Ljuddämpare
-
feeling286
- Diamantmedlem
Ljuddämpare
Hej. Har en rostfri ljuddämpare. I höstas såg jag lite avgaser som läckte ut undertill såg det ut som. Första tanken var att det va hål någonstans i (burken). Hur stor risk är det att man får ett hål i rostfritt ? Eller är det större chans att det är anslutningarna som läcker lite , avgasslangen alltså?
H / Johan
H / Johan
Re: Ljuddämpare
Det går inte att utesluta korrosion, inte på något sätt. I ljuddämparen finns varmt saltvatten och korrosion är oundviklig (men långsam). Dessutom står det alltid vatten i ljuddämparen - den är vattenfälla för avgasutsläppet också. När du testar (kör motorn) kan du använda såpvatten för att se var bubblorna kommer.Blir det tätt då du skruvar åt slangklämmorna är ju allt bra, annars får du leta efter hålet. Slangarna kan ha skador, liksom ljuddämparen.
Är det hål i plåten föreslår jag att du skaffar en kombinerad ljuddämpare och vattenfälla i plast. En svetsreparation riskerar att hålla bara en kort tid (korrosionsrisk).
Är det hål i plåten föreslår jag att du skaffar en kombinerad ljuddämpare och vattenfälla i plast. En svetsreparation riskerar att hålla bara en kort tid (korrosionsrisk).
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Det är hög sannolikhet för att Du har hål i den rostfria dämparen. Inte alls ovanligt att rostfria dämpare rostar. Allt rostfritt rostar som bekant. Varmt, surt, sjövatten gör att rosten kommer snabbare.
-
feeling286
- Diamantmedlem
Ok, tackar! Då vet jag var jag ska börja. Blir väl kanske en mekaniker som utför detta jobb pga allt jag tar i ( på motorn) brukar skapa merjobb..
H/ Johan
H/ Johan
Rostfritt = rost-trögt...
Hade en rf avgaskrök som visade sig vara så korroderad att den förutom att det rostat hål även var tunn som papper. Materialet hade försvunnit.
Om det är hål - byt till nytt!
Hade en rf avgaskrök som visade sig vara så korroderad att den förutom att det rostat hål även var tunn som papper. Materialet hade försvunnit.
Om det är hål - byt till nytt!
-
feeling286
- Diamantmedlem
Hej. Bytte första biten slang mellan krök och ljuddämpare, ca 60 cm. Den lätta biten
tyvärr kom det fortfarande avgaser . Då burken sitter under propelleraxeln i köksvinet O bägge anslutningar sitter i ovankant av ljuddämparen O inget vatten kommer i köksvinet förmodar jag att det inte är hål undertill. Nästa förhoppning är att det är slangen som är efter ljuddämparen som läcker. Då denna är ca 3 meter lång genom dvs skott och annat tar det emot lite just nu.
Därför tänkte jag att man kanske kan byta ca 0,5 m efter ljuddämparen med ett skarvrör. Jag vet... Inte rätt men kanske funkar de få timmar den kommet att gå i sommar. Eller krymper man diameter för mycket med ett skarvrör??
Därför tänkte jag att man kanske kan byta ca 0,5 m efter ljuddämparen med ett skarvrör. Jag vet... Inte rätt men kanske funkar de få timmar den kommet att gå i sommar. Eller krymper man diameter för mycket med ett skarvrör??
-
feeling286
- Diamantmedlem
Hej. Gamal tråd men.. Har nu bytt ljuddämpare, och slangen mellan maskin och ljuddämpare. Slangen efter burken sågade jag av ca 10 cm. Ser helt rent O fräscht ut. Ändå kommer det avgaser i köksvinet där ljuddämparen ligger!!
När jag öppnad i aktern så såg jag att på utkastastet så är även länspumpen kopplad, på en y- gren. Pumpen ligger också i köksvinet.
Långsökt kanske, men kan det va så att länspumpen blir som en tilluft?? Ska köra pumpen i vatten så det blir som ett vattenlås O testa.
När jag öppnad i aktern så såg jag att på utkastastet så är även länspumpen kopplad, på en y- gren. Pumpen ligger också i köksvinet.
Långsökt kanske, men kan det va så att länspumpen blir som en tilluft?? Ska köra pumpen i vatten så det blir som ett vattenlås O testa.