Vitt beläggning på teak.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
lvedin
Guldmedlem

Vitt beläggning på teak.

Inlägg av lvedin » mån 30 mar 2015, 19:22

Till skillnad från förra/första vintern, blev det i år vit beläggning på teaken i ruffen på min Maxi 87.

Det ser riktigt mögligt, fläckigt och otäckt ut. Dock är det helt luktfritt. Jag provade torka med våt trasa, allt lossnar lätt som mjöl och den fina teaken kommer fram. I övrigt ser all inredning och annan trä ok, utom just ren teak.

Vad är det ?

Var det för lite ventilation, det var flera kvadratdecimeter öppet i aktern, men i fören var det nästan tätt. ( Förra året var det mer öppet för jag hade mast på.)

Jag tänkte torka med lätt klorinlösnling för att döda ev organisk växt, är det lämpligt eller olämpligt ?

Tack !
/ Lennart

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vitt beläggning på teak.

Inlägg av Anders S » mån 30 mar 2015, 21:15

lvedin skrev:Till skillnad från förra/första vintern, blev det i år vit beläggning på teaken i ruffen på min Maxi 87.

Det ser riktigt mögligt, fläckigt och otäckt ut. Dock är det helt luktfritt. Jag provade torka med våt trasa, allt lossnar lätt som mjöl och den fina teaken kommer fram. I övrigt ser all inredning och annan trä ok, utom just ren teak.

Vad är det ?

Var det för lite ventilation, det var flera kvadratdecimeter öppet i aktern, men i fören var det nästan tätt. ( Förra året var det mer öppet för jag hade mast på.)

Jag tänkte torka med lätt klorinlösnling för att döda ev organisk växt, är det lämpligt eller olämpligt ?

Tack !
/ Lennart
Jag förslår Boracol, om det inte handlar om ytor som man har kroppskontakt med. Klorin fungerar, men bättre till galon (typ), teakskivor (trä) verkar få mer effekt av boracolet i porerna.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Vitt beläggning på teak.

Inlägg av Fredrik » tis 31 mar 2015, 19:10

Du kan också prova att torka rent med ättika. Försök torka alla ytor, även undersidan britsarna, taket i srickkojen etc. Ställ sedan in några skålar konc ättika i båten, det försvårar mögeltillväxt och tar upp ev dålig lukt. Till nästa vinter, ställ några torrbollar i båten efter att först torkat rent och torrt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar