare
Arrggghhhh. Missade helt detta. Jo, jag håller med Anders S. Antagligen har batteriet tagit stryk, såvida du inte laddat upp efter varje körning av bogpropellern.
/Anders G

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » tor 19 jun 2014, 10:57

Anders S skrev: Skillnaden mot dina förbrukningsbatterier är troligen att de laddas regelbundet och "ofta", medan det nog kan tänkas att ditt bogpropellerbatteri laddas mer (kanske mycket mer) sällan. Haken då är att batterier som inte återladdas efter stora strömuttag sulfaterar rätt ordentligt, och när det dröjer innan batterierna återladdas så blir sulfateringen svårare att reversera. Driftfallet för ditt batteri är olämpligt, helt enkelt. Väntar man med att återladda permanentas skadan och batteriet blir gradvis sämre.
Det kan mycket väl vara som du beskriver. Inbillar mig ändå att jag varit "snäll" mot batteriet eftersom bogpropellern använts mycket sparsamt övervägande vid blåsiga akuta situationer i en trång hemmahamn. Alltid fullladdat innan avfärd och satt på laddning direkt jag gått i land oavsett om den körts eller ej.
Men ponera att jag använt mig av bogpropellern under en segelvecka utan tillgång till laddning, kan batteriet ha tagit skada trots att det endast handlat om totalt 10-30 sekunders drift (dvs ett sammanlagt uttag av 1-3 A vid 4KW)?
Anders S skrev: Att biltema kommer fram till att batteriet är OK är inte så konstigt - de tittar antagligen på starteffekten och belastningsmäter batteriet, och det kommer det att klara av fint. Självurladdning över tid ser man inte om man inte har... tid.
Jag får väl försöka hävda att dom omöjligen kan se problemet jag upptäckt med deras mätmetod :D
Anders S skrev: I ditt fall hade jag försökt ordna någon sorts laddning av bogbatteriet, så att återladdningen sker direkt efter att plattorna och syran fått jobba (rätt så hårt - en bogis belastar som en startmotor på vintern, den är ju på flera hästkrafter). Ett sätt är att använda en 12v-till-12V-laddare (Ctek har), om man nu inte vill få Svenska Kraftnät att imponeras av kablarna mellan generator och bog-batteri.
Införskaffade en Ctek D250S för en tid sedan som ska installeras vid tillfälle. Verkar vara ett klart bättre och prisvärdare alternativ än att punga ut med 10.000:- på kablage och ändå få ett spänningsfall på uppemot 1 volt...
Någon som har koll på lämlig kabelarea mellan generator och laddare? Handlar om drygt 8 meter.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 19 jun 2014, 11:37

Någon som har koll på lämlig kabelarea mellan generator och laddare? Handlar om drygt 8 meter.
Beror på strömmen och vilket spänningsfall du kan acceptera. Vi pratar om laddströmmar nu? typ 5-10A? Testa på http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 19 jun 2014, 11:42

dvraptor skrev:
Anders S skrev: Skillnaden mot dina förbrukningsbatterier är troligen att de laddas regelbundet och "ofta", medan det nog kan tänkas att ditt bogpropellerbatteri laddas mer (kanske mycket mer) sällan. Haken då är att batterier som inte återladdas efter stora strömuttag sulfaterar rätt ordentligt, och när det dröjer innan batterierna återladdas så blir sulfateringen svårare att reversera. Driftfallet för ditt batteri är olämpligt, helt enkelt. Väntar man med att återladda permanentas skadan och batteriet blir gradvis sämre.
Det kan mycket väl vara som du beskriver. Inbillar mig ändå att jag varit "snäll" mot batteriet eftersom bogpropellern använts mycket sparsamt övervägande vid blåsiga akuta situationer i en trång hemmahamn. Alltid fullladdat innan avfärd och satt på laddning direkt jag gått i land oavsett om den körts eller ej.
Men ponera att jag använt mig av bogpropellern under en segelvecka utan tillgång till laddning, kan batteriet ha tagit skada trots att det endast handlat om totalt 10-30 sekunders drift (dvs ett sammanlagt uttag av 1-3 A vid 4KW)?
JAg tycker du skall gå på Biltema och förklara att det här batteriexemplaret är helt annorlunda än de två som fungerar, och så inte gå in på för mycket hur du använt det. Men ditt argument är att det "mpåste nog vara dåligt eftersom det är så stor skillnad mot de andra två"... (typ). Man skall inte ljuga, men riktigt allt kanske man bara berättar om de frågar...

Min uppfattning är att alla batterier som används på det sätt du beskriver tar onödigt stryk, eftersom det dröjer innan återladdningen sker. Det är stora effektuttag från bogisen och man begär stora strömuttag från batteriet, om än under kort tid. Om Biltemabatteriet dessutom är ett förbrukningsbatteri, så kan det bli extra tilltufsat av stora strömuttag. Om du får ett nytt batteri, sätt det som tredjebatteri i förbrukningsgruppen (de batterierna är ju "friska"), och sätt ett "billigt" startbatteri i fören, till bogpropellern. Ett sådant bör passa ännu bättre till det uppdraget.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tor 19 jun 2014, 19:26

dvraptor skrev: Införskaffade en Ctek D250S för en tid sedan som ska installeras vid tillfälle. Verkar vara ett klart bättre och prisvärdare alternativ än att punga ut med 10.000:- på kablage och ändå få ett spänningsfall på uppemot 1 volt...
Ur funktionssynpunkt spelar det ingen roll vilken dimension du har för kabeln till laddaren (som ska placeras alldeles intill batteriet) den kompenserar för detta. Men givetvis blir det förluster i en klen kabel. Du har 16 m från generator till laddare och tillbaks igen. I kabeln går alltid 20A när den laddar. Om spänningsfallet inte ska överstiga 0,5 volt ska du använda 25 mm2
Med 16 mm2 blir spänningsfallet 0,72V och det klarar laddaren också, Den fixar rätt laddspänning där framme vid bogbatteriet!
Det är viktigt att du har så korta ledningar som möjligt mellan laddaren och batteriet. Där är det bra om du har 25mm2 så blir spänningsfalltet försumbart (0,03V) vid 2x 0,5m

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 21 jun 2014, 18:33

Varför inte koppla ihop bogpropellerbattariet med de andra förbrukarna? Även om inte kabelarean är så stor så kommer bogbatteriet att börja återladdas av de andra två så fort du kört med propellern. O alla laddas av motorn o ev solcell. Dessutom kommer bogbatterirt att bidra till belysning o värmare när du ligger still.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » sön 22 jun 2014, 07:14

Visst, det går att koppla ihop alltihopa, men nu var ju förutsättningarna att det var separata grupper. Det är en fördel om man kan lägga bogpropellern på ett eget batter som laddas separat. En bogpropeller drar väldigt mycket ström, nu vet vi ju inte hur stor båten ifråga är, men det rör sig ofta om 75-150A.
Att ladda detta batteri med långa kablar ger upphov till spänningsfall och dåligt laddat batter, som jag visat i siffror ovan.
Men det hela handlar, som så ofta i dessa spalter, om kostnader gentemot driftsäkerhet.

Skriv svar