Seglarställ/regnställ

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem

Seglarställ/regnställ

Inlägg av sangris » ons 17 jun 2015, 14:48

Jag har ett seglaställ, Rivö Sweden 1927, heter det. Vid regn blir ytterhöljet genomsurt och jackan blir tung och tar evigheter att torka.
Jag funderar på att impregnera det, men är det risk för att andningsfunktionen förstörs då?
Hur gör ni andra som har seglarställ i "goretex"-material?
Vad för slags impregnering ska jag använda, om jag nu kan göra det?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Seglarställ/regnställ

Inlägg av Anders S » ons 17 jun 2015, 15:19

Om det nu är Gore-Tex (tm) så kan man tvätta och torktumla plagget ( http://www.gore-tex.se/remote/Satellite ... ionWrapper ).

Handlar det om något av alla de "piratvarianter" som finns kan man pröva att göra samma sak... :-)

Notera att när man inte kan fräscha upp yttertygets egenskaper nämns impregnering även av Gore-Tex själva. Andasfunktionen kan troligen bli litet sämre, men är väl heller inte på topp när "ytterhöljet (blir) genomsurt och jackan blir tung och tar evigheter att torka" - kan man få jackan litet mindre läskpapperaktig bör det ju vara bra, det också.

Jag har impregnerat mången skidjacka i diverse trollerimaterial, med gott resultat. Sjökläderna har (peppar, peppar) klarat sig med tvätt och vård, men det är bara 8 år gammalt.

Var ditt från 1927, sade du... :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 17 jun 2015, 15:31

Rivö är ett varumärke från Asperö Handels som tillverkar (eller låter tillverka) kläderna. Billigt skall det vara. Inga kvalitetskläder alltså, så man får nog räkna med tveksam funktion.

Generellt får man andasfunktion i kläder antingen genom ett membran (där kanske goretex är mest känt). Eller en yta med ett andande impregneringsmedel, tex DWR, som läggs utanpå kläderna.

Oavsett vilket så behöver man tvätta kläderna så de är rena annars kloggar membranet/medlet igen. Och därefter lägga på ny imprengering. Det man INTE skall göra är att använda sköljmedel som pajar hela andasfunktionen.
På närmsta sportaffär finns det både tvättmedel och impegneringsmedel som är anpassade för funktionskläder som skall andas (finns för båda typerna). Använd dessa.
Kör i ren tvättmaskin, inga gamla tvättmedelsrester.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 17 jun 2015, 16:13

Anders S skrev: Var ditt från 1927, sade du... :mrgreen:
Njaa... Riktigt så gammlt är det nog inte. Jag köpte det nytt, men vem vet, det kanske har legat på butikshyllan lääääänge....! :D

Det är ju inte GoreTex i mitt ställ, men något liknande som andas i alla fall. I tvättråden står det bl a att det ska handtvättas och inte torktumlas.
Ska köpa en flaska impregnering på spray och ge det en dusch, så får jag se hur det blir. Som någon skrev så är det ett "lågprisställ" men det duger till mig. Fast problemet har varit att om man utsätts för en regnskur, så har man ett surt ställ hela helgen. Har ju inte de möjligheterna att hänga upp och torka i båten som hemma.....

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 18 jun 2015, 09:44

Oavsett vad som står på tvättråds-lappen så visade det sig att tillverkaren (Musto i mitt fall) inte tar ansvar för plaggets funktion/hållbarhet om det tvättats i maskin/torktumlats :cry:
Hade en Musto jacka som efter ett år började läcka över axelpartiet. Åkte till Musto så att de fick titta på jackan - deras kommentar var: "Ser att du inte tvättat i maskin/torktumlat så du får en ny jacka".
Deras rekommendation var att om plagget skall vara tätt o behålla sin andas-funktion så skall det handtvättas och dropptorkas. Ev en kort torktumling, men absolut inte tvättas i maskin...
Min personliga reflektion på detta är att vita eller delvis vita seglarkläder inte går att tvätta med bra resultat. Går inte att få bort all smuts utan det vita ser snabbt väldigt ofräscht ut.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 18 jun 2015, 09:44

Jag har ofta upptäckt att saker har en kvalitet som motsvarar priset; dock inte alltid. Det betyder att köper man "Goretex-typ" billigt får man grejer som man blir blöt av, eller som inte andas. Vill man vara torr mot regn på sjön billigt, kan man skaffa ett galonställ - men då blir man blöt från insidan istället... så - mitt svar blir... jag vet inte vad det blir, annat än - köp inte billiga regnställ om du inte gillar att bli blöt, och gillar du att bli blöt kan du istället strunta i att köpa ett regnställ och det blir ännu billigare!
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 jun 2015, 12:34

HansH skrev:Oavsett vad som står på tvättråds-lappen så visade det sig att tillverkaren (Musto i mitt fall) inte tar ansvar för plaggets funktion/hållbarhet om det tvättats i maskin/torktumlats :cry:
Hade en Musto jacka som efter ett år började läcka över axelpartiet. Åkte till Musto så att de fick titta på jackan - deras kommentar var: "Ser att du inte tvättat i maskin/torktumlat så du får en ny jacka".
Deras rekommendation var att om plagget skall vara tätt o behålla sin andas-funktion så skall det handtvättas och dropptorkas. Ev en kort torktumling, men absolut inte tvättas i maskin...
Min personliga reflektion på detta är att vita eller delvis vita seglarkläder inte går att tvätta med bra resultat. Går inte att få bort all smuts utan det vita ser snabbt väldigt ofräscht ut.
Till detta kan man tillägga: Det finns "Goretex" (under litet olika namn, tydligen) av den robusta sorten (ofta ett membran, skyddat mellan ett ytterskal och ett innerfoder) och så finns det "andasbeläggningar" som sitter på yttertyget. Jag har ett Mustoställ som fortfarande är dugligt; samma ställ som använts av min marodör till son är synnerligen ledsamt. Det ställ jag använder varje dag med dåligt väder är av den mer kvalificerade sorten (dock ej ett Musto, utan ett franskt), så får det enklare stället vara i beredskap eller för gästbruk.
Anders S

Skriv svar