Laddning Gen / Solceller
Laddning Gen / Solceller
Kommentarer om min "konstruktion".
Dioder Schottky typ
Dioder Schottky typ
Re: Laddning Gen / Solceller
Det var ett svårtolkat schema..... Vad är plus, vad är minus? Vad är tanken med det, som jag läser det så blir det "rundgång"...
Jag kan inte se hur servicebatteriet kan laddas av generatorn.
Och är till/från för något? Relä? Strömbrytare?
Och är till/från för något? Relä? Strömbrytare?
Generatorn laddar servicebatt. via det spänninsstyrda relät.
Solcellerna laddar startbatt. via dioderna.
Solcellerna laddar startbatt. via dioderna.
Ledsen, men jag förstår ändå inte hur generatorn ska kunna ladda servicebatteriet. Servicebatteriet är ju ansluten till anoden på dioden och strömmen kan ju inte gå baklänges genom denna.
Vad ska dioderna göra för nytta? Är dessa parallellkopplade?
Vad ska dioderna göra för nytta? Är dessa parallellkopplade?
...och vad gör kontakten inom den streckade rutan till det spänningstyrda reläet?
Det går ju bara runt....... Ser inte att relät gör någonting
Det går ju bara runt....... Ser inte att relät gör någonting
Det spänningsstyrda relät kopplar generatorn till servicebatt. (när spänningen över 13,3 V).
Kontakten är ritad i frånläge, (när spänninen är under 12,8 V).
Diodernas uppgift är att ladda startbatt. från solcellerna.
Valde 2 för det var vad som fanns "hemma".
De är parallellkopplade.
Går att ersätta med 1 diod.
Röd, laddning generator
Grön, laddning solceller
Kontakten är ritad i frånläge, (när spänninen är under 12,8 V).
Diodernas uppgift är att ladda startbatt. från solcellerna.
Valde 2 för det var vad som fanns "hemma".
De är parallellkopplade.
Går att ersätta med 1 diod.
Röd, laddning generator
Grön, laddning solceller
Aha. Uppfattade inte att dioderna var elektriskt sammankopplade där linjerna korsade varandra.....
Om man ersätter till/från-relä med vanliga huvudströmbrytare och renodlar bilden så är det så här du hade tänkt dig?
Enda invändningen är att det kommer att gå mycket ström genom dioden när startmotorn går, den kommer förmodligen att knäckas då stor del av startströmmen kommer från servicebatteriet.
Enda invändningen är att det kommer att gå mycket ström genom dioden när startmotorn går, den kommer förmodligen att knäckas då stor del av startströmmen kommer från servicebatteriet.
Hög strömn blir det, men dioderna klara 100 A.paliswe skrev:Om man ersätter till/från-relä med vanliga huvudströmbrytare och renodlar bilden så är det så här du hade tänkt dig?
I ditt förenklade schema kommer dioden också att belastas med hög ström vid start.
"Till/Från" är en strömbrytare,
Tanken är att under sommaren kopplas "allt", dioder och spänningsavkännande relät bort.
Skulle något batteri vara nerkört så finns det alternativa laddningar att tillgå.
Under vinterperioden är den tillkopplad, så att startbatterierna får underhållsladdning via solpanelerna.
Elinstallationen följer gängse praksis, bla. finns huvudbrytare.
Lycka till!
Jag vill ha så lite att tänka på som möjligt, så jag har installerat CTek D250S. Den separerar batterierna, laddar servicebatteriet och innehåller solcellsregulator som laddar både service- och startbatteri. Helt automagiskt!
Jag vill ha så lite att tänka på som möjligt, så jag har installerat CTek D250S. Den separerar batterierna, laddar servicebatteriet och innehåller solcellsregulator som laddar både service- och startbatteri. Helt automagiskt!
Är lite el o prylskadad.paliswe skrev:Lycka till!
Tycker det är skoj om man kan få till det med lågbudgetlösningar.
Kostnad hitintills 149 Skr för relät, resten låg i braattha hyllorna. GPShållaren Lasse
Finns även till WHF :-)