Reservdelar äldre Silva och Nexus

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem

Reservdelar äldre Silva och Nexus

Inlägg av BjörnS » mån 30 mar 2015, 14:48

Jag har en vindgivare från ca 2003, i gränslandet mellan Silva och Nexus. Jag tror den benämndes Silva Wind och var helkompatibel med det nyare NX2-systemet. Det funkar hur bra som helst och har alltid gjort så.

Jag oroar mig alltid vid på- och avmastning då risken att skada propellern på givaren är överhängande. Åren i solen har också gett att den börjar se lite ankommen ut.
Genom åren har Silva blivit Nexus som har blivit Garmin. Och reservdelar finns inte längre. Vid en skada på propellern tvingas man byta hela masttoppsenheten för ett antal tusen kronor. Som om det inte räcker med det, den gamla trådbundna enheten har trendigt nog bytts ut mot nyare trådlös. Och den trebladiga propellern till givare av nyare modell är inte kompatibel med den gamla tvåbladiga. Budskapet är klart: Köp nytt!

Uppenbarligen är livslängden på utrustningen betydligt längre än tiden man håller reservdelar. Resultatet blir att en reservdel som borde kosta några hundralappar blir till en helt ny enhet och en anpassningslåda för att få in data till den NX2 server som finns (Jag tror i vart fall att en sådan anpassning finns) för ett större antal tusenlappar.
Synnerligen beklagligt sett ur användarsynvinkel.
Det måste finnas fler än jag som har problemet.
Finns det någon som har en propeller någonstans som inte blivit slängd?
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Reservdelar äldre Silva och Nexus

Inlägg av Anders S » mån 30 mar 2015, 21:20

Jag har en gammal vindgivare, som jag förra året kopplade upp via en Garminbrygga till NMEA2000 och sedan också tillbaka till Nexus-systemet. Jag nämner det därför att allt är inte förlorat om man investerat i Nexus/Silva-instrument och behöver byta givare. (Nya vindgivaren finns som kabel likaväl som trådlös, kabel har sina fördelar). En bonus var att Nexussystemet blir integrerat med moderna Garminplotters, och man kan få vindinformationen direkt på plotterskärmen därmed. Det är tänkbart att det går att köra mot andra NMEA2000-enheter också.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 30 mar 2015, 22:10

Om det bara gäller ett fysiskt utbyte av propeller, så står det i manualen till Silva Nexus Wind:
http://www.nexusmarine.se/wp-content/up ... ta-swe.pdf
"6.4.3 Vindhastighets kalibrering, C53
Använd 1.50 för enkelvingesgivarna (med 2 propellerblad)
Använd 1.70 för dubbelvingesgivarna (med 3 propellerblad) "

För ett snäpp äldre instrument (Silva Star Wind) står bara att fabriksvärdet är 1.50 . Om man även där ändrar till 1.70 så funkar det troligen.
"4.3.3 Vindhastighets kalibrering, C53
Detta värde är fabriksinställt på 1.50 och behöver därför inte ändras."
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 mar 2015, 06:41

Seawolf skrev:Om det bara gäller ett fysiskt utbyte av propeller, så står det i manualen till Silva Nexus Wind:
http://www.nexusmarine.se/wp-content/up ... ta-swe.pdf
"6.4.3 Vindhastighets kalibrering, C53
Använd 1.50 för enkelvingesgivarna (med 2 propellerblad)
Använd 1.70 för dubbelvingesgivarna (med 3 propellerblad) "

För ett snäpp äldre instrument (Silva Star Wind) står bara att fabriksvärdet är 1.50 . Om man även där ändrar till 1.70 så funkar det troligen.
"4.3.3 Vindhastighets kalibrering, C53
Detta värde är fabriksinställt på 1.50 och behöver därför inte ändras."
Nu tror jag att BjörnS också sett att tvåbladspropellrarna är svåra att hitta som reservdel. Det vore kanske trevligt att få veta om någon vet någon som kan ordna sådana fortfarande. Just propellern är knepig att fixa, även om man med litet pyssel kan meka med själva huset. Att montera en trebladig propeller på en tvåbladigt hus tror jag inte går. Har jag fel vore det ju bra!

Annars är ju detta bra info om man köper ett äldre instrument med givare som reservdel.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 31 mar 2015, 11:23

Elektroniken och inkråmet i de tvåbladiga och trebladiga SIlva-designade vindgivarna är troligen liknande. Propellern på den tvåbladiga är gängad på en axel på vilken det även finns en kodningstrumma för pulsmodulerad vinkel- och hastighetsdata. Det hela är uppenbarligen så lika att Silva Nexus Vind klarar att ta emot signaler från båda givartyperna. Det finns ingen anledning att tro att Silva skulle ha ändrar axeldiameter och gämga när de införde trebladig propeller.

Den som är intresserad att kalibrera sitt Silva/Garminsystem kanske har nytta av följande:
http://www.batteknik.se/Silva/4000-next-kalib.html
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 07 apr 2015, 05:35

Eftersom du tycks ha kvar din gamla 2-bladiga propeller och vindflagga oskadade, kan du ta dem hit:
http://www.blocket.se/stockholm/Ge_bort ... w=1&last=1

De kan säkert skanna och skriva ut reserver....

Skriv svar