Strömbrytarmanick?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Strömbrytarmanick?

Inlägg av Anders S » ons 27 maj 2015, 17:21

Peter_K skrev:Kan du använda en sådan här..? Den känner av om den är t ex horisontell eller vertikal. Du borde kunna fästa på spaken och sedan dra en krympslang över den eller så.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=20356
Den tackar vi för. Går handtaget åt rätt håll löser den ju både monteringsproplemet och galvanismproblemet.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 27 maj 2015, 17:40

Kjell o Co har en variant också verkar det som...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 27 maj 2015, 18:29

Peter_K skrev:Kjell o Co har en variant också verkar det som...
Tiltmanicken hos Kjelle hade jag sett, max 24 V och 6 mA... inte så mycket. Men Elfavarianten tål lite mer, jag får försöka reda ut hur mycket relät drar...
Hmm.. det verkar som relät drar 1,6 W och då klarar det sig ju med Elfas manick. Det blir en tur till Solna i morron...

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 27 maj 2015, 19:15

Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 01 jun 2015, 20:24

Fixat och provkört utan anmärkning :D
En lååång sladd från en strömbrytare i sittbrunnen till ett billigt relä från Clas i Sjön och nånstans däremellan en tiltbrytare från Elfa, monterad på kranspaken. Pumpen går inte att starta om inte ventilen är öppen... iofs en sanning med modifikation... om båten kränger åt babord mer än 35-40 grader kan pumpen gå igång om strömbrytaren i sittbrunnen är tillslagen, även om kranen är stängd och omvänt, om båten kränger åt styrbord mer än 35-40 gr kan pumpen stanna även om kranen är öppen... men det är smällar man får ta.

/T

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 03 jun 2015, 10:12

Är lite avogt inställd till mekaniska brytare utan tätning (IP 67). Ett alternativ är att montera brytaren för pumpen så att den inte kan nås med mindre än att ventilen är öppen (blockeras av handtaget). Ett annat är en optisk reflexgivare som aktiveras av handtaget i rätt läge. En sådan givare borde kunna monteras på ventilen/slangen mha en slangklämma.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 03 jun 2015, 21:46

Kjelle skrev:Är lite avogt inställd till mekaniska brytare utan tätning (IP 67). Ett alternativ är att montera brytaren för pumpen så att den inte kan nås med mindre än att ventilen är öppen (blockeras av handtaget). Ett annat är en optisk reflexgivare som aktiveras av handtaget i rätt läge. En sådan givare borde kunna monteras på ventilen/slangen mha en slangklämma.
Alla sätt är bra utom dom dåliga men för min installation är du lite sent ute, den är klar och fungerar. Den dag det billiga (40 kr) reläet lägger av köper jag ett nytt med IP67. Tiltbrytaren från Elfa är inte IP-klassad men den är hermetiskt tillsluten, fylld med inert gas och har guldplätterade kontakter, jag tror de håller längre än reläet. Egentligen tror jag att allt kommer att hålla mycket längre än mig :wink:

/T

Skriv svar