Inga ventiler på Elfström och Wasa?
Inga ventiler på Elfström och Wasa?
Någon här som vet varför man bygger båtar helt utan ventiler? Till exempel så har Elvström 32 eller Wasa 55 inga. Vad är poängen?
Re: Inga ventiler på Elfström och Wasa?
Menar du ventiler eller ventilatorer?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Alla Wasa 55 jag har sett har haft ventiler. Generellt så kanske man bygger utan ventiler om man har en platt överbyggnad utan något naturligt ställe att sätta en ventil? Jag har semesterseglat en del med en Maxi Racer och tyckte faktiskt inte att det gjorde något, man får ändå bra ljusinsläpp via förpiksluckan och ruffluckan. Och det blir väldigt behagligt mörkt när man stänger till för natten.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Aha... Ja, det verkar helt utsiktslöst.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Även om jag likt tidigare talare inte håller med trådskaparens i utsagan att 55:orna kör utan (även om de fyra flushdäckade av uppenbara skäl saknar ventiler i överbyggnaden och även någon av de andra har låtit bli att sätta sågen i överbyggnaden så har den överväldigande majoriteten 55:or tittgluggar) så finns det likväl fördelar med att köra ventillöst. Det blir färre hål som det kan läcka in vatten i, för att nämna en. Torde även bli något styvare överbyggnad, om än marginellt.