dvraptor skrev:Har ett 100Ah SMF marinbatteri från Biltema som tycks självurladda.
Det är kopplat fristående till en sparsamt använd bogpropeller, laddas endast
via en lös laddare och har aldrig tagit stryk och blivit tömt till mer än 12.3 volt.
Men under vinterns förvaring hände något konstigt. När jag lämnade båten i höstas skruvade jag bort batteriskorna och laddade upp batteriet.
När jag kollade laddningen några månader senare var det nere i strax under 12.0 volt.
Batteriet är 1.5 år, har två till likadana för övrig förbrukning som fortfarande visade 12.7 volt, två säsonger gamla och
fungerat ypperligt än så länge. Förutom att det tycks självurladda så undrar jag om batteriet kan ha tagit skada av den låga spänningen
eftersom det var mitt i vintern med temperaturer nedåt -30.
Nu har Biltema mätt upp det och säger att det inte är något fel på det. Är det någon som har koll på om det överhuvudtaget är möjligt att
testa en eventuell självurladdning genom ett snabbt test med ett testinstrument?
Den tvååriga garantin går ut i dagarna, så jag är inte riktigt övertygad att batteriet verkligen är helt ok.
Jag tror att det du berättar här är en ledtråd.
Skillnaden mot dina förbrukningsbatterier är troligen att de laddas regelbundet och "ofta", medan det nog kan tänkas att ditt bogpropellerbatteri laddas mer (kanske mycket mer) sällan. Haken då är att batterier som inte återladdas efter stora strömuttag sulfaterar rätt ordentligt, och när det dröjer innan batterierna återladdas så blir sulfateringen svårare att reversera. Driftfallet för ditt batteri är olämpligt, helt enkelt. Väntar man med att återladda permanentas skadan och batteriet blir gradvis sämre.
Anekdotiskt: Jag dödade ett startbatteri på just ditt sätt på en enda sommar, därför att jag helt missat att kolla att startbatteriet var inkopplat på laddningsfördelaren. Eftersom batteriet återhämtade sig mellan varje start märktes ingenting av laddningsbristen, inte förrän förfallet gått alldeles för långt. Att biltema kommer fram till att batteriet är OK är inte så konstigt - de tittar antagligen på starteffekten och belastningsmäter batteriet, och det kommer det att klara av fint. Självurladdning
över tid ser man inte om man inte har... tid.
I ditt fall hade jag försökt ordna någon sorts laddning av bogbatteriet, så att återladdningen sker direkt efter att plattorna och syran fått jobba (rätt så hårt - en bogis belastar som en startmotor på vintern, den är ju på flera hästkrafter). Ett sätt är att använda en 12v-till-12V-laddare (Ctek har), om man nu inte vill få Svenska Kraftnät att imponeras av kablarna mellan generator och bog-batteri.
I akutläget du har nu kan du prova att "överladda" batteriet med låg ström ett tag. Detta reverserar sulfateringen (om det är möjligt). De flesta "dumma lågprisladdare" duger till detta, men det gäller att ladda med så liten ström att man inte kokar bort vattnet, om du inte kan fylla på.