Vilken primer före bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ofan
Silvermedlem

Vilken primer före bottenfärg

Inlägg av ofan » mån 20 apr 2015, 08:11

Hej
Jag har precis skrapat bort all gammal bottenfärg. Bottenfärgen lossade på flera ställen i stora sjok. Där finns nu kvar en gamal vit och hård 2-komponents färg. Jag antar att det behövs någon slags primer eller sealer, innan jag lägger på den nya bottenfärgen.
Har båten i Göteborg och tänkte lägga på Biltemas botten färg. Fungerade okej förra året. Funderar på om Biltemas sealer kan fungera.
Vad skall jag göra ????
Mvh Stefan
Stefan

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Vilken primer före bottenfärg

Inlägg av T » mån 20 apr 2015, 09:16

Bestäm dig för vilken ny bottenfärg du vill ha. Läs på den burken (eller på fabrikantens instruktioner på nätet) vilka förberedelser som krävs. Är all gammal bottenfärg borta kanske ingen primer behövs utan det räcker med att slipa lätt på den gamla tvåkomponenten.

:o
/T

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » mån 20 apr 2015, 09:29

Hej
Tvåkomponenten är stenhård och glatt. Funderar på att kanske bara tvätta med T-sprit eller aceton.
Biltemas produkter har dålig information. ( Det är en lågbudget Monark 700 jag har, men jag vill att det skall vara lättarbetat framöver.)
Stefan
Stefan

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 20 apr 2015, 09:51

ofan skrev:Hej
Tvåkomponenten är stenhård och glatt. Funderar på att kanske bara tvätta med T-sprit eller aceton.
Biltemas produkter har dålig information. ( Det är en lågbudget Monark 700 jag har, men jag vill att det skall vara lättarbetat framöver.)
Stefan
Vet inte om jag håller med om att Biltemas produkter har dålig information. Det här finns att läsa om Biltemas bottenfärg på nätet - samma info eller tom mer borde stå på burken:
Bruksanvisning: Om befintlig färg är i dåligt skick, flagig och ojämn, eller tjocka skikt av gammal färg sitter kvar, slipas detta ner före målning. Vid behov stryks först ett spärr- och vidhäftningsskikt med Sealer 36-353. Om befintlig färg är i gott skick slipas den lätt före målning. Om den befintliga färgen är av okänd typ måste den slipas bort, eller så ska ett lager med Sealer 36-353 appliceras före målning med ny bottenfärg. På utsatta ytor av båten – vattenlinje, roder, framkant köl och stäv – stryks två skikt, övriga ytor ett skikt. Vid behov av förtunning och vid rengöring, använd Förtunning nr. 2, 30-620.
Bar plast grundas med Epoxiprimer 30-623 för skydd mot plastpest. Ojämnheter och skador spacklas med Epoxispackel 30-625.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 20 apr 2015, 20:15

Jag har en liten fundering, som inte är svar på din fråga, men ändå....
Vad använde du för metod när du skrapade bort den gamla färgen?

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » mån 20 apr 2015, 20:40

Hej
Det är sealern jag är osäker på. Om den verkligen fäster ordentligt på den glatta ytan.
Men jag har nog bestämt mig för o testa den.
Jag har använt en vanlig färgskrapa som man skrapar hus med. Gamalt blad, men jag filade lite på den.
Den bästa efekten fick jag av att stöta mot färgkanterna, som var c:a 1-1,5 mm tjocka. Då splitrades liksom färgen.
Men jag fick lägga full kraft bakom, så man är rätt trött efter ett tag. En del värktabletter har det också blivit.
Stefan
Stefan

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 20 apr 2015, 20:46

Oki. Jag trodde du kanske använt någon form av färgborttagningsmedel som löser upp färgen först. Jag är nyfiken på vad som är bäst eftersom jag har ett sådan jobb framför mig till hösten eller nästa vår....
Men jag får skapa en egen tråd om den frågan.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 21 apr 2015, 10:18

sangris skrev:Oki. Jag trodde du kanske använt någon form av färgborttagningsmedel som löser upp färgen först. Jag är nyfiken på vad som är bäst eftersom jag har ett sådan jobb framför mig till hösten eller nästa vår....
Om du söker lite på forumet så kommer du att hitta mycket läsning och tips gällande detta.
Allt har stötts och blötts ett flertal gånger.
Finns väl några huvudspår: Skrapa, färgborttagningsmedel, våtslip, kaustiksoda och blästring...
Jag har testat alla utom blästring (som inte är tillåtet i många hamnar).

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 21 apr 2015, 18:40

sangris skrev:Oki. Jag trodde du kanske använt någon form av färgborttagningsmedel som löser upp färgen först. Jag är nyfiken på vad som är bäst eftersom jag har ett sådan jobb framför mig till hösten eller nästa vår....
Undvik färgborttagningsmedel. Prova att skrapa i första hand. Kanske är det enklast att skrapa på våren, när färgen är torr och spröd. Jag skrapade på en helg bort ett okänt antal lager Mille Light från min båt (ca 20 kvm, har jag för mig). Det går nog ändå fortare om man inte snackar och fikar så mycket.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 apr 2015, 19:00

Gunnar S (Eilean), salig i åminnelse, tipsade mig om att använda en putshyvel - det hade han provat (jag också, och tipsar vidare). Projektet jag hade framför mig var då ca 20 års bottenfärg av olika sorter, och underst tjärepoxy av den gamla goda sorten. Båtar är ju lätt konvexa i skrovet, så hyvel fungerade rätt bra för att ta bort ca 15 av de 20 årens färg. De fem första åren, och ytan in till gelcoat fick slipas med rondellslip (skyddskläder krävs, ohälsosamt är bara förnamnet). Men hyveln är en skrapa i den här tillämpningen. Man ställer bladet "lagom", sedan biter den kontrollerat och bra.

Skall man skrapa T-raditionellt, så finns det tvåhandsskrapor med utbytbara blad. Dessa kan skärpas några gånger, de biter de också bra. Vill man ha en slät "osårad" yta får man räkna med att slipa en del i alla fall. Hur ont i ryggen man får och hur svart (blå, röd, vit, grå, kopparfärgad) man blir i ansiktet kan variera. Ett visir som alternativ till andningsmask (eller komplement, om man slipar) kan vara en bra investering.
Anders S

lonelybird
Trogen medlem

Inlägg av lonelybird » sön 26 apr 2015, 14:45

Om du gjort ett så där omfattande arbete, subba det inte med att lämna bort en primer!. Resultatet kommer att vara fläckvis lossning av din bottenfärg, och då är du tillbaka på utgångspunkten.
En gammal glansig yta är definitivt ingen grund för din bottenfärg!. Är du en Biltema-frik kan du lägga ett lager Sealer 36-353 under bottenfärgen men vill du göra det med god kvalitet, grunda med Internationals Primocon. Som bottenfärg avråder jag från Biltemas dylika. Orsak -> de som använt dem svär mest då båten lyfts på hösten. Hempels och Internationals färger har definitivt de nöjdaste kunderna (efter båtlyftet)...
LonelyBird

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » sön 26 apr 2015, 20:29

Hej
Bestämde mig idag för att skippa sealern och bottenmåla direkt.
Sen läser jag nu att du tycker tvärsom. = Beslutsångest.

Vad jag har hört så är dom flesta nöjda med biltemas bottenfärg.
Finns det någon "test/undersökning" som visar anorlunda ?
Hur vet du att Internationals Primocon är bättre än biltemas sealer ?
Båt tidningarna har kanske gjort tester. Jag läser dom inte längre.
Sen finns det ju mycket tyckande o troende i världen.

Men det kan mycket väl vara så att du har helt rätt.

Stefan
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 apr 2015, 07:18

ofan skrev:Hej
Bestämde mig idag för att skippa sealern och bottenmåla direkt.
Sen läser jag nu att du tycker tvärsom. = Beslutsångest.

Vad jag har hört så är dom flesta nöjda med biltemas bottenfärg.
Finns det någon "test/undersökning" som visar anorlunda ?
Hur vet du att Internationals Primocon är bättre än biltemas sealer ?
Båt tidningarna har kanske gjort tester. Jag läser dom inte längre.
Sen finns det ju mycket tyckande o troende i världen.

Men det kan mycket väl vara så att du har helt rätt.

Stefan
Primern är ett bindeskikt mellan två färger (eller mellan en yta och en färg). Avstår man från den gör man det på egen risk, men normalt biter bottenfärg bra på det mesta - den innehåller ju en hel del lösningsmedel (torkar ju snabbt, vilket bevisar detta). Det är troligen viktigare att det är rent än att du målat sealer. Att tvätta noga innan målning gör alla målare av rang.

Angående Biltemas produkter är det så illa (eller bra, ibland) att Biltema kan byta leverantör när som helst, och de talar ALDRIG om vem som tillverkar åt dem (det förstår alla varför, men ponera att det skulle uppstå ett rykte att man kan få Intempeltuns färg för halva priset i Biltemaburk - då säljer Intempeltun inte så bra och alla handlarna blir sura). Därför är ett gott rykte inte lika värdefullt i deras fall som man kanske kan tro. Kanske byter de leverantör (men samma utseende på burken), kanske köper de en ny budgetblandning från en stor leverantör, kanske får man en kanonfärg till lågpris - men man vet inte.

Svart magi är dessutom bara förnamnet på just bottenfärger, där det kan visa sig att snarlika recept kan skilja stort i effekt, mellan årets blandning (samma fabrikat) och mellan fabrikat(olika färg, men med liknande kopparhalt och datablad. Ibland skiljer sig till och med nyanserna - själv tror jag på svart... Vit färg (lättinspekterad) brukar vara särskilt "svår".

Om båtgrannarna får god effekt på Biltemafärgen, inga problem (men se ovan).
Anders S

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » mån 27 apr 2015, 08:19

Hej
Jag får nog använda primern ändå. Har inte tillgång till vattenslang. Så det blir nog inte helt rent.
Det verkar vara en djungel, det här med bottenfärgerna.
Men i värsta fall så får jag slipa om nästa år, och göra ett nytt försök då.
Skrapningen är i alla fall gjord, och det är det stora jobbet.
Tack för dom goda råden.
Stefan
Stefan

Skriv svar