Furlex kink

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johzac01
Silvermedlem

Furlex kink

Inlägg av johzac01 » lör 19 jul 2014, 18:05

Ny båt, nya "problem".
Nu har min älskade fru övertygat mig om att köpa en båt istället för att slutföra (evighets-) renoveringen av vår Smiling.
Hon var väldigt tydlig med sina punkter i "kravspecifikationen".
Bland annat så skulle båten ha ratt.

Uppenbarligen är hon en klok kvinna. Jag älskar rattstyrningen på vår myinköpta Boström 31:a.
Väl medveten om allt negativt man kan säga om B31 så är vi båda oerhört nöjda. Modellens trygga (och tyvärr tröga) beteende glädjer henne och utmaningen att få fart på den glädjer mig.

Idag var vi ute på båtens andra tur med mig som kapten. Igår körde jag och en kamrat henne från iläggning till hemmahamn utan missöden (både för motor och under segel). Idag gick det inte riktigt lika bra.

När vi skulle rulla in genuan (precis utanför piren) så kinkade rullen. Tursamt nog hade jag en bror ombord som fördäcksgast och han lydde order bra och snabbt. Svag vind - packa seglet och beslå med skoten. Snabbt!

Det här är första gången jag jobbar med manuell rulle och så här "små" segel. Tidigare har jag haft tillgång till motor och nästan 80 kvm genua, det ger bra drag i båda riktningar.
Jag vet ju dock att jag måste hålla lite spänn på rullen när jag släpper ut genuan och det tror jag att jag gjorde. Vet också att det bör finnas några varv kvar på inrullningslinan när seglet är helt ute, det har jag (det var det inte innan men nu).
Likväl kinkade linan. Vad gör jag för klassiskt fel? Vad kan jag justera/förbättra för att minska risken även om man inte "kan tricken"?
Konstaterade till exempel att det ligger ett "mothåll" mot linan i trumman, kan man öka spänningen på den för att hjälpa till?

All hjälp mottages tacksamt.

/Johan
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Furlex kink

Inlägg av Jaramaz » sön 20 jul 2014, 05:22

Är det bara "inrullnings-" linan som kinkar så är det lätt fixat. Linan skall inte vara mjuk, och inte vara tunn. Till min något större båt, och därmed nog också rulle, har jag en 8 mm dyneemalina. Fullständig overkill med avseende på hållfasthet, och pris, men det kinkar aldrig.
Är övertygad om att det finns många andra, och billigare, tampar som funkar till detta. Har du nära till en båttillbehörsbutik så föreslår jag ett besök, eventuellt lite rådfrågning. Tänk på att dyneema köpt per löpmeter blir mycket kostsamt, ibland har butikerna färdigkapad dyneema tll mycket bra priser.

J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 jul 2014, 08:10

En ytterligare vinkel (!) på detta: Drag- (och släpp-") linans ingångsvinkel till rullen är viktig för linans vackra upp- och utrullning. En viss kontroll på linan då man släpper ut seglet är lämplig, tänk "gammaldags spinnrulle" och de trassel som då kan uppstå...

Annars, som redan sagts: Stum lina (jag använder inte dyneema, men väl fallina av försträckt, stum typ, det går det också) och en tillförlitlig låsning av densamma (jag använder en avlastare). En av poängerna med stummast möjliga lina är att seglet håller formen bättre om man revar via rullen. En annan är att den rullar sig ordentligt och jämnt runt rullen, men där hjälper en justering av ingångsvinkeln. Det är bara tur om sista blocket sitter "rätt i höjd" och lagom långt borta (ja, det är inte "tur", men på en ny-för-dig båt kanske man inte tänkt på den saken vid riggningen.
Anders S

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 20 jul 2014, 09:50

Är den inrullningslina som följer med i Furlex-paketet inte riktigt bra då eller?

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 20 jul 2014, 11:31

sangris skrev:Är den inrullningslina som följer med i Furlex-paketet inte riktigt bra då eller?

Ja, jag hade samna tanke, misstänker att den kan vara bytt av tidigare ägare för TS verkar vara väl påläst :D

johzac01
Silvermedlem

Inlägg av johzac01 » sön 20 jul 2014, 16:35

Bra koll vet jag inte. Jag lyckas ju till och med låsa en furlex.
Konstaterade att jag hade missat ett block till linan, framme på pullpit. Det hängde inte där det skulle utan låg i en stuv. Tittade på bilderna jag tog innan avriggning inför transporten och såg att det skulle sitta där.
Jag är helt övertygad om att felet sitter hos mig och inte i materialet, det funkade ju för förra ägaren.

Hoppas att inte problemet finns kvar när jag skall ut i morgon. Återstår att se...

Kan man bygga om en 100S till "evighetslina" och i så fall - är det bra och hur gör man?
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 20 jul 2014, 18:36

Nej, det det går inte i en handvändning att modifiera den och dina kinkproblem kommer att bli lösta, det jag övertygad om.
Har haft Furlex i 8år och har lyckts dra loss linan en gång pga brist på extravarv. En annan gång släppte gasten fockskotet vid läns focken trasslade in sig ett ett rejält timglas. Hårda ord. En tredje gång släppe övre shackeln av sig själv. Säkrar numera med najtråd. Hur som helst lära vi oss med tiden... Be en annan Furlexägare känna på dina grejjor så fixar det sig.

Skriv svar