Bränslepåfyllning vertikalt?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Bränslepåfyllning vertikalt?
Hur pass bra fungerar det med en däcksgenomföring som sitter (nästan) vertikalt på ett skott? Har helt enkelt inte plats för en horisontell och jag vill helst ha ut påfyllningen på utsidan.I stället som nu inne i ett stuvfack.
/Anders G
Re: Bränslepåfyllning vertikalt?
Det fungerar lika bra som på en bil. På bilar utformas påfyllningen så att spill kan rinna fritt, och alltsammans är i "friska luften". Kan du ha påfyllningshålet på samma sätt (fri avrinning och ventilation) bör det gå bra.
Det låter en smula vanskligt att ha bränslepåfyllningen inne i båten, men fungerar det så idag skall inte enbart vinkelskillnaden betyda så mycket. Det viktiga är i så fall att det är ordentligt fall och rejäl volym på inloppet. Sedan är det en fråga om att mata på "lagom". Ett problem som kan förutses är att påfyllning via tratt blir besvärlig. Det finns, å andra sidan, märkligt formade trattar...
Det låter en smula vanskligt att ha bränslepåfyllningen inne i båten, men fungerar det så idag skall inte enbart vinkelskillnaden betyda så mycket. Det viktiga är i så fall att det är ordentligt fall och rejäl volym på inloppet. Sedan är det en fråga om att mata på "lagom". Ett problem som kan förutses är att påfyllning via tratt blir besvärlig. Det finns, å andra sidan, märkligt formade trattar...
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Som du ser på bilden nedan så finns det inte så mycket horisontella ytor, så jag hade tänkt mig ungefär mellan skotvinschen och handen på den bilden.

/Anders G
Då löser det sig nog. Även ett katastrofspill (megafummel) innebär ju att bränslet (diesel?) rinner ut och stannar i sittbrunnen, och inte in i oåtkomliga delar av ett stuvfack eller inredningen. Småspill (teskeds-) torkar man ju upp, och det enda som kvarstår en kort tid är ju en viss doft. Med en reservdunk med hällpip tankar man ju relativt enkelt, enklare än att göra det på däck.AndersGustafsson skrev:Som du ser på bilden nedan så finns det inte så mycket horisontella ytor, så jag hade tänkt mig ungefär mellan skotvinschen och handen på den bilden.
Att tänka på: Traditionella beslag är ibland dränerade så att vatten i lockets kant skall rinna ut. Kolla upp om ett (eller tre) sådana hål är borrat mellan fästskruvhålet och beslagets insida (så är det på beslaget jag satte i däck alldeles nyss. I så fall kan du du täta de övre hålen (eller hitta ett beslag utan dem) om du har 80 graders lutning - då dränerar det lätt utan hjälp.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Mja, det rinner väl ut i sjön? Om genomföringen är ca där skuggan från gastens högerarm faller? Tack för tipset om hålen,skall kolla.Tänkte ett beslag med 30 eller 45 graders vinkel på rörbiten.
/Anders G
AndersGustafsson skrev:Mja, det rinner väl ut i sjön? Om genomföringen är ca där skuggan från gastens högerarm faller? Tack för tipset om hålen,skall kolla.Tänkte ett beslag med 30 eller 45 graders vinkel på rörbiten.
På utsidan av sittbrunnssargen? Då är det inga problem alls. (Jag tolkade dig som att beslaget bokstavligen kommer där skuggan är, på insidan. På sargens utsida finns ju inga sådana problem.) I skrovet hade jag inte satt det, dock.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Bra. Det finns ju en skotwinch (som knappt syns) och en hand på andra sidan också...AndersGustafsson skrev: Nä, här
Anders S
Jag tycker sargen ser rätt smal ut. Själva däcksgenomföringen med sin slangstos lär sticka in ganska långt. Sedan ska det på en slang på den, en slang som troligtvis inte går att böja hur tvärt som helst utan att den viker sig. Men det tänkte du väl på?

/T
/T
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Japp. Jag har gjort en paffmall av utrymmet. Faktum är att redan med en 45 graders anslutning bör röret gå fritt för böjen. Men jag tar inga hål före jag kollar, dubbel och trippelkollat. Detta är planerat till hösten/nästa vår.
/Anders G