Motorolja

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
oceansailor
Diamantmedlem

Motorolja

Inlägg av oceansailor » fre 30 jan 2015, 09:23

Flera motorfabrikanter varnar för användandet av syntetolja.

Pratade med en båtägare använt syntetolja i en motor där fabrikanten avrådde. (Mer än 1000 gångtimmar på motorn med syntetolja och inget problem)

Han visade mig även oljeanalyser både från mineral samt syntetolja som visade att syntetolja som hade använts i 250 timmar var i bättre skick än mineralolja som gått 70 timmar.

Är det någon som kan förklara varför syntetolja skulle skada en dieselmotor där mineralolja rekommenderas?

HansH
Diamantmedlem

Re: Motorolja

Inlägg av HansH » fre 30 jan 2015, 16:04

Google is your friend:
Den moderna hel- och halvsyntetiska oljan är inte konstgjord som namnet antyder. Det är egentligen samma gamla olja, men den är behandlad. Skillnaden på mineralolja och syntetolja är huvudsakligen att syntetoljan raffinerats anorlunda och behandlats för att göra kolvätekedjorna så lika långa som möjligt. Den har lite andra tillsatser också. Fördelarna med syntetoljan är att främst att den fungerar bättre vid höga temperaturer och höga glidhastigheter, t.ex. i ett turboaggregat. Mineralolja kan koksa i en sådan situation.

Syntetolja i gamla motorer

Det finns inga belägg för att syntetoljan löser upp gammal sot i en motor. Däremot kan den vara aggresivare mot packningar. Äldre motorer är ofta lågvarviga och har väl tilltagna lager och det är egentligen ingen nytta med att köra dom på syntetolja.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 30 jan 2015, 16:35

Jo jag har Googlat. Om jag har förstått det hela rätt är syntetolja alltid något lite "bättre" men framförallt behåller sina goda egenskaper betydligt
längre än mineralolja.

Har själv inget intresse av syntetolja eftersom jag inte kör 250 timmar/året. Skulle prisskillnaden vara försumbar
så kanske jag skulle överväga det.

Den där båtägaren som jag pratade om var en båttaxi som säkert körde många hundra timmar om året. För honom blir det ekonomi. Det är ju en viss skillnad på 70/250!

Var bara intresserad att höra om det ligger något i ex.vis Yanmars påstående att

"Syntetolja kan orsaka orsaka allvarliga motorskador"

eller om det är en skröna?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 30 jan 2015, 19:52

Kompissen haver en ny Volvo/Penta i sin Monsun.
Han bytte till helsyntetisk olja av högsta kvalitet ( han jobbar på bilverkstad där oljan är "gratis" ) och fick problem med att lågt oljetryck "tutade" på låga varv.
Bytte till "vanlig" olja och "problemet" försvann.
Tack Gerard på Walborgs M för ditt råd.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 30 jan 2015, 20:27

Det låter ju mer som att det var fel viskositet på syntetoljan? Har svårt att tro att oljetrycket förändras om oljan har rätt viskositet. Detta oavsett om det är syntet eller mineral.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 30 jan 2015, 20:30

Är det inte så att syntetolja bättre "behåller" sin viskositet när oljan blir varm än vad mineraloljan gör? Eller är det något jag har fått om bakfoten?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 31 jan 2015, 16:30

Ingen anledning till oro, bara man läser på !

Probem med syntetolja kan uppstå av två skäl: Det ena är att alla oljor (additiv) inte är likvärdiga eller ens lämpade för sitt syfte. Till exempel är olja för moderna bensinmotorer av en kvalisort som inte passar för marindieslar (dieslar över huvud taget). Därför kan man (faktiskt) hitta tämligen standardorienterade lågpris syntetoljor som duger bra för bilar, men som inte alls passar för dieselmotorer. Det är likadant åt andra hållet, motoroljor för dieselmotorer kan ibland duga rätt bra för bensinmotorerer av äldre typer, men är direkt fel att hälla i en nyare motor, i synnerhet om den har katalysator. Det finns nyare, tunna oljesorter som sparar bränsle, men som är mycket troliga kandidater för "flexibelt oljetryck" i en sliten motor - dieslar av äldre modell har ofta en "sweet-spot" runt SAE30, där allt smörjs lagom av sådan (idag) relativt tjock olja.

Så det första att kolla är additivpaketetet - är det en dieselolja eller är det en bensinolj , sedan viskositeten: är den "lagom till motorn" som sådan?

Om det sedan visar sig vara en lämplig diesel(smörj)olja, så skall man fundera på driftförhållanden. Man kan anskaffa en "för bra" olja som skapar förutsättningar för sk "cylinderpolering", något som kan göra både diesel- som bensinmotorerer svårstartade (låg kompression). Nu tror man att "cylinderpolering" innebär "polerade cylindrar, men det vanligaste är att de fina räfflor (honingsspår, heningsspår) som skall finnas i cylinderväggen försvinner därför att de sätts igen av sotrester (motorn går kallt). En (diesel)motor som får detta problem blir inte bara svårstartad, utan kommer att sakna olja på cylinderväggarna och slitas hårdare därför. Det här är ett driftproblem, inte ett oljeproblem, egentligen. Kör man motorn "lätt" kommer de här problemen naturligt.

Rätt sorts syntetisk diesesmörjolja blir egentligen bara dyr, den blir inte dålig, men driftekonomiskt är det ju ingen bra affär. Oljan bär fukt och behöver ut ur motorn vid vinterservicen, och att rena oljan och återanvända den är överkurs för alla oss som behöver 6 liter eller så per säsong.

Personligt val: Jag använder "vanlig olja" för industridieslar och byter efter 100 timmar (typ). Anger tillverkaren en specifik oljesort så hade jag använt den, även om det handlar om en "udda" oljesort.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 31 jan 2015, 16:59

Anders.
Tack för Ditt svar. Jag gör som Du och byter olja efter 100 timmar eller varje säsong.

Samma sak blir det med bilen som får oljebyte var 1000 mil. (Trots att den går på syntetolja)

Mer än dubbelt så ofta som bilfabrikanten rekommenderar.

Det intressanta är dock att ex.vis Yanmar rekommenderar oljebyte efter 250 timmar eller varje säsong. (Volvo 500 timmar!!
eller varje säsong, D2-55 och D2-75)

Den oljeanalys som gjordes i det det fall som jag beskrev visade tydligt att mineraloljan definitivt inte skulle hålla
250 timmar.

Redan efter 70 timmar hade den börjat förlora i egenskaper och ett byte efter 100 timmar skulle varit befogat.

Syntetoljan var i bättre skick efter 250 timmar. I båda fallen var det kvalitetsoljor som uppfyllde kraven som specificeras.
Senast redigerad av 3 oceansailor, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 31 jan 2015, 17:35

Det finns givetvis driftfall där det är motiverat med "long-life-olja", och de driftfallen klara man lättare med stabila oljespecifikationer (=syntetolja). Det som är knepigt är som sagt att avgöra )på egen hand) när man kan byta en dyrare olja mot en en längre driftsperiod, och vet man inte när additiven förbrukats hjälper det kanske inte med en stabilare grundolja.

I professionella sammanhang kan man testa oljan och antingen köra oljan i botten eller t o m ersätta antislit-additiverna då grundoljan utarmats på dessa, men för oss som "byter för säsongen" för en 5-hundring eller så är det ju troligen inte lönt. http://webshop.agrol.se/agrol-oljetest- ... uct/900001

Det man bör tänka på är att det sedan länge är bekant att det finns basoljor som håller mer eller mindre länge även bland "dinosaurieoljorna. De stora leverantörerna (GULF, CASTROL etc) håller god kvalitet, som regel, men additivpaketen är helt vitala.
Anders S

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Inlägg av andres » sön 01 feb 2015, 10:51

Jag har en VP D1-30 från 2005. Volvo Penta föreskriver oljebyte efter 200 timmer eller minst 1 gång/år. Har alltid använt VP original olja. Oftast hamnar jag på ca 100 timmars motorgång per säsong men förra året blev det en hel del kanalkörande så motorn kom upp i ganska jämt 200 timmar. Borde jag kanske ha bytt olja efter 100 timmar i alla fall, trots att Volvo Penta säger 200 timmar?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 feb 2015, 16:11

Hur många timmar oljan håller är ju betingat av sådant som oljevolym, hur motorn belastas, och driftförhållandena. Om man jämför en modern, noggrant styrd diesel (Andres) med en äldre, mekaniskt styrd diesel (som min Yanmar) kan man enkelt få den typen av drifttidsskillnader med ungefär samma grundkvalitetet på oljan. Oljan skall bära rester av vatten, svavel (särskilt läbbigt i kombination), sot och andra föroreningar (mest sot), samtidigt som tillsatsmedlen skall skydda mot korrosion och skona bärytor på lager och lira ihop med de olika metaller som man hittar i motorns inre. Sedan innebär flitigt användande vanligen att oljan hettas upp såpass så att vattenöverskottet ångar av, vilket i sig brukar vara bra. Däremot kan det göra så att man får för sig att oljeförbrukningen är ganska hög, men det är i så fall skenbart. Kör man flera dagar i sträck och oljan minskar med en halv liter kan det lika gärna vara vattenavgång som "äkta oljeförbrukning". Här kan man ju tänka på att 24 timmars oavbruten drift innebär att man kör upp sina 100 timmar (gammal tumregel) på fyra dygn. Att byta olja efter 8 dygn låter inte direkt slarvigt det heller.

Nu finns det inget skadligt med att byta i förtid, även om vinsten att byta onödigt tidigt inte heller är särskilt stor. Det som är viktigt är fortsättningsvis att man håller litet koll: En frisk motor som går som den skall inte sota ner oljan alltför hårt, och att kolla det gör man rätt enkelt - torka av oljan på en bit vitt papper (luddfritt hushållspapper) och om oljan inte är kolsvart efter 100 timmar är det troligen ingen fara på taket. Går motorn för tungt lär den sota ner oljan märkbart, och då kan man vinna något på att byta litet oftare. Sedan har motorfabrikanten sin egen klassning (jag tror att Volvo kör VDS-2, -3 och -4) och de oljor som uppfyller Volvos krav skall rimligtvis hålla stilen så länge som Volvo kräver. Här tror jag att alla motortillverkare använder OEM-tillverkare och de flesta kvalitetsoljor uppfyller flera av de kända motortillverkarnas krav.

Jag skulle inte tveka att byta tidigare om jag förväntar mig att motorn kommer att få jobba en smula hårdare än eljest. Om din motor farit illa för att du körde "tiden ut"? Nej, nej. Däremot kan man ju alltid resonera att byte en smula i förtid ger marginaler, som man kan ha nytta av om man måste köra motorn hårdare än man planerat eller inte kommer åt att byta då man borde, men vad sådant är värt är ju inte lätt att avgöra.
Anders S

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 01 feb 2015, 20:32

Marginaler finns ju även på byte av motorolja, så det finns väl ingen anledning att byta i förtid, tycker jag.
Känner till fall där motoroljan på en gammal bil aldrig byttes och den fortsatte ändå att gå. Nu ska man ju inte utmana ödet och det är väl inte helt jämförbart heller.....

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 02 feb 2015, 09:56

sangris skrev:Marginaler finns ju även på byte av motorolja, så det finns väl ingen anledning att byta i förtid, tycker jag.
Känner till fall där motoroljan på en gammal bil aldrig byttes och den fortsatte ändå att gå. Nu ska man ju inte utmana ödet och det är väl inte helt jämförbart heller.....
Marginaler finns säkert. Frågan är bara på vilka grunder dessa är beräknade? Det kan ju vara så att motortillverkaren räknar med kortare ekonomisk livslängd än vi båtägare. I alla fal kan man tro det när det gäller hur lång tid en del tillverkare håller reservdelar i lager.

Visst klarar en motor av att man någon gång kör med gammal olja. Syndade själv med detta på bilen lite mer regelbundet, vilket förmodligen var orsaken att turbon rasade efter förhållandevis kort tid om man skall tro reparationsverkstaden. Inte så att jag gick över rek. intervaller, men det var definitivt inte en dag för tidigt.

Ren högkvalitativ olja är A och O för alla motorer, pumpar och maskiner.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 02 feb 2015, 20:53

Håller med dig oceansailor. Men min bil har jag matat med billig olja som jag bytt en gång om året antingen det behövdes eller ej..... ;-)
Däremot höll mitt turboaggregat i nästa 30000 mil, trots det!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 feb 2015, 13:02

Det finns massor med åsikter om "vad man måste göra" när det gäller service. Bland annat finns det en falang som mer eller mindre öppet gör troligt att serviceåtgärder enbart är en sätt för motortillverkaren att tjäna pengar (och då tänker man inte på att 90 % eller så av av servicekostnaderna går till andra leverantörer än motortillverkaren, eftersom arbete och delar är något som inte Volvo/Yanmar etc tillverkar eller levererar.

Det som är minimum är det som tillverkaren har angivit som minimum, och sedan kan man troligen bättra på det en smula genom att inte gå fullt ut på alla tidsperioder. Men om man följer rekommendationer om kvalitet, håller ett öga på motorn (gång? temp? sot? överlast? bränsle?, kylning?) och ser till att slitdelar (remmar och filter) byts, så håller lågbelastade båtdieslar mycket bra.

Typiska (förväntade, men inte garanterade) drifttider för en båtdiesel kan vara 5000 timmar. För att relatera till vägfordon, så svarar det mot ca 25.000 mil (fem mil/timma), och om man sköter båtmotorn som man skall (och kör den korrekt) kan man nog få ut mer än 5000 timmar innan den behöver renoveras. Yrkestrafik kör taxi 50.000 mil innan man räknar med att motorn är sliten. Det kan vi också göra, men man får inte slarva med servicen, och framförallt se till att man kör motorn så den blir varm och går bra.

Varje start på våra motorer är en kallstart, vi kör (vi som seglar) kanske bara motorn 10 minuter på lämplig effekt och en del andra tilltag (batteriladdning) som inte är så nyttiga. Vill man hitta förklaringar till att båtmotorer är utbytesmässiga efter bara 2-3-tusen timmar (30 år med 100 timmar per år) så finner vi dem i "fusk" med serviceåtgärder, bland annat kylvätska (internt), impellerbyten, sjögräs i kylsystemet, en termostat som inte fungerar och annat sådant. Att oljan blir gammal eller sliten respektive filtren är igensatta och slamfyllda brukar inte vara boven, eftersom olje- och filterbyte är en årlig ritual för de flesta. Däremot kanske man också skall kolla remmar och impeller och se till att alla slangar är i skick ?

Men ny olja+filter+impeller och kylvätska (vare sig det behövs eller ej) kostar såpass litet och ger marginaler som man kan behöva då man minst anar det, så det är inget man bör hoppa över. Vi kan ju inte stänga av motorn om den lyser rött (det kan ju vi seglare kanske göra, men ändå inte), och det är ett bra skäl att inte chansa med servicen.
Anders S

Skriv svar