Baltic "Livboj" ???
Baltic "Livboj" ???
Jag köpte Baltic livboj med hållare ca 500:-. Som de flesta har på båtarna.
Jag har livräddat med en annan riktig hästsko-livboj en gång, funkade utmärkt att i vattnet lyfta personen in i bojen, som utan anstränging kan hänga kvar i den riktiga livbojen.
Provade Baltic livboj hemma i vardagsrummet, ingen vuxen i familjen (normal/smal familj) kom in i livbojen. Konstaterade att Baltic livboj bara är ett flythjälpmedel utformad till utseende som en livboj för att se attraktiv ut.
Googlade runt och bytte genast bojen till en Räddningssling (Rescue Sling) för ca 1000:- färdig för att monteras. Den är en fungerande livboj med räddningslina och personen kan winchas ombord utan stege. Vi provade den "live" i sjön. Funkade bra.
Jag hade i min enfald känslan att man kan lita i alla fall på säkerhetsutrustning, att den på något sätt har uppfyllt rimliga funktionskrav. Men icke sa Nicke, säkerhetsutrustning måste testas och utvärderas av var och en.
Är det någon som har Baltic livboj och på något sätt har testat den, vad tycker ni ?
Jag har livräddat med en annan riktig hästsko-livboj en gång, funkade utmärkt att i vattnet lyfta personen in i bojen, som utan anstränging kan hänga kvar i den riktiga livbojen.
Provade Baltic livboj hemma i vardagsrummet, ingen vuxen i familjen (normal/smal familj) kom in i livbojen. Konstaterade att Baltic livboj bara är ett flythjälpmedel utformad till utseende som en livboj för att se attraktiv ut.
Googlade runt och bytte genast bojen till en Räddningssling (Rescue Sling) för ca 1000:- färdig för att monteras. Den är en fungerande livboj med räddningslina och personen kan winchas ombord utan stege. Vi provade den "live" i sjön. Funkade bra.
Jag hade i min enfald känslan att man kan lita i alla fall på säkerhetsutrustning, att den på något sätt har uppfyllt rimliga funktionskrav. Men icke sa Nicke, säkerhetsutrustning måste testas och utvärderas av var och en.
Är det någon som har Baltic livboj och på något sätt har testat den, vad tycker ni ?
Re: Baltic "Livboj" ???
Bra synpunkt. Man kanske skulle kolla in det här.lvedin skrev:Jag köpte Baltic livboj med hållare ca 500:-. Som de flesta har på båtarna.
Jag har två (och en generisk rescue-sling). Givetvis skall man se dem som markörer och möjligen flythjälpmedel. Det är alldeles korrekt att de inte kan sättas under armarna, så som populäruppfattningen är hur livbojar skall fungera. Däremot kan man knäppa linan runt sig/annan. Men jag ser ju slinget som primärt ombordtagningsmedel och livbojarna som MOB-markeringar längs vägen. Som "simdyna" för någon som trillar i duger de.
I professionella sammanhang används (såvitt jag vet) alltid SOLAS-standard, runda, stora livbojar. Exempel: http://www.marineonline.se/livboj-solas ... -25kg.aspx - någon SOLAS-godkänd hästskoboj kan jag inte hitta. De är (jag har övat) inte heller så användbara för att säkra en MOB med, mn de går att kasta längre i motvind och tål mycket stryk utan att gå sönder.
En vanlig modell på tyska båtar är denna: http://www.svb.de/de/secumar-fetststoff ... ragen.html - om den är så mycket bättre vet jag inte. Synpunkter?
Anders S
Vad tror ni om den uppblåsbara "Lifesaver" hästskolivbojen då? Har funderat på att byta min Baltic hästsko till en sådan....
Senast redigerad av 1 sangris, redigerad totalt 0 gånger.
Åtm är kvaliteten på Baltic livbojarna klen. Höljet spricker upp efter nägra säsonger o innanmätet tittar fram. Brukar till en början korrigera med tejp, men det blir ju inte vackert precis. Sä det blir en ny, med en suck. Det finns få alternativ.
Du kan köpa höljet löst för en aningen billigare peng än helt ny boj.eriksbo1 skrev:Åtm är kvaliteten på Baltic livbojarna klen. Höljet spricker upp efter nägra säsonger o innanmätet tittar fram. Brukar till en början korrigera med tejp, men det blir ju inte vackert precis. Sä det blir en ny, med en suck. Det finns få alternativ.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Kollade hur baltic flythjälpen "Swedebouy" såg ut under sitt hölje nyss, där på aktern, den är lite lätt mögelangripen,
höljet ser också lite ankommet ut, får se om alla höljen går att byta, vet någon hur lampan som sitter där i mitten fungerar?
I vårt fall är "Swedebouy" kompletterad med en liten gul plast anordning med en "life safer" flythjälp som blåser med patron, den går att kasta långt.
Känns som om dessa båda borde kunna ersättas med en räddnings flytsling, eller ?
höljet ser också lite ankommet ut, får se om alla höljen går att byta, vet någon hur lampan som sitter där i mitten fungerar?
I vårt fall är "Swedebouy" kompletterad med en liten gul plast anordning med en "life safer" flythjälp som blåser med patron, den går att kasta långt.
Känns som om dessa båda borde kunna ersättas med en räddnings flytsling, eller ?
Tack för tipset! Fodralet kan faktiskt fås separat, det har jag aldrig noterat trots mångårigt bläddrande i olika båtkataloger.stangen skrev:Du kan köpa höljet löst för en aningen billigare peng än helt ny boj.eriksbo1 skrev:Åtm är kvaliteten på Baltic livbojarna klen. Höljet spricker upp efter nägra säsonger o innanmätet tittar fram. Brukar till en början korrigera med tejp, men det blir ju inte vackert precis. Sä det blir en ny, med en suck. Det finns få alternativ.