Börja segla igen fast inte frun vill
Re: Börja segla igen fast inte frun vill
Njaa.... Vanligt o vanligt, jag vet inte, men det är en klassiker att gubben skriker åt den stackars frun om att hon ska hålla här, bära av där och hoppa iland med tampen i hand även om det är 10 meter kvar till bryggan.....

En annan väg att gå kan ju vara att hyra en fin och rymlig båt en vecka. En sådan där modärn sak med separat toa och dusch, sjysst pentry osv. Inget vår- och höstfix, inga dåliga krånglande motorer, inga segel som behöver bytas.
Visst - det finns charm i det också. Att det är bara mitt, men med en genuint ointresserad fru finns risken stor att det blir onödigt mycket tjafs i frågan vilket gör att man själv tappar intresset.
Visst - det finns charm i det också. Att det är bara mitt, men med en genuint ointresserad fru finns risken stor att det blir onödigt mycket tjafs i frågan vilket gör att man själv tappar intresset.
Alla borde ha skägg
Tänk på när du kollar på Vindö att de inte namngav sina modeller efter längd. Vindö 32 är väl en 29-fotare egentligen.Silverfox skrev:Hittade vackra Vindö 32
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Silverfox skrev:He he. Nu är ni ett par som har skrivit att vi inte ska skrika åt frun på båten. Är det vanligt?
Hittade vackra Vindö 32 på Blocket.
http://m.blocket.se/goteborg/Vindo_32__ ... ca=11&sa=1
Det är ganska vanligt. Gör nu skillnad på att "jämt skrika därför att man själv inte har koll" och "Vara tydlig i sin ordergivning vid enstaka kritiska tillfällen...
Min erfarenhet är att
jämställdhet är bäst
"fegast bestämmer"
formell utbildning hjälper (ombord på min båt har den kvinnliga sidan hög(st) nautisk kompetens, båda kan, båda vet)
Sedan kommer man långt med följsamhet och en äkta vilja att göra seglandet njutbart för alla ombord. (Det går ändå att göra tabbar, men prata om det och rätta till).
Vad gäller din båt förstår jag L32, om du har en dröm om att segla långt (eller mycket långt). En sådan dröm har många, och man kan ofta se drömmen manifesterad i båtar som "skulle kunna" men som aldrig går utanför 100 famnars djup. Inget fel i det, och en god och stark båt gör även hemmaseglingen säkrare och mer njutbar - vädret är inte alltid på topp, även om vi alla önskar detta.
Seawolfs tips kan jag dock hålla med om. Marieholm 32 är en av de mer underskattade "stabila båtarna" i storleksklassen.
Anders S
Marieholm 32an är felkonstruerad.
Proppen sitter bakom rodret.
Mycket svårmanövrerad.
Allt enl kompiss som har en dylik.
Mycket svårmanövrerad.
Även om jag seglade mycket under 15 års tid så är det 30 år sedan jag stod vid rodret så vi ska nog vara på samma våglängd jag och min fru.
Jag börjar få in i hjärnan att man även kan äga en 28:a och drömma om de stora resorna. Jag har tio år kvar till pension så jag har nog tid på mig att hitta henne som ska ta "oss" ut på långtur. Jag ska kolla vidare på Marieholm 32. Eller ska jag inte det, enligt Lasse L? Förvirrande då det finns många båtar och många som tycker. Kul men förvirrande som sagt.
Såg en Albin Cumulus här i Skåne också. Mycket nytt.
http://www.blocket.se/kristianstad/Albi ... 3.htm?sa=1
Jag börjar få in i hjärnan att man även kan äga en 28:a och drömma om de stora resorna. Jag har tio år kvar till pension så jag har nog tid på mig att hitta henne som ska ta "oss" ut på långtur. Jag ska kolla vidare på Marieholm 32. Eller ska jag inte det, enligt Lasse L? Förvirrande då det finns många båtar och många som tycker. Kul men förvirrande som sagt.
Läste ett kåseri i ämnet för länge sedan. Det gick ut på att börja med att ta ut frugan dagar med bara solsken och pyttelite vind och vågor. Njutningsväder. Kör bara för motor.
Det dröjer inte länge förrän hon frågar - "Andra båtar med pinne har stängt av den bullriga motorn och har sådana där vita dukar uppe. Har inte vi några dukar?" "Jovisst har vi det" säger du och hissar en liten fock och stänger av motorn. Nu njuter ni båda av tystnaden - fortfarande i solsken.
"De andra seglar mycket fortare än vi, har vi inga större segel?" frågar frun efter ett tag. "Jomenvisst har vi större segel" säger du och hissar stor och genua.
Innan du vet ordet av så är det hon som styr och ställer ombord.
Det dröjer inte länge förrän hon frågar - "Andra båtar med pinne har stängt av den bullriga motorn och har sådana där vita dukar uppe. Har inte vi några dukar?" "Jovisst har vi det" säger du och hissar en liten fock och stänger av motorn. Nu njuter ni båda av tystnaden - fortfarande i solsken.
"De andra seglar mycket fortare än vi, har vi inga större segel?" frågar frun efter ett tag. "Jomenvisst har vi större segel" säger du och hissar stor och genua.
Innan du vet ordet av så är det hon som styr och ställer ombord.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
TyvärrNu är ni ett par som har skrivit att vi inte ska skrika åt frun på båten. Är det vanligt
Som barn seglade jag med en far som trodde på "management by perkele", men det slutar bara medatt man måste seglaensam.
/Anders G
Jo det hade ju ägaren till den där http://www.blocket.se/goteborg/Mariehol ... ?ca=11&w=3 märkt också, och därför påpassligt nog satt dit en bogpropeller. Läste du inte det?Lasse L skrev:Marieholm 32an är felkonstruerad.
Mycket svårmanövrerad.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Forgus 31 kanske kan vara nåt, men den är nog lite dyrare.
Har tipsat om den förut, då jag själv var sugen på en.
Den verkar ha alla fördelarna med trygg tung långfärdsbåt, masthead, osv, men kan ändå vända i en hamn.
Har tipsat om den förut, då jag själv var sugen på en.
Den verkar ha alla fördelarna med trygg tung långfärdsbåt, masthead, osv, men kan ändå vända i en hamn.
Bogproppeler är najs. Jag har mailat ägaren och ska kolla på den i helgen och några andra. Många båtar uppe i Göteborg om man jämför med Skåne där jag är.Seawolf skrev:Lasse L skrev: Jo det hade ju ägaren till den där http://www.blocket.se/goteborg/Mariehol ... ?ca=11&w=3 märkt också, och därför påpassligt nog satt dit en bogpropeller. Läste du inte det?
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
En variant jag funderar på själv är att ha en liten båt för solosegling, och så hyra ett komfortabelt flytetyg någon gång ibland om lusten faller på. Billigare och smidigare. Och skulle frugan trots allt fastna för segling kan man ju byta upp sig.
mvh
Nils Nobbing
mvh
Nils Nobbing
Jag får aldrig min fru att hjälpa till med seglingen. På sin höjd drar hon lite i skotet när vi kryssar (vilket hon ogillar för hon vill inte hoppa fram o tillbaka vid slagen) och hon kan hålla i rorkulten om jag behöver gå upp på däck för att bärga segel eller något annat. Men att styra, för segel eller maskin, får jag henne inte till. Däremot är hon suverän till att agera hoppiland kalle. Dubbelt halvslag kanske inte blir rätt slagen, men vad gör det.... Och maten fixar hon, det är värd mycket, då jag själv är usel på att fixa mat. 
Men du får iaf med henne i båten. Bara det är okej för mig om det hade blivit så.sangris skrev:Jag får aldrig min fru att hjälpa till med seglingen. På sin höjd drar hon lite i skotet när vi kryssar (vilket hon ogillar för hon vill inte hoppa fram o tillbaka vid slagen) och hon kan hålla i rorkulten om jag behöver gå upp på däck för att bärga segel eller något annat. Men att styra, för segel eller maskin, får jag henne inte till. Däremot är hon suverän till att agera hoppiland kalle. Dubbelt halvslag kanske inte blir rätt slagen, men vad gör det.... Och maten fixar hon, det är värd mycket, då jag själv är usel på att fixa mat.
En båtlös sommar på 70-talet hyrde vi en (då) ny och fin Marieholm32 - en fantastisk båt tyckte vi då. Visserligen har den propellern som en Vega, men det gick ändå utmärkt att manövrera. Den som är van vid motorbåtar och roderverkan via en stor propeller och ett roder som kan vikas endera hållet kan dock bli litet blek om nosen, för man får inget propellervatten över rodret. Hålla styrfart gäller i alla lägen, men den är långkölad och "snäll", dvs tappar inte sidogreppet bara för att det går sakta. Den vill förstås vrida sig åt ena hållet då man backar, som alla båtar och åt andra då man går fram. Så farligt är det dock inte, men väl något man får lära känna. Det är ju en segelbåt...Silverfox skrev:Även om jag seglade mycket under 15 års tid så är det 30 år sedan jag stod vid rodret så vi ska nog vara på samma våglängd jag och min fru.![]()
Anders S