Schackel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Johan 52
Diamantmedlem

Schackel

Inlägg av Johan 52 » lör 14 jun 2014, 15:42

Kolla över era rostfria schacklar - tycker jag av bifogad erfarenhet. Inköpt för sex år sen. Satt på dragglinan.
Bilagor
Schackel.jpg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Schackel

Inlägg av Besqua » sön 15 jun 2014, 11:55

Kan det vara kombination av för hårt dragen gänga och att det blev snebelastning mot ankaret?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 jun 2014, 17:48

Det kan bero på massor av saker, inlusive snedbelastning och för hårt dragen gänga. Flänsen på skruven innebär att schackeln inte kan "arbeta" om man drar åt den hårt, en schackel skall rätteligen musas, dvs man knyter fast ögat i "löst läge" så det inte kan rotera. Jag använder numera svarta buntband till sådant.

Men av skadan att döma kan det lika väl (eller troligare) bero på korrosion i gängan, dålig kvalitet på gjutgodset, i kombination med (över)belastning. Notera gärna den fina sprickan mitt på lyran, för övrigt, vilket kan vara en ledtråd till att pinnen varit dragen för kung och fosterland..

I litet mer kritiska "osynliga" sammanhang använder jag därför pressade ("kallsmidda") schacklar, eller schacklar av känt fabrikat (läs Wichard), undviker RF lågprisgjutgods. Detta lärde jag mig då waterstagets infästning brast med en väl hörbar smäll (resultatet liknade bilden) och då handlade det om en rejäl pjäs, 16 mm eller något i den stilen, helt enkelt "onödigt stark", nominellt men inte i verkligheten. Men jag hade a) skruvat den berghårt och b) den var i vattenbrynet och varit där i många år.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 20 jun 2014, 05:08

Mja, det ser ut som dåligt material, på två ställen som Anders framhåller, så det6 är ingen direkt tillfällighet.

Schackeln skall tåla att dras, även om det är ett oskick att göra så.

Rostfritt har med åren blivit riktigt billigt, trots att det inte är helt enkelt att tillverka. Det som så ofta mycket som skall stämma, blandningsförhållanden och att fasövergången från smälta till fast sker på rätt sätt. Billiga ("kostnadspressade") produkter kan lätt bli fel.

För övrigt hävdar jag Vaterstag. :)

/J

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » fre 20 jun 2014, 19:59

Det finns faktiskt klassade lyftmaterial, ska man förtöja dyrbrara båtar borde det vara ett krav från försäkringsbolagen, så köp från sådana som säljer dylikt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 21 jun 2014, 19:55

matz skrev:Det finns faktiskt klassade lyftmaterial, ska man förtöja dyrbrara båtar borde det vara ett krav från försäkringsbolagen, så köp från sådana som säljer dylikt
Klassade rostfria lyftdon är duktigt dyra, annars är det ju alldeles rätt. Men för att förtöja kan man ofta använda varmgalvade don, och där finns det att välja på i verkstadsbutikerna.
Anders S

Skriv svar