Förstagspänning, partialrigg

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Förstagspänning, partialrigg

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2012, 21:13

sator skrev:
Anders B skrev: Har jobbat mycket med riggeometrin, flyttat upp toppvant ovanför förstagsfästet (för att masten ska böjas av kraften i toppvanten) och ökat kraften i häckstaget (50X) för att kunna ställa in den segelform segelmakaren (och jag) vill ha. Det har resulterat i mindre mastkurva hos storseglet och större urskärning i fockens förlik. Seglade tisdagssegling häromdagen, det blåste 9/10/11 m/s, jag kan hantera riggen på samma sätt som Expressen för flera år sen, kryssar på nedre halvan av focken och på drygt halva lattraden på storseglet. Resten av seglen rör sig försiktigt, fladdrar inte och kränger inte båten. Båten går riktigt fort.
Jösses!
Dig ska man bli polare med! :o :lol:
Missade du
jag byggde min egen kolfibermast
Fruktansvärt ofint, men sån är jag: http://piano-swe27.blogspot.se/2011/01/mest-mast.html ...
Coolt !
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 07 sep 2012, 08:43

Högvis med kunskap om just förstagsspänning hittar du på Sailingworld som lade artikel i ämnet för ett par dagar sedan:
http://www.sailingworld.com/experts/sag ... NjgzNzc3S0

På engelska i och för sig, men funkar inte det kan du alltid använda Google Translate för att översätta sidan (till någon form av svengelska)
http://translate.google.com/translate?h ... NjgzNzc3S0
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 07 sep 2012, 20:18

det noterade jag självklart! (missade att quota det :D
imponerande!!

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 14 sep 2012, 20:16

Det här med rigg och segeltrim, är oerhört spännande och intressant.

Förra helgen var jag ute och seglade min Magic med en polare. Det blåste
11-12 m/s, kanske upp till 15 i byarna.

Vi testade att köra med fullt ställ. Mao st focken och inget rev i storen. Vi hittade
bra balans i båten. Men, det var byigt och skiftade rätt mycket inne i skärgården.
Lyckades få en broach, men vännen på storskotet släppte snabbt. Så det det blev
en go upplevelse. Skönt att veta hur båten beter sig i alla lägen. :D

Nu till det intressanta.
Vi noterade att riggen böjde sig betänkligt mot lä.. ( 7/8 rigg med 1 par svepta spridare)'
Jag har satt rigganspänning enl. diverse anvisningar och åsikter. Inkl. mina egna.
Framförallt Seldéns rigganvisningar. Vid "normal" segling, har jag inget slack i lä vant.

Men nu slackade toppvantet rejält. undervantet hade inget slack. Akterstaget var hyffsat
rejält ansatt.

Nackdelen med bakåtsvepta spridare. Är, att när man sätter an akterstaget, minskar man
den ansatta spänningen på toppvanten. pga mastkurvan som går bakåt.

Vad är åsikterna här?
Funderar på att byta till dyform i de långa toppvanten. Eller blir det för liten skillnad för
att det ska vara värt det?
Vantinfästningarna är hyffsat bra i skrovet, tror jag. Bultade i inplastade skott nere i skrovet/båten.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 21 sep 2012, 10:32

Nu har jag skruvat lite.

Då det lutar ca 20 grader slackar undervanten rejält, är det fara och färde då? Jag har bara sett rekommendationer om toppvant, dessa slackar inte. Har väl inte riktigt kunnat bedöma förstaget, det blåste och gick rejäl sjö senast och då jag seglade solo så var det annat att tänka på. Rent intuitivt så känns det inte bra med slackande vant.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 21 sep 2012, 21:02

Hmm.

har läst lite om master som inverterar. (kommer inte ihåg var)

Om masten inverterar. Mao kröker sig masten framåt. Då
kan toppvant fortfarande vara tajta. Men undervanten slackar.

Annars borde de sträckas upp hårdare när man skotar hem. Spänner
akterstaget osv.

Eller sviktar det under mastfoten?

Bara mina funderingar. Är ingen expert.

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » fre 21 sep 2012, 22:05

7/8 enkelspridarrigg med svepta spridare och mast på däck, då ska man ha koll på häckstaget för att undvika invertering (=masten böjs bakåt vid spridaren). Hårt spända topp- och undervant när det blåser. Det finns billiga riggspänningsmätare typ sån som Expresserna använder, förspänn typ 500 kg i toppvanten. Vid 10 m/s ska häckstaget vara hemtaget max. Riggen slackar i lä, men kolla att den böjs bakåt hela vägen. Masten böjs också lite åt lä. Förstaget sträcks både pga kraften i toppvantet och häckstaget. Ofta har man inte så effektivt häckstag på en båt som mest används för semestersegling. Mha en hanfot och några kaskader uppbyggda av Biltemablock blir det inte dyrt. Självklart löper allt lättare och förlusterna blir mindre med kullagrade block. På Expressen hade jag utväxling 1:24, på min nuvarande 9,6 m och 3,2 ton tunga båt med 14,7 m mast har jag utväxling 1:50. Justeras snabbt utan särskilt stor kraft. Undvik att linorna löper mot varandra, då blir det stor friktionsförluster. Hårdvindsseglingen blir mycket roligare och enklare när man har ett effektivt häckstag som reglerar mastböjen i hårdvind. I lättvind släpper man lite på riggspänningen så blir riggen inte så stum. Om man orkar alltså.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 21 sep 2012, 22:25

Anders B skrev:7/8 enkelspridarrigg med svepta spridare och mast på däck, då ska man ha koll på häckstaget för att undvika invertering (=masten böjs bakåt vid spridaren). Hårt spända topp- och undervant när det blåser. Det finns billiga riggspänningsmätare typ sån som Expresserna använder, förspänn typ 500 kg i toppvanten. Vid 10 m/s ska häckstaget vara hemtaget max. Riggen slackar i lä, men kolla att den böjs bakåt hela vägen. Masten böjs också lite åt lä. Förstaget sträcks både pga kraften i toppvantet och häckstaget. Ofta har man inte så effektivt häckstag på en båt som mest används för semestersegling. Mha en hanfot och några kaskader uppbyggda av Biltemablock blir det inte dyrt. Självklart löper allt lättare och förlusterna blir mindre med kullagrade block. På Expressen hade jag utväxling 1:24, på min nuvarande 9,6 m och 3,2 ton tunga båt med 14,7 m mast har jag utväxling 1:50. Justeras snabbt utan särskilt stor kraft. Undvik att linorna löper mot varandra, då blir det stor friktionsförluster. Hårdvindsseglingen blir mycket roligare och enklare när man har ett effektivt häckstag som reglerar mastböjen i hårdvind. I lättvind släpper man lite på riggspänningen så blir riggen inte så stum. Om man orkar alltså.
Stämmer bra med hur jag har det idag. (Har lånat en riggspänningsmätare, men ska köpa en Loos)
Men, behöver bättra på utväxlingen på akterstaget. Funderar på att byta till Dynema på det samma. Sparar lite på storens akterlik.
Till nästa vår ska jag har fixat något smidigare vantskydd, än tesa textil tape. Blir lite smidigare att justera vantspänningen. Mao,
blir oftare gjort :D

Kikar på att skaffa en Gennacker. En stoooor topphissad skulle vara najs. :P
Men, på en 7/8 rigg med mjuk mast. Kan det vara dumt? Spånar på om man
skulle sätta dubbla akterstag el dyl.
Vad tror expertisen här, om något sådant??

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » lör 22 sep 2012, 11:03

Sviktar under foten gör det inte, masten står på ett stålrör som står på kölen. Att riggen har anna spänning beror på att masten tagits av efter ett varvsbesök, killarna på varvet spännde inte lika hårt som jag gör. Masten är för övrigt mjuk, har väl 1:16 utväxling idag men kan böja rejäl båge. Mäta förstaget är svårt då det sitter en profil på det, kommer inte åt vajern.
Tar och spänner upp undervanten lite mer, ska även ha över segelmakaren till båten snart för att investera i fock.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » lör 22 sep 2012, 22:12

Köpa fock låter kul!
110% ?

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 24 sep 2012, 07:32

Vet faktiskt inte hur stor den blir, det finns två mål med det:
Ta högre höjd, detta med hjälp av en plattare fock som skotas innaför vanten
Ha ett försegel som är lättare att slå med då jag seglar med småbarn, det ska vara mindre skot att dra in i slagen.

Det viktiga är alltså att den blir så pass "kort" att den går innanför vanten.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 30 sep 2014, 07:18

Hittade denna gamla tråd!
Problemet löste sig med nytt försegel - nu går jag högt utan rodertryck. Problemet nu är att båten känns helt död då det blåser under ca 5 m/s. Efter konsultation av segelmakare vid beställning av ny stor som rekommenderade att fälla masten rejält så ska jag nog få ordning på det oxå...

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 03 okt 2014, 21:10

Roligt att man träffade rätt med tankarna kring förseglet.

Skriv svar