Revlina Triss Magnum, hur rigga?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Trissmagnus
Rookie

Revlina Triss Magnum, hur rigga?

Inlägg av Trissmagnus » fre 22 aug 2014, 08:32

Hej! Som ny seglare med en Triss Magnum undrar jag hur man bäst/rätt riggar revlina till storseglet? Jag vill kunna ta ner hela seglet enkelt när jag seglar ensam. Ska man sätta block någonstans vid mastfoten för detta? Ska revlinan löpa längs bommen sen? Jag vill ju kunna sköta detta helt från sittbrunnen.

Tacksam om någon vet mer om detta och vill svara,

Mvh
Magnus

Kjelle
Diamantmedlem

Re: Revlina Triss Magnum, hur rigga?

Inlägg av Kjelle » fre 22 aug 2014, 12:16

Gå in på www.harken.com. Under Product support finns en rubrik System drawings, systems och sedan hittar du förslag på systemlösningar bl a mainsail reefing.
Om det inte finns beslag på bomen för revning så måste man sätta dit något - vad beror hur det är gjort (varierar med tillverkare, utförande osv). Dra ner linorna till sittbrunnen framför allt om du seglar ensam. Att stå i sittbrunnen och försöka fånga akteränden på bommen i hård vind är ingen höjdare. När du drar ner revlinan (-linorna) till sittbrunnen är det viktigt att blocket vid bombeslaget mot masten kommer ungefär under vridningspunkten rakt under vid mastfoten - annars uppkommer krafter via revlinan bommen när den rör sig.

När du revar släpper man skotet så att seglet blåser ut (håll upp mot vinden). Sedan släpper man "lagom" på storfallet (testa detta i förväg och trä i en färgglad tråd genom fallet som får markera hur mycket som ska släppas) och dra ner storseglet med revlinan till bombeslaget. Dra sedan ut seglet efter bommen och till sist sträck upp fallet (hårt) och skota hem.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 22 aug 2014, 12:19

Gäller generellt för de flesta båtar:

Det finns två sätt, en revlina eller två. En revlina är elegantare, men blir mera friktion. Själv har jag två.

Aktre: En tamp från ett beslag på bommen, lodrätt under revhålet. Från detta beslag går linan genom revhålet, ned kring blockskiva i bommens akterkant, genom bommen till blockskiva i bommens främre ända, ned via block vid mastfoten och till sittbrunnen.

Främre: En tamp från revöglan, genom ett lyrschackel vid bominfästningen, via ett block och till sittbrunnen.

Liksom såhär:
Bild
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 aug 2014, 15:52

Trissmagnus skrev:Hej! Som ny seglare med en Triss Magnum undrar jag hur man bäst/rätt riggar revlina till storseglet? Jag vill kunna ta ner hela seglet enkelt när jag seglar ensam. Ska man sätta block någonstans vid mastfoten för detta? Ska revlinan löpa längs bommen sen? Jag vill ju kunna sköta detta helt från sittbrunnen.

Tacksam om någon vet mer om detta och vill svara,

Mvh
Magnus
De andra berättar hur du fixar en revlina och revar på ett bra sätt. Jag förstår din fråga på ett annat sätt: Hur får jag ner hela seglet när jag släpper på fallet? Det första du gör är (såklart) att släppa på fallet, och i teorin (och ibland i praktiken) ramlar allt då ner som det skall. Då drar man fallet till sittbrunnen, och har du inte det så redan, så kan man ordna det enkelt med ett block. Sedan får man se: Om seglet, efter att ha gjort rent och kanske polerat litet i likrännan (spåret i masten) inte glider självmant kan man ibland använda en nerhalarlina som man använder för att dra ner hela seglet, även om det inte riktigt vill. den kan du dra till sittbrunnen (vid ruffluckan) om du vill. En sådan fungerar hyfsat om seglet har hakar (försegel) eller travare (storsegel, men inget vidare (inte alls) om seglen har rep i liket. Jag nämner försegel därför att en sådan lina är praktisk för att tämja focken/genuan efter man släppt det fallet.
Anders S

caveman
Trogen medlem

Inlägg av caveman » fre 22 aug 2014, 21:05

I det fall frågan är hur man lättast får ner hela storseglet, så blir första frågan är om seglet har travare eller replik. Med travare kommer seglet ner betydligt lättare, samtidigt som det stannar kvar på masten. Med replik så blåser gärna seglet ut och kan t o m hamna i vattnet. Rådet blir alltså att sätta på travare om du inte har det redan. Sedan får du se till att fallen löper ordentligt över trissorna.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 22 aug 2014, 21:17

Jag har någon gång sprayat silikonspray i likrännan och då har seglet snabbt glidit ner. Segel med travare förståss.

Trissmagnus
Rookie

Inlägg av Trissmagnus » fre 22 aug 2014, 22:27

Hej och tack för era svar!
Jo, seglet har travare, med lite silikonspray kan glidet säkert bli bättre. Men jag vill nog ändå ha något slags lina med block för att kunna dra ner seglet (hela) snabbt om det blåser mycket. Frågan är om denna revlina då ska löpa och göras fast på bommen eller gå ner i sittbrunnen? Vid bomfästet på masten sitter det två upp- och nervända krokar som jag tror revlinan ska löpa i, men de är ju öppna och den linan lär ju hoppa ur direkt. Tror någon variant med block hade funkat bäst. Harken.com var en bra sida där man får ett hum om hur det ska se ut!

/magnus

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 22 aug 2014, 22:52

Tycker du ska dra ner linan till sittbrunnen om du har fallet dragit dit, för då behöver du inte ge dig upp på däck när du tar ner storseglet. De upp o nervända krokarna är revkrokar att kroka fast storseglet i då du minskar på segelytan. Nu vet jag inte om du har sådana inslagna öljetter i ditt segel.
På min första båt, en Stortriss MK II, så hade jag en lina till focken för att dra ner den när den skulle bärgas.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 23 aug 2014, 08:21

Om du har travare i seglet bör det falla av egen tyngd. Håll upp mot vinden så att seglet blåser ut akterut - fladdrar. Om du hör travarna skramla i likrännan så är de fria att röra sig. Du kan då använda revlinan för att dra ner seglet en bit. Alternativt kan du fäst en lina i några av travarna på olika höjd.

Om travarna är belastade och pressas mot likrännans sidor så är det svårt att få ner seglet även om man drar. Om man försöker pressa ner travarna genom att t ex fästa en lina i fallhornet så är risken att travarna kilas fast - man mäste DRA ner seglet - inte skjuta. (Det är lite annorlunda med pistolhakar i förseglet - de löper lätt)

Testa under lugna omständigheter. Styr upp mot vinden så att seglet fladdrar (och travarna skramlar), släpp på storskotet, håll upp bommen med dirken och släpp fallet. Då ska seglet komma ner lätt. Om du har förseglet satt och inte har någon hjälp vid rodret så släppt det skotet också - annars kommer båten att falla av, vinden kommer in akterifrån och storseglet går inte att rubba.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 23 aug 2014, 08:59

Undvik silikonspray.. Det är ett elände om det hamnar på fel ställe. Vanligt vaselin fungerar lika bra.

Revkrokar är bra, men då måste du fram till masten för att reva.
/Anders G

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » lör 23 aug 2014, 09:35

Håller med om att silikonspray är ett elände om det hamnar där det inte ska vara. När jag har sprayat likrännan i masten så har jag använt sprayburk med ett "sugrör" på. Placera sugröret i rännan och drar ganska fort längs med rännan under tiden jag sprayar. Jag har inte upplevt att silikonet hamnat där jag inte vill ha det, men ett varningens finger för att spilla silikon på fel ställe är helt på sin plats!
Min erfarenhet är att storseglet lätt rasar ner till hälften eller lite mer, när jag inte har sprayat. Men med spray kommer det nästan ända ner beroende på om det är nytt eller gammalt segel. Jag har själv ett nytt storsegel (1år gammalt) och det är så styvt i duken så den sista biten måste jag gå upp på däck för att dra ner.

Skriv svar