Motorolja
Re: Motorolja
Bra svar av Anders S! Man kan göra jämförelsen med bil ännu mer, 25.000 mil på 30 år blir ca 800 mil om året, man kör bara 6 mån om året och låter den stå ute på parkeringen i regn och rusk och i snödrivan på vintern, när man kör är det aldrig mer än nägra mil åt gången, oftast blir den inte blir varm. Man drar järnet precis efter man startat och kör bara fullgas. Oljan byter man bara vartannat eller vart tredje år. Serviceintervallen i serviceboken struntar man i.
Vilken bilmotor håller då i 30 år?
Vilken bilmotor håller då i 30 år?
Anders S skriver:
"och då tänker man inte på att 90 % eller så av av servicekostnaderna går till andra leverantörer än motortillverkaren"
Vad har du fått detta från? Du kan inte mena att de uppåt 4 tusen det kostar att serva en bil har svårt att täcka 4 tändstift, en skvätt olja och kanske ett par olika filter. Eller är det kanske däckskontrollen som kostar, en 4 tittningar exklusive reservdäcket...nåja..
Jag sällar mig nog hellre till lägret som tror man blir blåst på servicen.
mvh
"och då tänker man inte på att 90 % eller så av av servicekostnaderna går till andra leverantörer än motortillverkaren"
Vad har du fått detta från? Du kan inte mena att de uppåt 4 tusen det kostar att serva en bil har svårt att täcka 4 tändstift, en skvätt olja och kanske ett par olika filter. Eller är det kanske däckskontrollen som kostar, en 4 tittningar exklusive reservdäcket...nåja..
Jag sällar mig nog hellre till lägret som tror man blir blåst på servicen.
mvh
Jomen visst är det så att VP och Yanmar (sätt in din favvo-motortillverkare här) inte har något ekonomiskt intresse av att båtägaren köper filter, olja, kylvattentillsatser, remmar, impeller och annat byngel, om man nu inte fått för sig att det bara är motortillverkaren som skall få leverera (det finns ju de som anser detta, men där håller jag inte med).. Däremot är osäkerheten hos fordonsägaren naturligtvis en påverkande faktor, men vettiga båtägare bör ju i rent självförsvar skaffa de grundkunskaper som behövs för att sköta om sin farkost. Att serva min egen Yanmar kostar ungefär 300 kronor i olja, impeller och filter går på en hundring tillsammans, kylarvätskan går på en hundring, en rem och ett bränslefilter bytes vid behov (och ersätts i förrådet) - värre är det inte - skall vi säga en tusing per säsong? Resten av båten kostar rätt mycket mer, om man säger så...
Såklart hade det blivit duktigt mycket dyrare om man lejt hantverkare för jobbet, men det är ju i de flesta fall ett val som man kan göra.
Om man betalar 4000 för enbart motorservice på sin bil tycker jag också man betalar rätt mycket. Men det är ju inte mycket av de pengarna som går till tillverkaren.
Såklart hade det blivit duktigt mycket dyrare om man lejt hantverkare för jobbet, men det är ju i de flesta fall ett val som man kan göra.
Om man betalar 4000 för enbart motorservice på sin bil tycker jag också man betalar rätt mycket. Men det är ju inte mycket av de pengarna som går till tillverkaren.
Anders S
Hur ofta man skall byta oljan i båtdieselmotorn påverkas även drastiskt av den oljemängd motorn har i oljetråget. Vår nuvarande båt har en V-P D2-55 och där har Volvo förstorat oljemängden avsevärt jämfört med de mindre motorer som suttit i våra tidigare segelbåtar. Nu måste jag köpa två (ja t.o.m. tre 4 liters) dunkar motorolja för oljebytet då det tidigare räckte med bara en dunk. Följaktligen har oljebytesintervallet kunnat förlängas avsevärt jämfört med de mindre motorerna som har en liten oljevolym i motorn. För mig räckte de små motorernas drifttid bra för en seglingssäsong. I varmare länder är seglingssäsongen mycket längre och kanske har V-P försökt hjälpa båtägarna där. Med V-P D2-55:an så är nu oljan endast till hälften använd när jag byter den för nästa seglingssäsong och den är då fortfarande rätt så ren. Att hälla in 10,5 l olja i motorn är ju ingen billig affär (kollade just mängden i Byggplast-Båtpr. lista). Borde alltså använda oljan två säsonger men vill ändå inte låta den stå i motorn hela vintern trots att det antagligen inte skulle betyda någonting för motorn. Man får betala för själsfriden! Om man jämför med hur man använder oljorna i bilar så är vi båtägare kanske lite för samvetsgranna. Vem byter oljan före man lägger sommarbilen i vinteride och trots det så startar den (oftast) snällt nästa vår?
Beträffande oljebytet i drevet skulle jag vilja påminna läsarna om att det blir kvar över 0,5 l smutsig olja med alla orenheter nere i drevet om man har ett V-P S-drev och gör oljebytet endast genom att uppifrån suga ut oljan. Jag rekommenderar att drevoljebytet därför helst görs genom att tappa ut oljan genom tömningsproppen då båten är på land. Samtidigt får man ju då också en god uppfattning om drevets skick när man ser hur mycket eller helst hur lite matallspån det finns på tömningsproppens magnetplugg.
Minne
Beträffande oljebytet i drevet skulle jag vilja påminna läsarna om att det blir kvar över 0,5 l smutsig olja med alla orenheter nere i drevet om man har ett V-P S-drev och gör oljebytet endast genom att uppifrån suga ut oljan. Jag rekommenderar att drevoljebytet därför helst görs genom att tappa ut oljan genom tömningsproppen då båten är på land. Samtidigt får man ju då också en god uppfattning om drevets skick när man ser hur mycket eller helst hur lite matallspån det finns på tömningsproppens magnetplugg.
Minne
Men då har ju fabrikanten tagit hänsyn till det i servicemanualen och ökat bytesintervallet. Man bör iaf byta olja minst en gång om året. Det gäller även en sommarbil om den ska vinterparkeras. Nu pratar vi dieslar och det bildas kolväten i oljan som fräter på metallytorna när allting står stilla i 6 månader.Minne skrev:Hur ofta man skall byta oljan i båtdieselmotorn påverkas även drastiskt av den oljemängd motorn har i oljetråget. Vår nuvarande båt har en V-P D2-55 och där har Volvo förstorat oljemängden avsevärt jämfört med de mindre motorer som suttit i våra tidigare segelbåtar.
Minne
Vill man ha en enkel förklaring till varför Volvo nu menar att det går att köra 200 timmar hittar man ju den rätt så enkelt i att man sliter på 10 liter olja i stället för fyra eller fem liter. Med samma effektuttag på motorn blir slitaget på oljan proportionellt mot oljevolymen. Däremot vill ju även Volvo ha färsk olja över stilleståndsperioden, så man åker ju på att byta olja i alla fall, även om det är ett ansenligt antal drifttimmar kvar.
Men om man vill vara en extrem snåljåp, så fyller man motorn med uppehållsolja olja av litet enklare kvalisort, och så återanvänder man "finoljan" en säsong till. Men det handlar mer om var man handlar , tror jag.
Tll Volvo säljer Agrol (Granngården) en klassad olja (VDS-3) till rimliga priser
http://www.granngarden.se/Agrol/Motorol ... 49857_BASE 20 liter kostar dryga tusenlappen. Den hade jag vågat köpa, och så hade jag bytt olja varje höst, "vare sig det behövs eller ej".
Men om man vill vara en extrem snåljåp, så fyller man motorn med uppehållsolja olja av litet enklare kvalisort, och så återanvänder man "finoljan" en säsong till. Men det handlar mer om var man handlar , tror jag.
Tll Volvo säljer Agrol (Granngården) en klassad olja (VDS-3) till rimliga priser
http://www.granngarden.se/Agrol/Motorol ... 49857_BASE 20 liter kostar dryga tusenlappen. Den hade jag vågat köpa, och så hade jag bytt olja varje höst, "vare sig det behövs eller ej".
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
I manualen till Volvo D2-55/75 så anger man oljebytar intervallet till 500 timmar!! (10.6 l) Är inte det väldigt mkt. ?
Men kanske kan man tänka så att 500 timmar på en säsong innebär att motorn går långa intervaller. Mindre kallstarter.
Syntetolja eller mineral. Ingen skillnad på intervallet?
Men kanske VDS gör att det inte har någon betydelse?
Men kanske kan man tänka så att 500 timmar på en säsong innebär att motorn går långa intervaller. Mindre kallstarter.
Syntetolja eller mineral. Ingen skillnad på intervallet?
Men kanske VDS gör att det inte har någon betydelse?
Vad är "lång tid"? 8 timmar om dagen (med en kallstart per arbetsdag)) i två månader (50 arbetsdagar, 400 timmar) är ju litet annorlunda än en timme per dag (om ens det) under tre sommarsäsonger. Jag tror att ganska få motortillverkare inte rekommenderar oljebyte på kalendertid, inte enbart drifttid.
Det som dödar våra motorer är ju de förfärliga driftförhållandena, korta körtider, massor av kondensvatten, kalla motorer och brist på motion, dvs att vi hänsynslöst kör dem för fullt och stänger av dem lagom till dess de blivit varma.
Det är alltså inte oljetypen ensam som betyder något, utan snarare att syntetoljan gör sig bättre i uthållig drift. Går motorn aldrig varm (med tillräcklig belastning för att ringar och lopp skall bli rena och koksfria) får man cylinderpolering (igensatta smörj- och kompressionsmikrospår) och lustigt nog kan gammeldags dinosaurieolja vara bättre i just det läget. Men det motortillverkaren rekommenderar gäller ju före aldrig så feta Internetpåståenden... :-)
Det som dödar våra motorer är ju de förfärliga driftförhållandena, korta körtider, massor av kondensvatten, kalla motorer och brist på motion, dvs att vi hänsynslöst kör dem för fullt och stänger av dem lagom till dess de blivit varma.
Det är alltså inte oljetypen ensam som betyder något, utan snarare att syntetoljan gör sig bättre i uthållig drift. Går motorn aldrig varm (med tillräcklig belastning för att ringar och lopp skall bli rena och koksfria) får man cylinderpolering (igensatta smörj- och kompressionsmikrospår) och lustigt nog kan gammeldags dinosaurieolja vara bättre i just det läget. Men det motortillverkaren rekommenderar gäller ju före aldrig så feta Internetpåståenden... :-)
Anders S
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Swedol har OKQ8 T750 VDS-3-olja för 666 kr: http://www.swedol.se/of-619506.htmlAnders S skrev: Tll Volvo säljer Agrol (Granngården) en klassad olja (VDS-3) till rimliga priser
Där ser man! Nu (för att vara generell) gäller det ju bara att kolla upp så att klassningen passar den egna motorn. Volvos klassning gäller ju för Volvomotorer och det är faktiskt inte alldeles säkert att alla motorer är helt lika, litet beroende på hur de ser ut inuti (lagermetaller och annat). Men köper man motorolja i yrkesaffärerna får man andra priser även i (relativt sett) "småförpackningar". :-)
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Tror ni på denna oil till Yanmar http://www.granngarden.se/Agrol/Motorol ... 64758_BASE anno 1985?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Den är sannolikt fullt duglig, men det är enklare att jämföra oljor när man har databladet (klassificeringar). Det står granngården inte till tjänst med när det gäller denna olja, men den finns här: http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/ ... uck_sv.pdf.
Annars passar en standard dieselolja 15-40 vanligen bra till litet äldre dieslar. Det viktiga är additivpaketen, det skall vara en dieselolja, och inte alltför tunn, för den här (vår) typ av diesel. 15-40 ligger mitt i spannet för en SAE30-olja. Så har du en 80-90-tals tre- eller fyrcylindrig Yanmar blir det säkert bra. Den här oljan duger bra (se specen).
Annars passar en standard dieselolja 15-40 vanligen bra till litet äldre dieslar. Det viktiga är additivpaketen, det skall vara en dieselolja, och inte alltför tunn, för den här (vår) typ av diesel. 15-40 ligger mitt i spannet för en SAE30-olja. Så har du en 80-90-tals tre- eller fyrcylindrig Yanmar blir det säkert bra. Den här oljan duger bra (se specen).
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Köpte den oljan o bytte idag. Plus filtret. Min GM30F spinner som en katt. Fjolårets Texaco olja av lika hög kvalitet var så fin att den säkett gått lika bra en säsong till.Om det inte vore rejäl nordlig vind som känns som ett par tre minus skulle jag stuckit ut på havet nu.
Allt ombord funkar perfekt nu.
Har tom nästan nytt storsegel, helt huxflux....
Allt ombord funkar perfekt nu.
Har tom nästan nytt storsegel, helt huxflux....
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.