Även jag vill hylla Avons Hypalongummibåtar vad gäller tålighet mot det mesta inklusive UV. Min är från 1960-talet och har legat uppblåst i solen de flesta åren sen dess. Den har nötts emot klippor, den har använts som mammutfender (på högkant) vid bredsidestillägg mot kantiga bergssidor. Och den har pallat för detta på ett fantastiskt sätt. Men som sagt, motorfästet är löstagbart och rätt värdelöst. Och några minimala småläcker som inte går att komma åt i vecken gör att den behöver stödpumpas varje vecka. Å andra sidan har den öppna årtullar som medger att man kan skeva med årorna och lätt vricka med årorna så att man kan hålla den stilla på plats i alla vindriktningar och t.o.m. förflytta sig i sidled eller alla andra riktningar vid behov. Däremot kan man lugnt medge att den numera är ful. Numera tjänstgör den som badbåt åt barnbarn och andra lekfulla i hemmahamnen. Samt funkar för att lära barnbarnen elementa i användning av åror med skevning och allt.
Så det har blivit en PVC-båt från Biltema med uppblåsbar durk osv. Kanske den mest gediget byggda i sin storleks- och typklass, men också den tyngsta. Den är OK för motor, men värdelös att ro med eftersom årorna inte kan skevas som man vill och man kan alltså inte vricka med dem. För att inte UV skall vara den framtida dödsorsaken använder jag ett tunt kapell där jag satt öljetter i kanterna med en gummikord i, så att man kan kränga detta över den då den ligger på bryggan mellan användningarna. Lätt att kränga på och av, och tar väldigt liten plats hopskrynklad.
Gummibåt?
Re: Gummibåt?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "