Tacksam för snabbt svar. Motor till Misil 2?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Danielake
Silvermedlem

Tacksam för snabbt svar. Motor till Misil 2?

Inlägg av Danielake » sön 06 jul 2014, 20:34

Hej!
Jag ska köpa en Misil 2 som har en gammal motor, 5hk.
Jag tänker köpa en nyare pga att denna inte har backreglage. Jag är nybörjare och har plats långt in i hamnen och vill att det ska gå smidigt.
Vad är en bra styrka på motorn? På blocket finns några 4hk lång rigg till ok pris. Är det för lite? Är det bättre med 6-8 hk eller är det för mycket?
Tänkte köpa båt och ny motor i början av veckan

Tacksam för svar :)

Nils_D
Diamantmedlem

Re: Tacksam för snabbt svar. Vill ju hinna ut och lära mig s

Inlägg av Nils_D » sön 06 jul 2014, 21:53

Jag svarade nyligen på en likalydande fråga på IF-förbundets forum, och tar mig friheten att citera mig själv här från det inlägget (lätt redigerat)

Det handlar inte i första hand om hur många hästkrafter motorn har utan vilken kraft/vridmoment man får ut av den när man använder den på en segelbåt (till skillnad från en mindre "roddbåt" som småmotorer är optimerade för). Se t.ex.
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... r&start=15

För att försöka sammafatta dessa trådar, är min uppfattning att när det gäller vilken kraft man får ut finns det flera faktorer som är viktigare än antalet hästkrafter, som t.ex. grundteknik (en 4-taktare har en flackare vridmomentkurva och ger därför mer kraft över ett större varvtalsområde), propellerdesign, och antagligen i mindre utsträckning andra tekniska lösningar som t.ex. utformningen av avgasutsläppet. Dessutom blir en "större" motor tyngre, vilket påverkar seglingsegenskaperna negativt, liksom hur lätt det är att dra upp motorn ur vattnet när man vill börja segla. Redan dagens 4 hkr 4-taktare är egentligen för tunga tycker jag (och Yamahas tidigare 4 hkr modell saknad av många).

Alla som yttrat sig på forumet och som haft erfarenheter av 4-5-5 hkr 4-taktsmotorer med en för segelbåtar anpassad propeller verkar mycket nöjda. För min del är detta det självklara valet. Sedan spelar andra detaljer roll. Mercury/Tohatsu har t.ex. växelreglaget på framsidan av motorn, istället för på sidan som de flesta (alla?) andra. Tror Mercury/Tohatsu-lösningen är att föredra, och har därför i dagarna bytt min 6 hkr Suzuki till en 5 hkr Mercury Sail.

För att sammanfatta. Du lär knappast behöva mer än 4 hk på en Misil 2, om du väljer en 4-taktare. Ofta är motorer med 4, 5, och 6 hkr i grunden samma motor, den ökade effekten kommer av en ökad trimningsgrad, som man som sågelbåtsägare troligen inte kan utnyttja, men gör inte heller någon skada om du köper begagnat. Vill du ha mer kraft kan du försöka hitta någon som kan byta propeller.

Skulle avråda från större motorer. De väger mer, och små segelbåtar som Misil har inte bärighet i aktern för tunga motorer. Dagens 4 hkr 4-taktare är enligt min mening redan i tyngsta laget. Jag har en kompis som har en 9 hk Mercury till sin Misil 2, och den är rätt jobbig att dra upp ur vattnet när man skall börja segla. Yamahas tidigare 4 hk F4 var och är antagligen den bästa motorn för små segelbåtar, låg vikt och behaglig gång, så kan du hitta en sådan så slå till.

jaba
Platinamedlem

Re: Tacksam för snabbt svar. Motor till Misil 2?

Inlägg av jaba » sön 06 jul 2014, 22:02

Jag tycker 4 hk räcker till en misil. Jag har använt en 2 hk till en 3 tons båt, lite lite men det fungerade.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 06 jul 2014, 22:28

Angående motorn utan backväxel - är den vridbar 180 grader? Brukar i så fall vara effektivare plus att den väger mindre än en med backväxel. Prova och se vad du tycker innan du betalar stora pengar på en ny.
Alla borde ha skägg

Danielake
Silvermedlem

Inlägg av Danielake » mån 07 jul 2014, 00:43

Tack för snabba svar! :)
Är en 2 taktare sämre än en 4 taktare?
Är en Tohatsu fyrtakt MFS 6 Sail Pro för lång och eller tung?( Väldigt dyr är den iaf)
Motorn som sitter på båten går att vända runt ett helt varv tror jag men det känns inte smidigt, sen finns ingen neutral heller=motorn driver hela tiden något framåt.
Jag har aldrig kört större båt än min plastbåt på 4 meter med 15 hästarsmotor så jag vill prioritera möjligheten att manövrera båten i hamn.
Tycker det känns mycket obehagligt att köra in i hamn utan back.

Jag bör alltså hitta en 4hk 4 takt, lång rigg med segelbåtspropeller?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 07 jul 2014, 05:42

4-taktare går tystare och är miljövänligare, 2-taktare är lättare och enklare att skruva med och att serva.
Ju längre rigg, dess bättre. Misil 2:an har väl ett fäste för utombordare som är höj- och sänkbart på skenor original om jag minns rätt?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 jul 2014, 06:41

Några reflektioner:

Alla utombordare (utom specialvarianter för små pråmar, arbetsbåtar och slikt) lider av liten propeller och stor stigning. Detta ger dem alla (generaliserat) en gräddvispeffekt, och än värre när avgaserna mixas med vattenströmmen, som det brukar bli på back. Peter K:s tips om att "prova om du trots allt inte kan få en roterbar motor att fungera" är därför att ta på allvar. Din klena motor kan vara effektivare i omvänt läge än en betydligt större motor som går på back.

Sedan en taktik- och strategifråga: Segelbåtar SOM SEGLAS bromsar heller inte särskilt bra, och man bör därför lära sig att planera sin framfart och aldrig sätta sig i ett läge där det krävs broms för att det skall gå som man önskar (för det dröjerkanske inte så länge innan man seglar ända fram, ett underskattat nöje). Lätt sagt, och fungerar inte alltid (duns, skrap, skamsna blickar), men det är inte så svårt att tänka så som man kanske tror. Segelbåtar glider oftast länge och sakta med god precision (jämfört med snurrebåtar) och man kan göra sista anloppet till hamnplatsen sakta och värdigt, i alla fall för det mesta. Det här betyder att det inte är så stor skillnad på att stoppa motorn och glida in på platsen eller ta ner seglen (stoppa motorn) och glida in på platsen.

Den försiktige kan ju dessutom ha ett ankare med en fastgjord kortare lina till hands.
Anders S

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » mån 07 jul 2014, 10:08

Danielake skrev: Är en 2 taktare sämre än en 4 taktare?
En 2-taktare är lättare, vilket är en fördel. Men den drar mer bensin, är mer elak mot miljön bl.a. pga att den släpper ut oförbränt bränsle, och har en spetsigare vridmomentkurva, dvs. den ger maximal dragkraft i ett mindre varvtalsområde. Själv tycker jag fördelarna med en 4-taktare överväger, men det är ju också en kostnadsfråga. Gissar att man får en begagnad 2-taktare betydligt billigare än en 4-taktare.
Är en Tohatsu fyrtakt MFS 6 Sail Pro för lång och eller tung?( Väldigt dyr är den iaf)
Tohatsun (och dess tvillingmotor Mercury sail) tycker jag själv är det bästa alternativet idag om man köper nytt. Har själv nyss köpt en Mercury Sail. Vikten är ett gränsfall, men fördelen av segelbåtspropeller och att växelreglaget sitter på motorns framsida tycker jag talar för den. (Dock mindre viktigt på en Misil, där det inte finns något akterdäck mellan sittbrunnenm och motorn, än på t.ex. en IF eller H-båt) Men hade jag hittat en begagnad Yamaha F4 med lång rigg hade jag köpt den, och bytt till en segelbåtsanpassad propeller, bl.a. eftersom den är lättare än dagens motorer (Yamahas nya 4hk är tyngre). Men håller med om att Tohatsu och Mercury är mycket dyra.
Tycker det känns mycket obehagligt att köra in i hamn utan back.
Håller med dig helt. Anders lösning med att vara beredd med ett nödankare vill jag undvika så länge jag kan, även om det kan vara en bra idé om man har extremt hård vind in i aktern när man skall lägga till. Så en motor med dragkraft när man lägger i backväxeln är en tillgång. Men det kan fixas med ett propellerbyte, om du har en båtmekaniker i närheten som kan fixa det, och om det finns sådana propellrar till den motor du har. Propellrarna på småmotorer är, som Anders skriver, optimerade för små roddbåtar som kör i 10-15 knop, och för att ge mer kraft framåt på bekostnad av kraft när man backar = bromsar. Men helt utan bromseffekt är de ju inte, så i skyddade lägen räcker det med en standardmotor istället för en specialvariant för segelbåtar, om man tar det försiktigt när man går in till bryggan.

Håller helt med Anders om att man skall gå in långsamt och med försiktighet när man har en segelbåt som kan glida lååååångt på nästan ingen fart alls. (Och med båtar som väger 2 ton skall man förstås aldrig försöka bromsa farten mot bryggan med foten om det går för fort. Det är enklare och billigare att laga en brygga eller båt än en krossad fot :-)

Själv försöker jag alltid gå in för motor som om jag seglade in, och alltså inte har någon bromsförmåga utan måste anpssa farten så den räcker precis för att nå fram till bryggan. Sedan är det ju också en fråga om vilken akterförtöjning du har till din bryggplats. Är det bojförtöjning kan man ju bromsa farten med bojlinan när man fått fast den; har man Y-bommar finns inte den bromsmöjligheten. Så om jag kan välja tar jag alltid en bryggplats med bojförtöjning.
Jag bör alltså hitta en 4hk 4 takt, lång rigg med segelbåtspropeller?
Håller med att det är den bästa lösningen om ekonomin inte lägger hinder ivägen. Men 13 - 14 000 kr är mycket pengar. Parsun lär vara en kinesisk kopia av Yamahamotorer som du kan få för ca halva den kostnaden, så om du skall köpa nytt men hålla i pengarna kanske det är en lösning. På Blocket verkar det finnas begagnade 2-taktare för 2-3 000 kr, medan 4-taktare kostar det dubbla. Svårt att ge någon absolut rekommendation utan att känna till de ekonomiska ramarna. Köper man begagnat måste man ju dessutom ofta göra en kompromiss mellan olika egenskaper om man inte kan få allt. Det som absolut inte kan väljas bort är lång rigg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 jul 2014, 14:15

Det är mycket möjligt att TS behöver (eller har glädje av) en ny motor, men om båten är ny i hans ägo och det finns en fungerande motor, så är det förmodligen klokt att att skynda långsamt och gör nyköpet EFTER man har prövat hur svårt det blir, på riktigt, att lägga till i hamnen. 5 hk i nuvarande motor bör räcka, miljövinsterna av att byta motor (till en fyrtaktare) tar många år att realisera och kör man på alkylatbensin blir skadeeffekterna inte så stora. Hoppas man på att en ny, modern motor med segelbåtsutväxling skall göra underverk jämfört med en befintlig femhästare kanske man t o m blir besviken.

Pröva, vet jag, och sedan blir i alla fall inte motorerna dyrare under sommaren.
Anders S

Danielake
Silvermedlem

Inlägg av Danielake » mån 07 jul 2014, 22:21

Trevligt att ni kommer med intressanta kommentarer :)
Anledningen att jag funderar på detta med motor är att när jag blev visad båten hade säljaren mycket svårt att komma in i sin plats i hamnen .
Det kunde gått mycket sämre än det gick och då har han haft båten i 40 år.
Denna plats får jag ta över. Risken är stor att jag med denna motor kommer klara det sämre än ägaren och då vill jag nog inte ha båt alls.
Det var riktigt obehagligt att nästan braka in i båtar i närheten och så.
Om han som haft båt så länge har så dålig koll lär ju inte jag klara det bättre. :(

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jul 2014, 07:58

Danielake skrev:Trevligt att ni kommer med intressanta kommentarer :)
Anledningen att jag funderar på detta med motor är att när jag blev visad båten hade säljaren mycket svårt att komma in i sin plats i hamnen .
Det kunde gått mycket sämre än det gick och då har han haft båten i 40 år.
Denna plats får jag ta över. Risken är stor att jag med denna motor kommer klara det sämre än ägaren och då vill jag nog inte ha båt alls.
Det var riktigt obehagligt att nästan braka in i båtar i närheten och så.
Om han som haft båt så länge har så dålig koll lär ju inte jag klara det bättre. :(
Hur skall man uttrycka sådant här...

Men: Det finns egentligen inget som säger att du, efter att ha tänkt till en smula och övat litet inte skall kunna reda ut det bättre. Som man ibland säger; det är inte bågen, inte pilen, utan indianen! Det kanske finns en anledning att båten säljs, som inte beror på båten. Uttryckt med all respekt för "förre ägaren" - givetvis.
Anders S

Danielake
Silvermedlem

Inlägg av Danielake » tis 08 jul 2014, 10:35

Jo så är det absolut. Han är äldre och känner att han inte har smidigheten som behövs för att segla.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 08 jul 2014, 10:47

Har en 3,5-hästars motor till en jolle som saknar både friläge och back. Är motorn igång är man på väg helt enkelt.
Jag skulle aldrig vilja ha en sådan motor på en segelbåt, jag tycker det är knöligt att lägga till med jollen, hur är det då med en större båt?

Om du inte lyckas lära dig att lägga till med den så känn dig inte nedslagen för det, hade jag varit du hade endast brist på ekonomiska medel hindrat mig från att byta.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tis 08 jul 2014, 11:12

Gaidin skrev:Har en 3,5-hästars motor till en jolle som saknar både friläge och back. Är motorn igång är man på väg helt enkelt.
Jag skulle aldrig vilja ha en sådan motor på en segelbåt, jag tycker det är knöligt att lägga till med jollen, hur är det då med en större båt?

Om du inte lyckas lära dig att lägga till med den så känn dig inte nedslagen för det, hade jag varit du hade endast brist på ekonomiska medel hindrat mig från att byta.
Instämmer!!! Har seglat en Vigg med motor utan friläge och back. Manövrar i trånga hamnar kunde bli knepiga - startar motorn på första rycket eller driver man in bland andras förtöjningar? Å andra sidan så var den runtsvängande motorn en finess när man skulle vända. Bytte senare till 6 hk Tohatsu på Viggen och jag vågade aldrig köra den motorn för fullt med tanke på akerspegel och fäste.

Beträffande motor till Misil beror det på hur man avser använda motorn. Ska den vara för in- utsegling från hamnen och i bleke torde 4 hk räcka. Vill man däremot ha den som alternativ till kryss i hård motvind så bör man gå upp i effekt (men också vikt på akterspegeln). Framdriften blir inte bättre än om man revar och kryssar (möjligen med lite stöttning med motorn)

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 08 jul 2014, 12:09

Kloka råd av Nils D och Anders S! Har aldrig förstått varför man hänger 10-15 hk på ganska små segelbåtar. Seglade i tiden IF-båten och hade då en encylindrig fem hästars tvåtaktare som fungerade utmärkt: lätt att hantera och alldeles tillräckligt stark. Enda nackdelen: motorn började kavitera, då det var modest sjögång. Propellern är fort uppe i luften om utbordaren hänger i aktern på en båt som ens har antydan till häck. I dag skulle jag överväga en extra lång sailmate rigg, som förvisso är mycket dyrare än standardmodellen. En annan sak som du kunde väga in är behovet av separat bränsletank. Om man bara använder utbordare som en ren hjälpmotor, är det enklare med en fast tank. Man behöver inte schabbla med att applicera tanken när man ska ha motorn igång

Skriv svar