Jag har tröttnat på raymarines påbyggnads "wheel drive", den slirar resp orkar inte, och om den är justerad för att inte slira så bromsar den ratten när frikopplad.
Ersättaren som jag funderar på är "http://www.jefa.com/news-f.htm"
Jefa 200 Nm sprocket autopilot drive unit
Något ont eller gott att säga om denna ? Eller några alternativ ?
Autopilot motor "jefa"
Autopilot motor "jefa"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Autopilot motor "jefa"
Varför inte en 'drive unit' som går direkt på hjärtstocken? Jefa har några olika, liksom även Raymarine och Nexus...

/T
/T
det är trångt därnere i en maxi95. Det är däremot gott om plats under sittrumsbordet där styrpidestalen sitter.T skrev:Varför inte en 'drive unit' som går direkt på hjärtstocken? Jefa har några olika, liksom även Raymarine och Nexus...
/T
Nu har jag en helt annan lösning (hydraulisk styrmaskin) men mer allmänt var det ett lyft utan motstycke att få en "riktig autopilot" i stället för den (i kraft) otillräckliga Simrad-piloten som fanns tidigare. Den stora skillnaden var alltså drivningen och styrkan. Så ur den synvinkeln borde det vara motiverat att sätta en starkare styrmaskin även på din skuta.
Då kan man tänka som T, och så får man en alternativ styrning, den dag wirestyrningen fallerar. Man kan ofta "knappstyra" en autopilot, och går den direkt på hjärtstocken får man (viss) redundans. Nu har du förmodligen någon sorts nödstyrning redan, men om inte, fundera på den saken.
Då kan man tänka som T, och så får man en alternativ styrning, den dag wirestyrningen fallerar. Man kan ofta "knappstyra" en autopilot, och går den direkt på hjärtstocken får man (viss) redundans. Nu har du förmodligen någon sorts nödstyrning redan, men om inte, fundera på den saken.
Anders S
Jag inser fördelen med att montera autopilotdelen vid roderstocken. Men det är nog inte plats där. Det finns däremot mycket plats under sittbrunnsbordet ( och det är inte utsatt för risken att rodestockens packbox läcker, det skulle döda en motor monterat vid roderstocken. Maxi-95 's roderstock sitter i ett helt avgränsat utrymme så man skulle inte upptäcka läckaget förren det svämmar över i akterruffen). Jag chansar på att virarna håller !Anders S skrev:Nu har jag en helt annan lösning (hydraulisk styrmaskin) men mer allmänt var det ett lyft utan motstycke att få en "riktig autopilot" i stället för den (i kraft) otillräckliga Simrad-piloten som fanns tidigare. Den stora skillnaden var alltså drivningen och styrkan. Så ur den synvinkeln borde det vara motiverat att sätta en starkare styrmaskin även på din skuta.
Monterat och kalibrerat.
Fungerar pefekt. Seglade i går runt björkö ( 18nm) mestadels med autopiloten i "windvane" mode.
Du jefa-motorn är snabbare så funkar det tom bra på slör i halvdana vågot.
Enda problemet var krypandet under däck för att få till alla hål och fästen ...
Fungerar pefekt. Seglade i går runt björkö ( 18nm) mestadels med autopiloten i "windvane" mode.
Du jefa-motorn är snabbare så funkar det tom bra på slör i halvdana vågot.
Enda problemet var krypandet under däck för att få till alla hål och fästen ...