Havstulpanuschlingar....
Havstulpanuschlingar....
Det hände i år igen..... Det händer varje år! Våra kära små söta Havstulpaner bosätter sig i paddelhjulet till min logg. Det räcker med en enda liten rackare så snurrar inte paddelhjulet och därmed står båten stilla. Inte fysiskt förståss, men farten är noll på instrumentet.
Hur gör ni andra för att uschlingarna inte ska trivas på era paddelhjul?
Även propellern får sin andel, trots målad med Internationals Propp-o-drev.....
Hur gör ni andra för att uschlingarna inte ska trivas på era paddelhjul?
Även propellern får sin andel, trots målad med Internationals Propp-o-drev.....
Re: Havstulpanuschlingar....
Plockar ut loggen och rensar den... Om man är snabb med pluggen så kommer det bara in en liter vatten.
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Jag målar min loggivare samma bottenfärg som resten av skrovet. Ibland med aningens förtunning i färgen.
Använd en stenskotts/vattenfärgspensel och var försiktig. Kolla att den snurrar fritt efter målningen genom att blåsa på den.
Jag har gjort så här i 20 år, oftast funkar det hela säsongen. Något år eller två har jag fått plocka ur givaren och städa den fram i september..
Lycka till!
/Ola
Använd en stenskotts/vattenfärgspensel och var försiktig. Kolla att den snurrar fritt efter målningen genom att blåsa på den.
Jag har gjort så här i 20 år, oftast funkar det hela säsongen. Något år eller två har jag fått plocka ur givaren och städa den fram i september..
Lycka till!
/Ola
Gör samma.Kalle Kula skrev:Jag målar min loggivare samma bottenfärg som resten av skrovet. Ibland med aningens förtunning i färgen.
Lycka till!
/Ola
Späder bottenfärgen med bensin kostar <1/10del av "äkta" lösningsmedel.
Har båten i sjön hela året.
Målar inte givaren, men får nog ta in den ett par gånger per år för att göra rent.
Målar inte givaren, men får nog ta in den ett par gånger per år för att göra rent.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Målar med VC17 - behöver inte spädas då den inte bygger tjocka lager.
Gör likadant, brukar klara att vara i sjön april-november utan att behöva rensa loggen.Kalle Kula skrev:Jag målar min loggivare samma bottenfärg som resten av skrovet. Ibland med aningens förtunning i färgen.
Lycka till!
/Ola
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Oki. Brukar ge den en dutt med bottenfärg, men det brukar inte hålla sesongen ut. Dock har jag inte spätt ut den. Snurrat har den gjort för det är bara i slutet av sesongen som den lägger av. Har måtat med Micron.
Hur gör ni med propellern då? Den är inte lika lätt att plocka av .....
Jag följde lasses tips och målade paddelhjulet, och det klarade sig hela sommaren.sangris skrev:Oki. Brukar ge den en dutt med bottenfärg, men det brukar inte hålla sesongen ut. Dock har jag inte spätt ut den. Snurrat har den gjort för det är bara i slutet av sesongen som den lägger av. Har måtat med Micron.
Propellern ? Helt ren, sånär som på ett svrt klibbigt lager av vattenfast fett. Dessutom lade jag på ett tunt
kopparskikt på axel och propeller i våras och det höll axeln nästan helt ren.
Zinkanod ?? Ja det har jag en. På insidan, för att hindra axeln att åka ut om den skulle släppa i axelkopplingen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Den vart blankpolerad och insmord med vattenfast fett i maj, redan i augusti fick jag dyka ner och skrapa bladen.
Funderar på att ta av anoden på navet nästa år, och bara behålla den som sitter på drevet.
Drevet var målat med "drevo propp" och var som ny, ingen påväxt.
Anoden på drevet är helt opåverkad, och den på navet har kanske tappat 5-10% Då kan man väl anta att det inte "strömmar" i och runt båten?
Funderar på att ta av anoden på navet nästa år, och bara behålla den som sitter på drevet.
Drevet var målat med "drevo propp" och var som ny, ingen påväxt.
Anoden på drevet är helt opåverkad, och den på navet har kanske tappat 5-10% Då kan man väl anta att det inte "strömmar" i och runt båten?
Det var ruskigt vad det växt. Var ligger båten ?
Växer det på skrovet med eller är det bara propellern ?
Du hade vattenfast fett, finns det kvar under tulpanerna eller har det sköljts bort ?
Växer det på skrovet med eller är det bara propellern ?
Du hade vattenfast fett, finns det kvar under tulpanerna eller har det sköljts bort ?
Peter.... Gbg/Hinsholmen, Tror att det blivit så för båten legat still halva uagusti och september. innan dess var den i rörelse hela tiden.
Skrovet och drevet var nästintill fritt från tulpaner och gräs, nästan som när jag sjösatte. (Vc17)
Fettet har nog slungats iväg..
Skrovet och drevet var nästintill fritt från tulpaner och gräs, nästan som när jag sjösatte. (Vc17)
Fettet har nog slungats iväg..
Efter 3 år i sjön, på västkusten, var det dags att ta upp motorbåten.
Bogproppen drev inte längre.
Båten legat oanvänd hela sommaren, för då seglar man ju.
Målat och sjösatt igen.
Inga offeranoder.
Bogproppen drev inte längre.
Båten legat oanvänd hela sommaren, för då seglar man ju.
Målat och sjösatt igen.
Inga offeranoder.
Lasse,
jag tycker mig ana att du polerat din propeller med smärgelduk.
Detta tror jag är obra då man får ett repigt ytskikt som tulpanerna finner högst behagligt.
Skall man bearbeta bör man polera så att alla rester av "smärgelrepor" försvinner, autosol eller
liknande. En spegelblank yta är vad man skall ha.
jag tycker mig ana att du polerat din propeller med smärgelduk.
Detta tror jag är obra då man får ett repigt ytskikt som tulpanerna finner högst behagligt.
Skall man bearbeta bör man polera så att alla rester av "smärgelrepor" försvinner, autosol eller
liknande. En spegelblank yta är vad man skall ha.
Jag har också min båt i Hinsholmen Gbg, thomask. Första året jag hade den där (för ca 10 år sedan) då var både skrov och propeller rejält övertäckta med tulpaner. Båten var då målad med VC17. Jag har sedan dess målat med Micron WQ, och har minimalt med tulpaner på skrovet. De senaste åren har jag målat propellern med Internationals Prop-o-drev, men det har inte hjälpt fullt ut. Jag bor inte i Gbg området så det blir inte båtåka varje helg, vilket innebär att båten kan ligga still i två tre veckor, ibland ännu längre....
Fett på propellern? Menar ni att ni "målat" propellern med fett? Den varianten har jag inte hört talas om tidigare, men den hjälper tydligen inte riktigt den heller....
Fett på propellern? Menar ni att ni "målat" propellern med fett? Den varianten har jag inte hört talas om tidigare, men den hjälper tydligen inte riktigt den heller....