Ta bort havstulpaner

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Ta bort havstulpaner

Inlägg av Ridax » tis 11 jun 2013, 06:46

Det finns ju speciella medel för detta som är baserade på 22% saltsyra som huvudsakliga aktiva substans. Skall tydligen vara väldigt effektivt och de försvinner på ett par minuter. Men mina propellerblad är av 316 rostfritt stål och jag har läst att rostfritt och saltsyra inte är speciellt kompatibelt. Jag frågade propellertillverkaren som inte hade provat något sådant medel själv men som hade hört från kunder att det fungerar bra.

Så är saltsyran ok för rostfritt när det gäller under en så kort tid (och kosmetiska faktorer inte spelar någon roll) eller hur skulle ni se på det? Någon här har ju tipsat om ättikssprit, som ju är ofarligt för rostfritt, men det lät som om ättiksspriten var betydligt långsammare och det lät mer som om delarna skulle ligga i ett bad av ättika under längre tid...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ta bort havstulpaner

Inlägg av Anders S » tis 11 jun 2013, 08:45

Ridax skrev:Det finns ju speciella medel för detta som är baserade på 22% saltsyra som huvudsakliga aktiva substans. Skall tydligen vara väldigt effektivt och de försvinner på ett par minuter. Men mina propellerblad är av 316 rostfritt stål och jag har läst att rostfritt och saltsyra inte är speciellt kompatibelt. Jag frågade propellertillverkaren som inte hade provat något sådant medel själv men som hade hört från kunder att det fungerar bra.

Så är saltsyran ok för rostfritt när det gäller under en så kort tid (och kosmetiska faktorer inte spelar någon roll) eller hur skulle ni se på det? Någon här har ju tipsat om ättikssprit, som ju är ofarligt för rostfritt, men det lät som om ättiksspriten var betydligt långsammare och det lät mer som om delarna skulle ligga i ett bad av ättika under längre tid...
Talar vi om minuter, inte timmar, och 316-stål (gemenligen kallat "syrafast", inte utan skäl)? Jag hade inte varit orolig.
30%ig ättiksyra skall dock vara helt säkert. Tyvärr handlar det om att bliv av med ligninskiktet ("limmet"), inte bara kalken.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tis 11 jun 2013, 17:38

Jag har testat av några av marknadens märken och kommit till följande resultat:

Alla "kemiska" ämnen är mer eller mindre bra. Man bör helst ta bort de stora skoven mekaniskt först , annars når inte vätskan fram
Saltsyra är effektivt men fruktansvärt att jobba med, ska man spreja på det, vilket rekommenderas, får man upp små droppar i ansiktet och näsan och man måste bära heltäckande ansiktsmask med andningsfilter och helst gummidräkt över hela kroppen för att skydda sig.
Payback har ett betongborttagningsmedel (betong= kalk) som är snällare men skyddsutrustning rekommenderas. Fungerar skapligt.
Hjertmans (tror jag) har ett medel som är snäppet bättre än Payback.
Strip-all heter ett medel som tar allt, färg, rost, snäckor och gör stålet (eller en bronspropeller) helt rent. Tyvärr går det inte på de propellrar som har aluminium i navet, det "kokar" bort av behandlingen.

Bäst är att is-blästra, det ger helt ren yta och tar man båtbotten eller drev kan man nästan bestämma hur mycket som ska blästras bort. Jag har sett drev där man efter blästning har återställt fabrikslacken nästan i originalskick. Stålpropellrar är inga problem, det ger inget slitage och blir helt rent. Tyvärr kan man inte göra det själv, det måste lämnas till ett företag som gör sådant och de finns ju inte överallt. Det finns några i Göteborg vet jag, instresserade får Googla själva.

Evasomseglar
Rookie

Inlägg av Evasomseglar » mån 14 jul 2014, 09:35

Vi lägger propellerbladen i ättikslösning ca 3 flaskor 24%ättika och en liter vatten över natten. Nästa dag är de helt rena och fria från alla tulpaner. Fungerar alldeles utmärkt o skadar inte propellern på något sätt.

Skriv svar