(salt)vattenbeständigt fett

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

(salt)vattenbeständigt fett

Inlägg av HansH » fre 27 mar 2015, 13:02

Har tyvärr inte rullagrad hjärtstock utan det är ett glidlager brons/nylon som behöver lite fett varje år för att inte kärva (speciellt när det blir lite belastning som vid hård spinnakergång i >10m/s).
Har tyvärr inte dokumenterat utfallet av de olika sorters fett som använts. Det har mer blivit det som råkat finnas till hands. Men helt klart har fettet haft olika lång "överlevnad". Har bla använt winschfett av olika märken, Biltema Propelleraxelfett, Blått Penta-fett (lika dyrt som handkräm på NK) osv.
Vad har ni för erfarenheter av fett och saltvatten - vilken sort sitter kvar längst och behåller sin smörjande förmåga - vissa sorter blir hårda/gryniga och verkar göra mer skada än nytta.

Spikifoten
Guldmedlem

Re: (salt)vattenbeständigt fett

Inlägg av Spikifoten » tor 30 apr 2015, 21:17

Jag har smort mitt bronslager vid hjärtstocken med Biltemas marinfett i år. Om du påminner mig så kan jag återkomma med rapport när säsongen börjar närma sig slutet. Smorde foldingpropellerns kuggar och mekanism också. Vet inte om man skall göra det, men det kändes rätt just då.

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » tor 30 apr 2015, 21:17

Jag har smort mitt bronslager vid hjärtstocken med Biltemas marinfett i år. Om du påminner mig så kan jag återkomma med rapport när säsongen börjar närma sig slutet. Smorde foldingpropellerns kuggar och mekanism också. Vet inte om man skall göra det, men det kändes rätt just då.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 02 maj 2015, 14:23

Det finns ett fett som heter Omega 95 Offshore. Funkar riktigt bra i saltvatten.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 06 maj 2015, 07:23

Spikifoten skrev:Jag har smort mitt bronslager vid hjärtstocken med Biltemas marinfett i år. Om du påminner mig så kan jag återkomma med rapport när säsongen börjar närma sig slutet. Smorde foldingpropellerns kuggar och mekanism också. Vet inte om man skall göra det, men det kändes rätt just då.
Båten hann att sjösättas :)
Men det blev Biltemas Marinfett på hjärtstockslagret - går väldigt mjukt o fint. Får se hur långtidsverkan är.
Jag smörjer också foldingpropellerns kuggar. Faktum är att jag smörjer in hela propellern (efter att ha högglanspolerat den). Tycker mig få mindre påväxt av havstulpaner pga detta.

Skriv svar