Västkusthamn i Göteborgstrakten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
jmoberg
Rookie

Re: Västkusthamn i Göteborgstrakten

Inlägg av jmoberg » mån 02 feb 2015, 22:28

Slår liv i denna gamla tråden igen... Som om det inte var illa nog, nu förbjuder de sjösättning med egen kranbil helt! läste på Grefab.se idag att endast sjösättning med deras kran är tillåtet av säkerhetsskäl. Man tar sig för pannan.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 02 feb 2015, 22:46

Har det hänt någon olycka/tillbud nyligen som ligger till grund för detta förbud? Hur kan man annars hävda säkerhetsskäl?

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 02 feb 2015, 22:54

Jag har varit dålig på att uppdatera tråden som jag en gång skapade. Jag fick besked genom HBF att kontakta Grefab och boka båtupptagning i höstas. Det ska tydligen vara en missuppfattning från min sida att de inte sjösätter eller torrsätter till egen båtvagn, trots att det klart o tydligt stod så på deras hemsida. Om denna info är ändrad i skrivande stund känner jag inte till. Jag fick i alla fall båten upplyft av kranen i hamnen i höstas och hemresan gick som smort. Nu väntar jag med iver på våren och sjösättningen igen....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 02 feb 2015, 23:17

Tror inte det är av säkerhetsskäl, utan av ekonomiska skäl.
Har lyft med "egen" kranbil i Kullavik och Grebbestad och fått betala för "kajavgift".
'Säkerheten" svarar ju kranägaren för.
Haver sett privata kranbilar som sjösatt och tagit upp efter arbetstid i GREFAB-hamnen.
Inga problem att låta GREFAB sköta kranlyften tilll kundvagnar.
kundvagn.jpg
kundvagn.jpg (7.79 KiB) Visad 4310 gånger

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tis 03 feb 2015, 08:25

Lasse L skrev:Tror inte det är av säkerhetsskäl, utan av ekonomiska skäl.
Har lyft med "egen" kranbil i Kullavik och Grebbestad och fått betala för "kajavgift".
'Säkerheten" svarar ju kranägaren för.
Haver sett privata kranbilar som sjösatt och tagit upp efter arbetstid i GREFAB-hamnen.
Inga problem att låta GREFAB sköta kranlyften tilll kundvagnar.
kundvagn.jpg
Det kan handla om kajbelastning, kajerna är rätt dåliga egentligen och en kranbil med stöttor som lyfter en bit ut trycker rätt bra. I Fiskebäck är det bara platsen bredvid stora mastkranen som går att ställa upp en kranbil men där håller inte kajen.
De kranlyft som görs i Fiskebäck sker med låååång lyftarm av t ex Christers Båtlyft som har specialtillstånd att lyfta i hamnen, och då står han vid miljöstationen.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tis 03 feb 2015, 09:41

Lasse L skrev: Inga problem att låta GREFAB sköta kranlyften tilll kundvagnar
Inte nu nä.... Men i våras fick jag inte sjösätta i Hinsholmen, utan var hänvisad till Björlanda Kile på tider som var omöjliga för mig att anta.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 03 feb 2015, 13:46

sangris skrev:
Lasse L skrev: Inga problem att låta GREFAB sköta kranlyften tilll kundvagnar
Inte nu nä.... Men i våras fick jag inte sjösätta i Hinsholmen, utan var hänvisad till Björlanda Kile på tider som var omöjliga för mig att anta.
Efter omorganisationen, så upplevde jag i våras att, det blev byråkratiskt.

Skriv svar