hedgehog skrev:För den som också undrat över detta kan jag meddela att det fungerar INTE. Garmins gWind verkar till skillnad från Nexus nWind (de ser likadana ut) ha digital signal direkt ut från givaren och kräver inkoppling via omvandlaren GND10. Tro mig, jag har precis testat!
Bara lugn (på ett sätt, men kanske inte båda): De är båda likadana, för Nexus nWind ger också vindvinkeldata direkt in i nätet (Nexus-nätet). Däremot krävde tidigare givargenerationer att man kopplade dem till en WSI-box eller ett vindinstrument för att de skulle ge data på nätet. Jag misstänker att du inte har ett NX2-nät? Men OM du har ett NX2-nät kan du koppla givarens kabel på nätverksporten, men inte på vindporten. Vilken adress GWind har på nätet vet jag inte, men den är "självgående" och behöver inget instrument (som de gamla, före nWind och gWind) för att fungera.
Dessvärre är det helt korrekt att ett Starinstrument inte kan läsa av Nexus
nätets vindsignal (det är vad din gWind-givare ger till nätet) så din enda chans är att hitta en begagnad givare ELLER skaffa en server (WSI-box räcker) och ett modernare instrument.
Silva/Garmin har hittills hållit ihop generationerna rätt bra, och GND10 (eg, en Nexus <--> NMEA2000-brygga) är ett rimligt svar till de som har NX2, men inte till de som har äldre produkter.
Tyvärr.