Pump till värmare Toyoset NS-2700

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Peter_K
Diamantmedlem

Pump till värmare Toyoset NS-2700

Inlägg av Peter_K » fre 27 mar 2015, 11:04

Har en värmare, en Toyoset 2700, som bränslepumpen verkar ha pajat på. I övrigt är den i fint skick. Hittar ingen återförsäljare av delar, varken i Sverige eller utomlands som kan tänkas skicka.
Har varit i kontakt med Värmardoktorn som inte hade delar - längre...
Någon som har förslag vart man kan vända sig?

Har varit i kontakt med Toyoset i USA - inget svar...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Pump till värmare Toyoset NS-2700

Inlägg av Anders S » mån 30 mar 2015, 12:13

Jag förmodar att det kan vara denna? https://www.toyotomiusa.com/OwnersManua ... 2700-2.pdf

Jag skulle i så fall inte vara överraskad om en bränslepump till en Termo-värmare skulle KANSKE kunna fungera. Men eftersom regleringen i brännaren skiljer sig borde du kanske inte experimentera.

På Wallas och Termo finns en returledning för eventuellt överskott, som jag inte kan se att den hör Toyomoyen har, och att pumpen matchar styrelektroniken är nog ett krav. Kanske kan du ta ut pumpen och hitta data direkt på den?
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 30 mar 2015, 13:42

Prova att fråga Linsab AB | Essingestråket 17 Nb, Stora Essingen | Tel: 08 711 67 30
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 02 apr 2015, 17:33

Är ute vid båten och skruvar isär. Har fått en tankeställare, naturligtvis kan det vara så att pumpen inte går för att den inte behöver då brännaren är full..? Nåväl. Har skruvat bort höljet och gör startförsök. Det ryker, blir lite ljummet på skorstenen medan värmaren kör startsekvens under några minuter. Det luktar dieselavgaser. Men det verkar som om jag inte får någon riktig låga. Glödspiralen blir röd och fin när jag plockar ur grejerna.
Idéer...?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2015, 08:27

Då hade jag gjort följande kontroller:

Pumpen provkör du i "direktdrift". Syftet är bara att kolla om den fungerar. Ett par tick och bekräftelse på att den suger och trycker är allt som behövs men stressa den inte direkt på 12V.
Sedan handlar det nog om att prova elektroniken. Här kan det ju vara något som kan bytas eller oxid på kretskortet som kan tvättas. Eller så är allt bara elände, men ibland har man tur.

Det skall ju vara en bra värmare i grunden, så litet arbete kan den väl vara värd. Kanske kan du få den att tända enklare om du kör litet på fotogen även om den skall gå fint på diesel.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 07 apr 2015, 18:20

Uppdatering... efter att ha skruvat isär värmarjäveln i helgen insåg jag att jag inte kan någonting om värmare, och att det verkar komma soppa ur pumpen. Ett tag tänkte jag skicka den till Allah, men ringde i morse och beskrev problemen för Värmedoktorn, som sa att det sannolikt är termostaten i förbränningskammaren som är trasig. Han har lovat att titta på den trots att han inte jobbar med märket, och är fullsketen - men lovar inget. Så vi får se hur det går.
Fortsättning följer...
Alla borde ha skägg

Skriv svar