Bottenplugg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Bottenplugg

Inlägg av Besqua » tor 18 dec 2014, 08:35

Har skärskådat skrovet men finner ingen plugg, vi har genomgående mast
samt masten på på vintern.
Jag undrar om ni skulle borra hålet som behövs för att få ut det
oundvikliga vatten som letar sej ner?
Alltså montera en dyvika, har ni gjort det, vet att det berörs flyktigt i ngn annan tråd
tror glykol kunde vara en lösning????
Men hur ska man tänka?
Eller ska man tycka ett en is kaka på ca 50 kg är charmigt?
Länspumpen fungerar bara tills det fryser= nu

Gaidin
Diamantmedlem

Re: Bottenplugg

Inlägg av Gaidin » tor 18 dec 2014, 12:03

Har aldrig sett en bottenplugg i en segelbåt, är det vanligt?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 18 dec 2014, 13:27

Hade dyvika i förra segelbåten, inte i nuvarande - gissar att 50% av båtarna har det därför. :-)
Alla borde ha skägg

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 18 dec 2014, 15:47

Har en motorbåt med dyvika, den har nog släppt in mer vatten än den släppt ut. :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 dec 2014, 16:00

Om man har båten vinterförvarad på så sätt att det kommer in vatten genom masten kan man göra på två sätt: Antingen tätar man masten (det är inte det lättaste) och så har man en dränering ur denna till däck fvb till utsidan. Får man till den lösningen är den ju tät på sommarhalvåret också. Här använder Selden (har jag för mig) PU-skum, och knepet är att få till detta på rätt plats, helt nära mastkragen.

Annars har man en dyvika (PÅ LAND, OBS OBS... :-) ) men då måste den förstås vara nära mastfoten.
Nu blir ju inte en dyvika någon garanti heller, för man kan ge sig den på att det fryser till i alla fall och då bygger regnvatten/smältvatten på. Min lösning hade nog varit en dyvika, även om det inte heller är någon garanti. Till slut rinner det ju ut när frosten släpper.

Kanske kan man köra ett frostskydd (minielemt) för att tina allt som tar sig in och pumpa ut det även i frost?
Anders S

Finlir
Trogen medlem

Inlägg av Finlir » fre 19 dec 2014, 15:03

Jag funderar på att tätning i masten straxt ovan för däcket/rufftaket är nog det bästa sättet men då behöver man göra något eller några hål i masten.

Vet någon hur mycket man kan borra i en mast utan att den blir försvagad? Ett stort hål med stor diameter eller flera små? Om man tittar på befintliga installationer på en mast kan man ju se flera hål nära varandra för popnitar, uttag för el och fall mm. Om man kan göra ett eller kanske två lite större hål så kanske man kan sätta en tätning som är mindre permanent än att täta masten med PU skum. PU skum ger dessutom en mycket okontrollerad översida med ojämnheter där vatten samlas och fryser. PU skum är nog nära på omöjligt att ta bort om man skulle behöva göra nya dragningar inne i masten. Så ska man sätta PU skum så ska man nog trycka i några extra el-rör först.
Således inte en lösning i år om båten är på land med masten på.... men det är ett problem som många vill lösa...

En tanke är ju att täta masten med plast och tejp på alla ställen där vattnet kan komma in. Men att klättra i masten är nog inte heller nåt man kan göra på land, eller?

En annan enklare möjlighet som kan göras i år är att skaffa frostskyddskabel. (om du kan/vill använda el under vintern.) Jag köpte Biltemas frostskyddskabel. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Eleme ... bel-46365/
Den kan ligga i vatten och startar när det blir under 5 grader. Då fryser det inte i kölsvinet och med dyvika rinner vattnet ut.
Mot de sju haven med stormsteg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 21 dec 2014, 10:30

Meh... varför inte ta av masten?! Problemet löst + du kollar riggen.
Ibland behöver man tänka lite på tvärsen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Finlir
Trogen medlem

Inlägg av Finlir » mån 22 dec 2014, 10:13

Här är Seldéns förslag på hur man tätar en mast.
http://www.seldenmast.com/files/1380900 ... -814-S.pdf
Mot de sju haven med stormsteg

caveman
Trogen medlem

Inlägg av caveman » mån 22 dec 2014, 10:30

Skall du ha masten uppe under vintern och den är genomgående så måste den vara tätat och dränera vattnet på däck. I annat fall får du in en massa vatten i båten som sugs upp av träet i inredningen. fryser det sedan när träet är mättat så förstörs inredningen.

Det är inte så svårt att göra en tätning. Följ tex Seldens instruktioner. I det fall ledningar går i ett rör genom tätningen så måste de göra en böj innan de fortsätter ner . Det räcker med två st 10mm hål ovan däck för att klara dräneringen.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » mån 22 dec 2014, 23:47

Bra uppslag, jag kommer att följa Seldèns beskrivning, det blir mycket
vatten som följer med in i segelutrymmet och ner i kölsvinet, tyckte om
den möjligheten med bottenplugg som vår tidigare båt hade, men visst så få hål som möjligt i skrovet...
Är kluven till att ha masten på året om, men den är så tung att hantera att jag ser över den var tredje år,
som semesterseglare hoppas jag det räcker.

Skriv svar