Spridare fäste vant?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spikifoten
Guldmedlem

Spridare fäste vant?

Inlägg av Spikifoten » ons 29 apr 2015, 21:08

Hej, har precis kollat in spridarna till båten jag köpt.
Jag hade nog tänkt att spridaren bör fixeras vid vajern längst ut för att undvika onödiga rörelser, men jag förstår inte hur det skall gå till. Se bifogad bild hur nocken på spridaren ser ut. Är det verkligen ok att vajern löper fritt? Hur fäster man den annars?

(Här hände något obegripligt. Inlägget är redigerat enbart för att rätta till ett svar som hamnade i frågan, och inte separat. /Mod )
Bilagor
image.jpg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Spridare fäste vant?

Inlägg av Lasse L » tor 30 apr 2015, 06:11

Spridarna skall "låsas" så att man kan stå på den.
Inte så snyggt men jag har använt linlås.
Finns i rostfritt.
linlås.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2015, 09:06

Det där ser ut som en ISOMAT-spridare och min gissning är att det är en mastheadrigg. Deras lösning ser ut på det där sättet, och spridaren sitter på en stabil utväxt med en sprint som säkring. Spridaren flexar inte så det stör i upp-och-ner-led och därför fungerar det med att vantet "flyter" i fästet. Eftersom riggwirar (trots sin förmenta stumhet) arbetar en smula, så får man fördelen att ett obrutet toppvant (eller mellanvant, på tvåspridarriggar) kan "arbeta" vid töjning, utan att klämmas.

I många sammanhang använder man då kopplade wirar, dvs med en skarv vid spridarnocken, och där skarven och spridarfästet samverkar och låser nocken horisontellt.

Nu skadar det inte att säkra spridaren mot vantet så den alltid står i rätt läge, och om man sätter två wireklämmor av Lasse L:s design (bara den sorten duger, de anses inte skada wiren), en på var sida om spridaren, och med skruvdelen inåt (Tejpa!) så kan man anse att risken för ett spridarhaveri minskat litet till. Men Isomatspridarens svaga punkt är egentligen inte nocken, utan infästningen i masten. Du bör vara noga med att kontrollera där, både för korrosion och om den är svetsad, att svetsen inte uppvisar sprickor. Det finns skruvade och svetsade spridarfästen, beroende på modell och tidsperiod.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 30 apr 2015, 11:22

Isomat finns väl inte längre men har uppgått i SPARCRAFT som har samma lösning på spridarnockarna.
SPARCRAFT sitter bla på många Beneteau och Hanse.
OM man väljer att sätta ett "lås" så måste man göra det efter att riggen spänts upp då wiren initialt skall löpa fritt - när den är ansatt så sitter den där den sitter. Jag har just en sådan mast (dubbla spridare).
Om det är en SPARCRAFT så har de till skillnad mot gamla ISOMAT genomgående fästen i maströret, dvs inte svetsat som ISOMAT.
Fästet tillåter inte att spridaren flexar, precis som Anders skriver.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2015, 11:57

HansH skrev:Isomat finns väl inte längre men har uppgått i SPARCRAFT som har samma lösning på spridarnockarna.

Så är det. Jag skiljer inte på dem så noga, för mycket är likt, en del är olikt, men det beror på vilka profiler som använts. De gamla ISOMAT-profilerna från 19-hundra-frös-ihjäl finns inte kvar, men även till dessa fanns skruva-på-spridarfästen. Jag gissade på Isomat, det kan vara Sparcraft.

Här är en amerikansk (dvs, man slipper franskan) sida med mycket information: http://www.rigrite.com/Spars/Isomat_Spa ... _Main.html och http://www.rigrite.com/Spars/Sparcraft_ ... _Comp.html
Anders S

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » tor 30 apr 2015, 18:51

Det är mycket riktigt en isomatrigg, och den sitter på en Albin Nova. Dock inte masthead utan partial med svepta spridare. På båten jag hade tidigare (masthead) var det ett klämfäste för vajern, och spridaren satt relativt löst med två bultar i masten, därav min undran. Jag lät alltid spridaren sitta kvar på vantet, så slapp jag justera in rätt vinkel vid påmastning.
Om det nu är som ni säger att spridaren sitter stumt monterad i masten så borde det vara riktigt skadligt för vantet och fästet med dessa vajerlås. Om man råkar lossa för mycket på vanten utan att lossa vajerlåsen så blir det ju mycket stora påkänningar i vantfästena när vajern mellan toppen och spridaren krymper pga minskat drag nedifrån.
Det har tydligen hållt sedan 1984, så jag tror jag fortsätter i samma stil ändå. Jag skall dock granska spridarfästena och svetsarna noga efter utmattningsprickor.

Skriv svar