Måla "ovanpå" VC 17
Re: Måla "ovanpå" VC 17
Har idag blivit erbjuden "sponsring" av ny bottenfärg till vårutrustningen.
)
Är det International som är sponsor då? Vad fick du för besked från dom om vad orsaken kunde vara? Är det samma svar som jag fick, att VC17 är på gränsen att klara västkusten, även om den heter västustkvalité?
Jomenvisst är färgen på gränsen, har svårt att acceptera att man måste måla trenne gånger för att få "skydd".sangris skrev:Är det International som är sponsor då? Vad fick du för besked från dom om vad orsaken kunde vara? Är det samma svar som jag fick, att VC17 är på gränsen att klara västkusten, även om den heter västustkvalité?
Huset målar jag bara en gång för att få det "skyddat", ( Demideck).
Är engagerad i musseibogserbåten Herkules den målade vi bara EN gång när vi dockade den i våras. http://msherkules.se/index.html
Min motorbåt bottenmålar jag vart tredje år.
Kopia på svars mail:
Jag förstår att du stor erfarenhet av båtar och säkerligen då även båtmålning!
Vet inte om du använt VC 17m tidigare, denna bottenfärg skiljer ju sig ganska mycket från andra konventionella bottenfärger.
VC 17m är ju mycket tunn, därför är den extra känslig för om det kommer på för liten mängd färg, då räcker inte skyddet till. Man måste också vara försiktig när man rullar på färgen och inte föra rollern över på samma ställe flera gånger eftersom detta påverkar hur kopparen fördelar sig.
När jag räknar på måtten på din båt så bör det gå åt ca 4,5 liter VC 17m. Du har använt 3 liter vilket alltså mycket sannolikt skulle kunna vara en orsak till påväxten. Kopparen har helt enkelt inte räckt till. Ett annat alternativ är att det skulle vara något i vattnet som reagerat med färgen och förhindrat kopparen från att läcka ut, detta känns dock mer långsökt.
Inför nästa säsong skulle vi rekommendera att du för att få ett bättre skydd, påför ytterligare 2 burkar.
Ett annat alternativ är att du byter till en effektivare självpolerande bottenfärg, förslagsvis MICRON SUPERIOR.
Vi sponsrar dig gärna med bottenfärg till nästa säsong, vare sig du väljer VC 17m eller Micron Superior.
Hör av dig om du är intresserad av detta så försöker vi lösa det att du tex hämtar färgen hos Wahlborgs Marina.
Vänliga hälsningar
Mitt svar:
"Hej
Jomenvisst har jag erfarenhet av båtar, tillochmed jobbat 2 säsonger på Långedrags båtservice.
Har haft egen båt sen 1952.
VC 17 var ny för mej, valde den då båten var målad med den tidigare.
Vet om att man inte skall "rulla över" flera ggr. gäller även andra färger.
Tar gärna emot ert erbjudande om sponsring av bottenfärgen.
"Sponsras" det nu eller till våren?
Mvh Lasse"
--------------------------------------------
4,5 liter VC17 tycker jag blir en dyr bottenbehandling. på en ADAGIO, 8,15 x 2,8x1.25
Om jag inte minns fel, så står det på International att det ska på minst 2 lager? rätta mig om jag har fel.
Så Lasse, om du av ren snålhet bara har lagt på ett lager Vc17 så förstår jag att det blivit som det blev.
Vc17 blir löjligt tunn och slät när den är rollad, så man kan inte alltid göra som förr.
Jag har som jag skrev inte några som helst besvär av beväxning på min båt som legat på samma plats, MEN jag har lagt på 3 lager med Vc17 (!)
Lägg på ett extra lager nästa gång, så funkar det nog.
/Thomas
Så Lasse, om du av ren snålhet bara har lagt på ett lager Vc17 så förstår jag att det blivit som det blev.
Vc17 blir löjligt tunn och slät när den är rollad, så man kan inte alltid göra som förr.
Jag har som jag skrev inte några som helst besvär av beväxning på min båt som legat på samma plats, MEN jag har lagt på 3 lager med Vc17 (!)
/Thomas
-----------------------------------------thomask skrev:Om jag inte minns fel, så står det på International att det ska på minst 2 lager? rätta mig om jag har fel.
/Thomas
Målade tvenne ggr. För så står det på "burken".
3 L färg gick åt.
Lite snål är jag, men inte när det gäller mina båtar, det är värt varända krona att komma ut på sjön året runt.
http://lasselundell.se/februari.html
International tycker, efter att fått måttuppgift om min båttyp, att 4,5 l är normalt 3 strykningar.
Nu kommer de att sponsra ny färg.
Kommer att byta till Micron Superior.
Då rekommenderar dom en grundfärg ovanpå VC17.
Kopia ur mail: " Bäst fäste på VC 17 m får du om du först lägger ett skikt med PRIMOCON grund, vi skickar med färg till detta också."
Även grundfärgen sponsrar dom.
Heder åt International.
Nu har jag fått svar på trådens fråga.
Hur målar jag oppanpå VC17.
Botten är renskrapad från färg, men en hal yta känns ändå.
Ja, heder åt International! Du har fått samma bemötande som jag fick då färgen (VC 17m) inte hållit vad som lovas på burken.
Skillnaden är att jag fick aldrig rådet att grundmåla på den gamla VC17 utan det skulle gå att måla direkt på. Har sedan de sponsrade första året använd Micron WQ (vet inte riktigt vad det är för skillnad på dessa färger) alla år.
Skillnaden är att jag fick aldrig rådet att grundmåla på den gamla VC17 utan det skulle gå att måla direkt på. Har sedan de sponsrade första året använd Micron WQ (vet inte riktigt vad det är för skillnad på dessa färger) alla år.
jag målade på Internationals superior direkt över VC17 för flera år sedan. Funkade bra. Har sedan använt Hempel, där jag tyckr man fick mer slem än tidigare så nu har jag provat en ny färg ifrån International som jag inte kommer ihåg namnet på. Har inte haft slem eller något annat på botten.
propellerna har jag alltid omålad och ingen som helst beväxning eller tulpaner på den. Gnider bara upp den något med autosol varje vår.
propellerna har jag alltid omålad och ingen som helst beväxning eller tulpaner på den. Gnider bara upp den något med autosol varje vår.