Autopilot motor "jefa"

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
peterh
Diamantmedlem

Autopilot motor "jefa"

Inlägg av peterh » tis 03 jun 2014, 20:00

Jag har tröttnat på raymarines påbyggnads "wheel drive", den slirar resp orkar inte, och om den är justerad för att inte slira så bromsar den ratten när frikopplad.

Ersättaren som jag funderar på är "http://www.jefa.com/news-f.htm"
Jefa 200 Nm sprocket autopilot drive unit

Något ont eller gott att säga om denna ? Eller några alternativ ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Autopilot motor "jefa"

Inlägg av T » tis 03 jun 2014, 20:39

Varför inte en 'drive unit' som går direkt på hjärtstocken? Jefa har några olika, liksom även Raymarine och Nexus...

:o
/T

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 03 jun 2014, 21:05

T skrev:Varför inte en 'drive unit' som går direkt på hjärtstocken? Jefa har några olika, liksom även Raymarine och Nexus...

:o
/T
det är trångt därnere i en maxi95. Det är däremot gott om plats under sittrumsbordet där styrpidestalen sitter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 jun 2014, 14:56

Nu har jag en helt annan lösning (hydraulisk styrmaskin) men mer allmänt var det ett lyft utan motstycke att få en "riktig autopilot" i stället för den (i kraft) otillräckliga Simrad-piloten som fanns tidigare. Den stora skillnaden var alltså drivningen och styrkan. Så ur den synvinkeln borde det vara motiverat att sätta en starkare styrmaskin även på din skuta.

Då kan man tänka som T, och så får man en alternativ styrning, den dag wirestyrningen fallerar. Man kan ofta "knappstyra" en autopilot, och går den direkt på hjärtstocken får man (viss) redundans. Nu har du förmodligen någon sorts nödstyrning redan, men om inte, fundera på den saken.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 04 jun 2014, 15:29

Anders S skrev:Nu har jag en helt annan lösning (hydraulisk styrmaskin) men mer allmänt var det ett lyft utan motstycke att få en "riktig autopilot" i stället för den (i kraft) otillräckliga Simrad-piloten som fanns tidigare. Den stora skillnaden var alltså drivningen och styrkan. Så ur den synvinkeln borde det vara motiverat att sätta en starkare styrmaskin även på din skuta.

Då kan man tänka som T, och så får man en alternativ styrning, den dag wirestyrningen fallerar. Man kan ofta "knappstyra" en autopilot, och går den direkt på hjärtstocken får man (viss) redundans. Nu har du förmodligen någon sorts nödstyrning redan, men om inte, fundera på den saken.
Jag inser fördelen med att montera autopilotdelen vid roderstocken. Men det är nog inte plats där. Det finns däremot mycket plats under sittbrunnsbordet ( och det är inte utsatt för risken att rodestockens packbox läcker, det skulle döda en motor monterat vid roderstocken. Maxi-95 's roderstock sitter i ett helt avgränsat utrymme så man skulle inte upptäcka läckaget förren det svämmar över i akterruffen). Jag chansar på att virarna håller !

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 15 sep 2014, 08:00

Monterat och kalibrerat.

Fungerar pefekt. Seglade i går runt björkö ( 18nm) mestadels med autopiloten i "windvane" mode.
Du jefa-motorn är snabbare så funkar det tom bra på slör i halvdana vågot.

Enda problemet var krypandet under däck för att få till alla hål och fästen ...

Skriv svar