Möjlighet att tömma sin septitank i sommar
-
evatellgren
- Trogen medlem
Möjlighet att tömma sin septitank i sommar
Intressant inslag i går på nyheterna, om att vi båtägare inte tänka sköta oss i sommar, utan fortsätta tömma i sjön. De stora kryssningsfartygen har ju dispens. I Inslaget fanns inte några aktörer med som pratade om att det skulle byggas fler tömningsstationer. Bara på skoj har jag nu googlat runt och kollat upp var dessa tömningsstationer finns och de fanns ju inte så många.....Så hur tänker ni göra, planera er rutt i sommar efter var stationerna finns eller hur kommer ni att göra?
Re: Möjlighet att tömma sin septitank i sommar
Vi kommer att installera tömningsbeslag och om det finns tömningsmöjligheter finns ju ingen anledning att INTE använda dem. Sedan är det fortfarande tillåtet att tömma utanför territorialvattengränsen, och det finns heller ingen risk att vi kommer att ertappas med att inte följa bestämmelserna.
Anders S
Det ryktas om att det har blivit efterfrågan på utanpåliggande däckstömningsbeslag. Alltså en typ där man inte gör hål i däcket......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Kommer att tömma som "vanligt".
Haver tank för att inte tömma i naturhamnar.
Kranen på "glänt" när man kör hem.
Haver tank för att inte tömma i naturhamnar.
Kranen på "glänt" när man kör hem.
Jag resonerar samma som Anders. Finns det station är det ju bra att tömma så, men det lilla-lilla-lilla vi som fritidsbåtsägare påverkar i förhållande till övriga världen (sommarstugor med egna avlopp, breddning, östersjögrannar, jordbruk, kryssningsfartyg...) kommer inte ge mig dåligt samvete för att jag tömmer i havet, även om det sker oftare än sugtömning.
Alla borde ha skägg
-
evatellgren
- Trogen medlem
Självklart kommer vi också att följa lagen så gott det går. Men problemet är att där vi bor finns det inte så många stationer och att segla ut de 12 sjömil som är gräns känns väl så där. Om man har tur och bor där det är gott om stationer så är det bara att gratulera. Tänkte oss in i Mälaren en sväng i sommar och där är det väldigt ont om tömningsstationer såg jag. Så det blir ju knepigt, känns som om toaletten får vara och att det blir skogsbesök istället. Sen förstår jag faktiskt inte varför kryssningsfartygen har dispens. Tycker att det borde vara samma regler som för oss fritidsbåtsägare.
Jag håller på att bygga om vår båt för sugtömning och kommer att tömma så fort jag hittar en station. Det är en hel del jobb och kostnader för att bygga om båten men arbetet ska vara klart innan sjösättning.
Hur skulle det där se ut/funka...?Seawolf skrev:Det ryktas om att det har blivit efterfrågan på utanpåliggande däckstömningsbeslag. Alltså en typ där man inte gör hål i däcket......
Jag funderade ett tag på att sätta sugtömningsbeslaget nere i stuvfacket bredvid (ovanför) septictanken.
Men efter lite frågor till de som redan provat att sugtömma så är inte placeringen i stuvfacket så lockande längre.
Tydligen stor risk att det droppar lite svart-vatten primärt vid losskoppling av sugslangen. Och det vill jag INTE att det rinner ner i båten!
Ev beslag får nog sitta i däck så att man kan spola rent, om nu inte det "utanpåliggande utan hål i däcket" beslaget finns enligt ovan.
Men i år kör vi vidare med gamla metoden - tömma ute på öppet vatten.
Så länge man inte tömmer inne i hamnar eller grunda vikar så lär miljöpåverkan vara försumbar.
Är det den typen av beslag där gängorna skar ihop igår så den inte går att öppna just nu?Seawolf skrev:Det ryktas om att det har blivit efterfrågan på utanpåliggande däckstömningsbeslag. Alltså en typ där man inte gör hål i däcket......
X-342 SWE 18 "Kexet"
- marede
- Diamantmedlem
Vi köpte båt i somras och jag har inte riktigt landat i var jag vill ha anslutningen och hur jag ska dra slang dit. Jag anser att viss flexibilitet måste få finnas så man hinner tänka igenom hur man vill göra sina modifieringar på båten innan man sätter borren i gelcoaten. Under tiden tänker jag fortsätta tömma det lilla vi producerar i havet, men jag tänker fortsätta använda hjärnan och inte tömma direkt vi lättar från ankarviken eller djupt inne i skärgåden. När vi lättar från gästhamnen har vi ju inget att tömma då vi alltid använder faciliteterna i land, och oftast ligger vi i gästhamn (än så länge). Så i ärlighetens namn blir det inte så särdeles mycket skit som lämnar vår båt för tillfället.
Förhoppningsvis lär det väl poppa upp en och annan tömningsstation de närmsta åren så det lär väl snarast bli lättare och lättare att tömma när man semestrar framöver. Vad som möjligen "oroar" mig är hur man framöver gör om man efter helgen kommer tillbaka till hemmahamn på söndagen med full tank och ska tömma, men hamnar i båtkö med 20-talet andra framför... vända tillbaka ut och tömma? Ligga och driva och vänta på sin tur? Och hur gör man det på ett ordnat sätt i en trång hamn när man börjar bli många båtar? Eller ska man helt sonika bita i det sura äpplet och tvingas förtöja båten med full tank tills man kommer nästa gång, och hur luktar det och biter sig fast?
Det tror jag kan bli en större stress och problem, åtminstone i våra större hamnar eller de mer tätbefolkade delarna av landet. Att ha en (1) tömningsstation per hamn på ett par hundra båtar och tro att alla snällt och fint lägger sig i kö och väntar på söndagskvällen, det tror jag inte riktigt på... det måste vara smidigt och praktiskt genomförbart. Men det tror jag kommer, och tills dess tror jag inte vi lär få se speciellt många böter utfärdas så länge det inte är okynnestömningar. ...eller snarare, hoppas jag... 
Förhoppningsvis lär det väl poppa upp en och annan tömningsstation de närmsta åren så det lär väl snarast bli lättare och lättare att tömma när man semestrar framöver. Vad som möjligen "oroar" mig är hur man framöver gör om man efter helgen kommer tillbaka till hemmahamn på söndagen med full tank och ska tömma, men hamnar i båtkö med 20-talet andra framför... vända tillbaka ut och tömma? Ligga och driva och vänta på sin tur? Och hur gör man det på ett ordnat sätt i en trång hamn när man börjar bli många båtar? Eller ska man helt sonika bita i det sura äpplet och tvingas förtöja båten med full tank tills man kommer nästa gång, och hur luktar det och biter sig fast?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Ungefär så här kan det fungera:
Ett tömningsbeslag är 9 ggr av 10 inte svårt att ordna (en T-koppling på tankens utlopp, upp till toaavloppsbeslaget. Detta använder man då det passar bra att göra det.
Att tömma via bottenventilen är inte förbjudet på internationellt vatten. Man kan alltså fortfarande segla till England (eller Amerika) och göra sina behov på toan.
Att tömma på svenskt vatten kommer att bli förbjudet. Här kan man anamma en modern syn på kriminalitet: "Jag är bara kriminell om jag åker fast" och agera därefter. (Jag anser att det är ett torftigt moraliskt/etiskt rättesnöre, men befogat i speciella fall, kanske detta är ett sådant). Då tömmer man på rejäla avstånd från land och i sin ensamhet, och då lär inte mycket hända.
Jag kan då inte riktigt se hur man kan komma tillbaka till hemmahamnen med fulla tankar , men om man gör det, så får man ju använda faciliteterna som det är tänkt. Har man rediga slangar (kvalitet) och väl ventilerade tankar blir det ingen lukt (ventilation är (hm) skit-viktigt) - det finns massor av folk som använder toan i båten (och sparar i tanken) för att sedan tömma ferry-style då de kommer ut igen.
Det viktiga är förstås att man avhåller sig från att tömma sin tank i hamnar, på badplatser och andra känsliga ställen, men jag hoppas och tror att det bara är ett problem som finns i den teoretiska problemkatalogen och inte på riktigt.
Att sätta på ett blind-tömningsbeslag verkar i så fall vara ögontjäneri av en meningslös sort. Det skall köpas, det skall skruvas dit, det har ingen funktion och eftersom man inte är skyldig att ha tömningsbeslag utan bara är skyldig att inte tömma ut bajs är det ju, utan beslag, bara att förklara att toaletten inte längre används där man inte kan tömma och ingen tömning sker på svenskt vatten. (Man kan ju krydda sin historia med att på svenskt vatten kissar/bajsar man i potta/hink och kastar i sjön, vilket är helt tillåtet.
http://www.transportstyrelsen.se/global ... 012_13.pdf
Dessutom finns en "gummiparagraf i regelverket:
(Jag blir personligen ledsen då meningslösa lagar stiftas, bitter då de lagarna inte gäller alla och irriterad då frågan behandlas av politiker som inte själv följer sedan många år etablerade regler på andra marina miljöområden.)
Ett tömningsbeslag är 9 ggr av 10 inte svårt att ordna (en T-koppling på tankens utlopp, upp till toaavloppsbeslaget. Detta använder man då det passar bra att göra det.
Att tömma via bottenventilen är inte förbjudet på internationellt vatten. Man kan alltså fortfarande segla till England (eller Amerika) och göra sina behov på toan.
Att tömma på svenskt vatten kommer att bli förbjudet. Här kan man anamma en modern syn på kriminalitet: "Jag är bara kriminell om jag åker fast" och agera därefter. (Jag anser att det är ett torftigt moraliskt/etiskt rättesnöre, men befogat i speciella fall, kanske detta är ett sådant). Då tömmer man på rejäla avstånd från land och i sin ensamhet, och då lär inte mycket hända.
Jag kan då inte riktigt se hur man kan komma tillbaka till hemmahamnen med fulla tankar , men om man gör det, så får man ju använda faciliteterna som det är tänkt. Har man rediga slangar (kvalitet) och väl ventilerade tankar blir det ingen lukt (ventilation är (hm) skit-viktigt) - det finns massor av folk som använder toan i båten (och sparar i tanken) för att sedan tömma ferry-style då de kommer ut igen.
Det viktiga är förstås att man avhåller sig från att tömma sin tank i hamnar, på badplatser och andra känsliga ställen, men jag hoppas och tror att det bara är ett problem som finns i den teoretiska problemkatalogen och inte på riktigt.
Att sätta på ett blind-tömningsbeslag verkar i så fall vara ögontjäneri av en meningslös sort. Det skall köpas, det skall skruvas dit, det har ingen funktion och eftersom man inte är skyldig att ha tömningsbeslag utan bara är skyldig att inte tömma ut bajs är det ju, utan beslag, bara att förklara att toaletten inte längre används där man inte kan tömma och ingen tömning sker på svenskt vatten. (Man kan ju krydda sin historia med att på svenskt vatten kissar/bajsar man i potta/hink och kastar i sjön, vilket är helt tillåtet.
http://www.transportstyrelsen.se/global ... 012_13.pdf
Dessutom finns en "gummiparagraf i regelverket:
För att kunna hänvisa till den regeln tror jag det behövs en i normalfallet fungerande konfiguration, och om man ertappas med utsläpp och har "hittepåbeslaget" monterat tror jag man får en litet större uppförsbacke än eljest i utredningen.5 §
Utsläpp av toalettavfall får, trots förbudet i 3 §, ske om:
1. utsläppet är nödvändigt för fartygets säkerhet eller för att rädda
människoliv till sjöss, eller
2. utsläppet är en följd av skada på fartyget eller dess utrustning, om alla
rimliga försiktighetsåtgärder har vidtagits före och efter skadans uppkomst
för att hindra eller så långt som möjligt begränsa utsläppet.
(Jag blir personligen ledsen då meningslösa lagar stiftas, bitter då de lagarna inte gäller alla och irriterad då frågan behandlas av politiker som inte själv följer sedan många år etablerade regler på andra marina miljöområden.)
Anders S
- marede
- Diamantmedlem
Jag håller fullständigt med i ovanstående.(Jag blir personligen ledsen då meningslösa lagar stiftas, bitter då de lagarna inte gäller alla och irriterad då frågan behandlas av politiker som inte själv följer sedan många år etablerade regler på andra marina miljöområden.)
Dock håller jag inte riktigt med om att det i 9 fall av 10 är lätt att ordna tömningsbeslag. Eller, lätt att ordna är det kanske, men om man samtidigt vill få en snygg lösning utvändigt och så osynlig som möjligt invändigt, som är praktisk och lätt att underhålla när man ska tömma, och dessutom lätt att serva när det (ursäkta) skiter sig och behöver underhållas på sträckan från tanken till beslaget. Då tror jag inte det alltid är lika självklart var beslaget ska sitta och hur slangen ska dras. Lägg därtill eventuella problem som uppstår för de som även ska placera en hålltank på vettig plats enligt liknande kreterier. Min första spontana lösning var att dra en slang från T-koppling vid hålltanken (som ligger integrerad under förpiken), tillbaka till toaletten (precis akter om förpiken) och upp till däck. Men efter en stunds eftertanke och lusläsning på internet kom jag till slutsaten att så ska jag nog inte alls göra. Eventuellt spill vid tömning hamnar då på däck, och spolas bort över halva båten förbi sittbrunnen där man sedan går barfota. Det tar även extra tid vid stationen att spola rent. Men så fick jag inspiration från en systerbåt där det satt ett beslag på utsidan. Enkelt att komma åt med munstycket när man ska tömma, enkelt att spola av och eventuellt spill hamnar direkt i sjön. Jag är dock ännu inte helt på det klara med hur slangen ska dras från hålltanken till ankarboxen på ett snyggt och säkert sätt som är någorlunda lättservat. Men detta är nuvarande favoritlösning. Men jag kanske hinner ändra mig igen innan jag sätter borren i gelcoaten om jag får nya input jag gillar.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Ja, det var många inlägg som jag skulle vilja hänvisa till och hålla med om, som redan skrivits. Själv gjorde jag om min tankinstallation redan förra våren med ny rostfri tank och nya slangar, y-ventil för val av tömning till havs eller via beslag på däcket. Jag har inte upplevt någon risk med spill på däcket vid tömning. Endast några få droppar vid något tillfälle. Om jag kommer att tömma i havet i fortsättningen? Nää... Inte om möjligheten finns att tömma vid tömningsstation, men om scenariet blir som någon skrev tidigare, att det blir lång kö på söndagskvällen med påföljande lång väntan, då blir det havet...
I Hinsholmskilen, Göteborg, med drygt 1500 båtar (där de allra flesta båtar är av storleken att de har toa ombord) finns det i nuläget en (1) mottagningsstation med två sugslangar varav endast den ena har koniskt munstycke. Sugslangen är dessutom så idiotiskt placerad och svår att komma intill, så det lär bli enorma problem till kommande säsong. Detta har jag skrivit och beklagat mig över tidigare. Jag ser fram emot utvärderingen (för det måste väl ändå komma en utvärdering) över resultatet om några år. Ska bli intressant att se hur mycket mindre skit det är i havet. Min stora övertygelse är att det inte går att mäta någon skillnad. Och då blir väl utslaget sådant att alla vi båtägare har överträtt förbudet.....
I Hinsholmskilen, Göteborg, med drygt 1500 båtar (där de allra flesta båtar är av storleken att de har toa ombord) finns det i nuläget en (1) mottagningsstation med två sugslangar varav endast den ena har koniskt munstycke. Sugslangen är dessutom så idiotiskt placerad och svår att komma intill, så det lär bli enorma problem till kommande säsong. Detta har jag skrivit och beklagat mig över tidigare. Jag ser fram emot utvärderingen (för det måste väl ändå komma en utvärdering) över resultatet om några år. Ska bli intressant att se hur mycket mindre skit det är i havet. Min stora övertygelse är att det inte går att mäta någon skillnad. Och då blir väl utslaget sådant att alla vi båtägare har överträtt förbudet.....
Angående sidomonterat "hål": Man bör studera några olika tömningsstationer också. I vår hamn är kajen ganska hög, och där bör man ha ett beslag på däck om man inte skall skapa nya, spännande risker genom att tvingas hänga över kanten. Att spola rent efter tömning är alltid en bra ide, sedan gör sol, vind, vatten och vänliga bakterier jobbet.
Något att tänka på är förstås hur man bör ha sitt vattenintag relativt toabeslagen. Kan det rinna bajsvatten till vattenpåfyllningen skall man se upp. Ett sätt är att ha vattenintaget upphöjt, kanske också bränsleintaget (av andra skäl) och de andra inte. En kloss i lämpligt material om 10-12 mm kan räcka.
Något att tänka på är förstås hur man bör ha sitt vattenintag relativt toabeslagen. Kan det rinna bajsvatten till vattenpåfyllningen skall man se upp. Ett sätt är att ha vattenintaget upphöjt, kanske också bränsleintaget (av andra skäl) och de andra inte. En kloss i lämpligt material om 10-12 mm kan räcka.
Anders S
- marede
- Diamantmedlem
Bra tanke, jag har bara sett ett par stycken, och då har det varit av modellen flytbryggor som legat fritt på svaj. Så jag utgick ifrån att det var mer eller mindre "standard". Men det var så klart aningen naivt. Ytterligare ett skäl för mig att se sommaren an och studera vidare.Man bör studera några olika tömningsstationer också. I vår hamn är kajen ganska hög, och där bör man ha ett beslag på däck om man inte skall skapa nya, spännande risker genom att tvingas hänga över kanten.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77