dieselpump
dieselpump
hej min dieselpump har kärvat ihop tvärstopp i den.har försökt blåsa med tryckluft men det kommer ej igenom något alls,finns det någon gammal pump till en yanmar yse12 i någon låda någonstans som vill sälja den till mig

Re: dieselpump
Lämnade tyvärr min i inbyte när jag bytte motor. Dessvärre gick den tydligen direkt i skrotcontainern....
Har du tittat i verkstadshandboken på hur inspr.pumpen ser ut? Inte så många delar och där står i vilken ordning du tar isär den. Lägg hela pumpen i diesel över natten och se om du inte kan lirka loss pumpkolven.
Har du tittat i verkstadshandboken på hur inspr.pumpen ser ut? Inte så många delar och där står i vilken ordning du tar isär den. Lägg hela pumpen i diesel över natten och se om du inte kan lirka loss pumpkolven.
Jag har en komplett reservdelsmotor, YSE12 med backslag/reduceringsväxel YSB12 (annan utväxling), finns i Jönköping.
Saknar startmotor, generator och andra runt-i-kringkopplingar...
Motorn skrotades p g a vatteninslag i cylindern som troligen gjorde vevaxeln sned.
Saknar startmotor, generator och andra runt-i-kringkopplingar...
Motorn skrotades p g a vatteninslag i cylindern som troligen gjorde vevaxeln sned.
har lagt ner pumpen i rödsprit och hoppas att det ska lösa loss kolven,,den gick bra innan men motorn har stått en längre tid,vill gärna ha råd och förslag...hur vet man att kolven lossnat och körklar måste man sätta på den på motorn och testa-eller finns det ett annat sätt,,, 
Du efterfrågar råd och förslag. Så får du ett bra förlag från sangris att lägga ned pumpen i diesel, som ju pumpen och dess packningar skall tåla.
Och att läsa verkstadshandboken för att komma vidare.
Då lägger du ned den i rödsprit !! ............. VARFÖR ?? Och sen fortsätter att fråga om råd här ?!
Själv skulle jag inte våga att lägga ned en dieselpump i sprit nån längre stund.
Och att läsa verkstadshandboken för att komma vidare.
Då lägger du ned den i rödsprit !! ............. VARFÖR ?? Och sen fortsätter att fråga om råd här ?!
Själv skulle jag inte våga att lägga ned en dieselpump i sprit nån längre stund.
Ja, diesel skall det vara. Nu kan det nog klara sig från skador med rödsprit (T-röd) men diesel har en del oförklarliga men goda egenskaper då det gäller att lossa och rensa i smutsigt eller fastkört maskineri. Blandar man en liter diesel (ca) med en dl motorolja (ca) får man en duglig mix, som har fördelen att när dieseln dunstat (tar sin tid) så finns litet olja kvar på alla ytor.
Anders S