Hej,
Upptäckte i somras at vi hade läckage i båten och efter lite om och men lyckades jag lokalisera det till motorbädden.
Till saken hör att det ändå var dags för bälgbyte så drevet skulle ändå demonteras.
I drevbrunnen kunde man se en liten spricka.
Jag borrade hål i motorbäddens lägsta punkt så att vattnet kunde rinna ur.
Nu i vår har jag slipat drevbrunnen plastren och de syns att det har gått fort när man monterat motorbädden, endast en låg bit remsning och tveksam vidhäftning. På et ställe var det så tunt så att det gick hål genom den gamla plastningen.
Fördeen är att det gick att känna efter så att det var torrt i bädden.
Min plan är att plasta med west-epoxy och 450g-Biax matta i 3lager stegvis överlappande varandra och hela vägen till drevrunnens ovansida.
I botten gå ut med matta längst ner i drevbrunnen och på utsidan göra ett "omvik" ut på skrovet vid drevhålet för att binda ihop bädd och skrov.
Det är som sagt viktigt att allt blir tätt och starkt den här gången så jag skulle vara tacksam för tips som underlättar säkrar plastningen.
Ska man förväta vävbitarna innan man lägger dem på plats eller väta dem direkt på ytan?
Ska man börja med en tunn väv ex twill 160g för att försegla hela brunnen och sen tjockare väv för styrka ?
Det är än så länge ganska låga temperaturer iaf om nätterna, kan man vara säker på att epoxyn blir tillräckligt hård/stark även som det tar längre tid?
Eller ska man byte strategi till att köra gammal hederlig polyester och huggen matta?
Plasta Motorbädd/drevbrunn epoxy
Re: Plasta Motorbädd/drevbrunn epoxy
Polyester eller Epoxi - båda metoderna har sina fördelar och förespråkare.
Epoxi "limmar" väl lite bättre än polyester, men det viktigaste är nog att du slipat bort all gelcoat från de ytor du skall laminera på. Ända ner till laminatet.
Rätt utfört så ger nog polyester ett väl så bra resultat.
Lite tveksam till din lösning i drevbrunnen - "ovansidan", där skall ju bälgen ansluta och det måste vara helt slätt. Något som är svårt att uppnå om du plastar. Samma "ovansida" är ju höjdanpassad gentemot motorn så att drevet hamnar rätt i förhållande till utgående axel. Om du höjer den ytan så hamnar ju bälgen i "spänn" för att kompensera höjdskillnaden. I så fall bör nog motorfästena shimsas upp motsvarande.
Ditt "omvik" är nog helt rätt tänkt men undvik att plasta över ytan där bälgen skall ligga än mot "drevbrunnen".
Eller du har kanske redan slipat bort gelcoaten där...?
I så fall skall du nog fixa en "gjutform" av en målad o vaxad formplywood eller liknande för att få en absolut slät yta. Klämringen är ju helt slät och bälgens gummi är tänkt att ansluta mot en slät och helt rak yta.
Epoxi "limmar" väl lite bättre än polyester, men det viktigaste är nog att du slipat bort all gelcoat från de ytor du skall laminera på. Ända ner till laminatet.
Rätt utfört så ger nog polyester ett väl så bra resultat.
Lite tveksam till din lösning i drevbrunnen - "ovansidan", där skall ju bälgen ansluta och det måste vara helt slätt. Något som är svårt att uppnå om du plastar. Samma "ovansida" är ju höjdanpassad gentemot motorn så att drevet hamnar rätt i förhållande till utgående axel. Om du höjer den ytan så hamnar ju bälgen i "spänn" för att kompensera höjdskillnaden. I så fall bör nog motorfästena shimsas upp motsvarande.
Ditt "omvik" är nog helt rätt tänkt men undvik att plasta över ytan där bälgen skall ligga än mot "drevbrunnen".
Eller du har kanske redan slipat bort gelcoaten där...?
I så fall skall du nog fixa en "gjutform" av en målad o vaxad formplywood eller liknande för att få en absolut slät yta. Klämringen är ju helt slät och bälgens gummi är tänkt att ansluta mot en slät och helt rak yta.
Lite otydligt skrivet kanske, drevbrunnen här helt renslipad till bart laminat invändigt ända upp till, men inte på, den horisontella ytan som bälgen ska ansluta mot just av den anledningen som beskrivs.
Att få det plant och tätt har jag inte riktigt tid med plus att nivåskillnad mellan motor och drev måste lösas, även om det säkert skulle vara den tätaste/ starkaste lösningen.
Omviket blir på utsidan botten med ett lager väv sedan spackling, slipning+ att allt göms bakom damasken.
Spontant skulle jag gärna använda Epoxy, luktar mindre trevligare vävar mm.
/ H
Att få det plant och tätt har jag inte riktigt tid med plus att nivåskillnad mellan motor och drev måste lösas, även om det säkert skulle vara den tätaste/ starkaste lösningen.
Omviket blir på utsidan botten med ett lager väv sedan spackling, slipning+ att allt göms bakom damasken.
Spontant skulle jag gärna använda Epoxy, luktar mindre trevligare vävar mm.
/ H
Tänk på att både väv och matta (som ju endast funkar med polyester) inte "gillar" skarpa hörn eller att vikas. Hur man än försöker att få ett veck/kant så strävar väven/mattan att göra en mjuk böj. Dvs övergången mellan brunn och utsida måste vara gjord i en relativt stor radie.
Att lägga väv eller matta "uppåt" dvs hängande på undersidan skrovet kan också vara en utmaning då det initialt inte är tillräckligt "klistrigt" för att det skall fastna. Du kan behöva tillverka en "form" som vaxas och sätta det i press underifrån.
Epoxy luktar mindre men är ruskigt allergent. Du kan använda samma vävar tillsammans med polyester.
Att lägga väv eller matta "uppåt" dvs hängande på undersidan skrovet kan också vara en utmaning då det initialt inte är tillräckligt "klistrigt" för att det skall fastna. Du kan behöva tillverka en "form" som vaxas och sätta det i press underifrån.
Epoxy luktar mindre men är ruskigt allergent. Du kan använda samma vävar tillsammans med polyester.