Läckage insprutningspump Yanmar YSE12
Läckage insprutningspump Yanmar YSE12
Jaha, har man köpt sig problem kanske.
Min nyinköpta båt (som inte hade något sånt här problem när jag tittade på henne) har börjat läcka diesel.
Det är runt den axel som gasreglaget påverkar på insprutningspumpen.
Har inte tagit isär och studerat närmare men kontrollerat att allt är åtdraget.
Några tankar och idéer? Känt fenomen? Hur åtgärda?
Min nyinköpta båt (som inte hade något sånt här problem när jag tittade på henne) har börjat läcka diesel.
Det är runt den axel som gasreglaget påverkar på insprutningspumpen.
Har inte tagit isär och studerat närmare men kontrollerat att allt är åtdraget.
Några tankar och idéer? Känt fenomen? Hur åtgärda?
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.
Re: Läckage insprutningspump Yanmar YSE12
Har skickat ett PM
Om det är den axeln som går till nålen så har jag för mig att det sitter en o-ring som ska täta där. Bytte detta på min gamla YSE 8 som jag hade då.
Synd att Kjelle skickar PM så att vi andra inte kan läsa och lära av andras tips.....
Synd att Kjelle skickar PM så att vi andra inte kan läsa och lära av andras tips.....
Tack till er båda två.
Ska ta en sväng ner till båten och skruva av "hatten" till nålen och se hur illa det ser ut.
Kjelles PM var till hjälp men inte av den natur att det behövde ligga i tråden. Rätt bedömt av honom.
Återkommer med resultat.
Ska ta en sväng ner till båten och skruva av "hatten" till nålen och se hur illa det ser ut.
Kjelles PM var till hjälp men inte av den natur att det behövde ligga i tråden. Rätt bedömt av honom.
Återkommer med resultat.
Då har jag skruvat bort "hatten" med tillhörande "skruv".
Ska titta på en sprängskiss för under skruven låg en läs o-ring. Borde väl sitta i skruvens styrning (ovan gängan)?
Ska titta på en sprängskiss för under skruven låg en läs o-ring. Borde väl sitta i skruvens styrning (ovan gängan)?
Jag meddelade bara att jag hade verkstadshandböcker som fil. Dessa finns f.ö. också på nätet.sangris skrev:Om det är den axeln som går till nålen så har jag för mig att det sitter en o-ring som ska täta där. Bytte detta på min gamla YSE 8 som jag hade då.
Det är Ok, Kjelle. Men även små "värdelösa" tips kan vara betydande för andra. Jag tycker nog att det är betydande hjälp för andra att veta att det finns verkstadshandböcker på fil. Det visste inte jag. Jag har däremot rep.handbok för YSE 8, om någon är intresserad...
Jaha, då verkar det löst.
Vet i ärlighetens namn inte riktigt hur.
Jag tog isär och gjorde rent allt kring justerskruven och nålen.
Satte ihop det hela och justerade enligt instruktionen nedan.
Nu går motorn lite jämnare även på låga varv och läckaget är borta.
Instruktion för den typ av pump jag har hittar man i den svenska versionen på länken nedan, även hur man skall justera den. Min misstanke är att, som det poängteras i texten, hävarmen inte riktigt låst mot "skruven" och sedan har det gått utför. Inte säker men nöjer mig med att det nu verkar tätt och att motorn tycks nöjd.
http://tur84.se/yanmar.html
Vet i ärlighetens namn inte riktigt hur.
Jag tog isär och gjorde rent allt kring justerskruven och nålen.
Satte ihop det hela och justerade enligt instruktionen nedan.
Nu går motorn lite jämnare även på låga varv och läckaget är borta.
Instruktion för den typ av pump jag har hittar man i den svenska versionen på länken nedan, även hur man skall justera den. Min misstanke är att, som det poängteras i texten, hävarmen inte riktigt låst mot "skruven" och sedan har det gått utför. Inte säker men nöjer mig med att det nu verkar tätt och att motorn tycks nöjd.
http://tur84.se/yanmar.html
Skönt när problemen löses.
Det är en trevlig hemsida du länkade till, fast den är mer död än levande numera. Min båt är med där. Samma namn som mitt nick här, Sangris.
Det är en trevlig hemsida du länkade till, fast den är mer död än levande numera. Min båt är med där. Samma namn som mitt nick här, Sangris.
Lite känsligt att sprida material/filer på nätet om man inte har rättigheterna klara. Av den anledningen erbjöd jag dem s a s privat. Nu finns en länk att tillgå.sangris skrev:Det är Ok, Kjelle. Men även små "värdelösa" tips kan vara betydande för andra. Jag tycker nog att det är betydande hjälp för andra att veta att det finns verkstadshandböcker på fil. Det visste inte jag. Jag har däremot rep.handbok för YSE 8, om någon är intresserad...