Marin fm radio

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Marin fm radio

Inlägg av Besqua » sön 06 apr 2014, 22:24

Då min bilstereo som satt i båten har fått fnatt och ska bytas ut, har ni testat dessa marina varianter?
saluförs oftast i vitt sedan har jag sett dessa runda med blåtand, har någon ett köptips, eller ska jag ta en gjord för bilar igen:
Lyssnar mycket på radio så det är viktigt med bra mottagning.
Sedan undrar jag om någon tar signalen högre upp i masten än som i vårt fall har den (antennen) liggande i ett skåp!!

stockankare
Guldmedlem

Re: Marin fm radio

Inlägg av stockankare » mån 07 apr 2014, 02:22

Har bara erfarenhet av bilstereo och kan därför inte tillföra så mycket annat än att om du har brist på el ombord så tänk på att moderna bilstereoapparater drar mer än man tror, även om man inte spelar så högt och använder alla watten. Av det skälet har jag med mig en vanlig batteritransistor med mp3-ingång, kanske inte top notch men det funkar

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » mån 07 apr 2014, 06:46

De marina FM-mottagare som jag stött på har extra lager med lack på kretskortet för att tåla den marina miljön. Annars skiljer det nog inte så mycket mot bil-varianterna.
Jag har en VHF och har satt en splitter på antennkabeln, så radio/VHF-antennen hamnar högst upp i masten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 apr 2014, 08:45

Nu kanske man vill ha en "fet stereo", men efter att ha haft en äldre Blaupunkt i en tidigare båt, så har jag egentligen inte varit impad av radiodelarna på stereo i "båtprisklass". Nu har jag en Sangean multikanalradio sedan ett par år, och den fungerar mycket bra för de flesta behov. En sak man kanske inte tänker på är att liten, portabel radio kan flyttas med till kojen (tidigt väder), upp i sittbrunnen, hållas nära örat, ner igen och kan spela radio på låg nivå helt OK. Man kan dock inte välja eget ljud lika lätt som en modern stereo med USB-avkodare.

Att tejpa en vanlig antenn på insidan av sittbrunnssargen har fungerat överraskande väl, om radion varit bra (alltså Blaupunkt i mitt fall - det finns säkert andra). Är radiodelen kass fungerar ingenting.
Anders S

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » fre 06 mar 2015, 23:16

Har sökt en strömsnål radio till båten, gett upp och förra året köpte jag liksom Anders S en liten ström snål transistor, i mitt fall en liten Sony, 2st aa batterier räcker läänge.
Har dock ett fult hål i ett skott med antenn och ström draget även om jag slängt dom fula högtalarna. Såg av en händelse den här på biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... are-24624/ , inbyggda högtalare, samt säkrad till endast 3A, nån som kan hjälpa mig uppskatta elförbrukningen ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 mar 2015, 23:59

Om du slår på den på maxvolym drar den kanske upp till 2A (nominellt 2x7 watt plus litet för att driva radiodelen, displayen etc), annars fyller den säkert sin funktion att fylla ut hålet OCH fungera, om du nu vill lyssna på nyheterna och vädret på den. Hur vackert den låter kan man bara gissa, men helst inte. Jag tror inte du blir frestad att lyssna på musik den vägen, men det kan jag ha fel i... Poängen (och problemet) är ju högtalarna.

Jag har ett likadant hål, men radion som tätar det hålet är inte ens inkopplad.
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » lör 07 mar 2015, 16:17

är det inte lite omodernt med fm radio, stjälv har jag tagit bort den och ersattt med högtalarenhet med fäste för telefonen, kan då förutom att ladda telefonen lyssna på radio och tom se på tv och lyssna på musik på telefonen eller usb sticka

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 07 mar 2015, 19:07

...om du har tillgång till nät.,. tycker det är lite si och så en bit ut, så jag behåller min fm-radio ett tag till. Jag kör med en enkel från Teknikmagasinet som är en kopia av den betydligt bättre och dyrare varianten från Tivoli.
image.jpg
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » sön 08 mar 2015, 08:21

Sofiero 2,8 är ju också en enkel variant

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 08 mar 2015, 08:43

Japp, blaskigt somrig och så svag att jag kan förtära den under gång medan jag lyssnar på Sommar i P1.
:-)
Alla borde ha skägg

Skriv svar